Inlägg från: Anonym (Hmmmmm...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmmmmm...)

Är ni män så ”glömska”?

Anonym (Glömmer) skrev 2019-09-05 18:07:48 följande:

Under mitt liv på drygt 40år har jag så gott som bara träffat på ?glömska? män. Vad jag menar är att de glömmer födelsedagar, viktiga datum, de glömmer bort att fråga hur det gick när man varit hos läkaren tex.

Är ni glömska eller skiter ni i det?

Jag är väl inte ensam om att uppleva detta?

Det där är väldigt olika. Män blir väl glömska om de lever i en relation där kvinnan är familjens projektledare. Om det finns någon projektledare hos oss är det i så fall min man, men jag delar ändå ansvaret till stor del.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Blö) skrev 2019-09-05 20:01:58 följande:

Jag har slutat påminna min man om saker som rör hans familj. Jag svarar inte på inbjudningar från dem till diverse saker, det får han sköta. Jag köper inte presenter tills hans familj, det är upp till honom. Jag påminner inte om grejer som handlar om hans del av bekantskapskretsen. Och mitt liv har blivit SÅ mycket lättare. Hans har däremot blivit betydligt knepigare. Sist när vi skulle fira ett av hans syskons födelsedagar så svarade han dagen innan att vi skulle komma (efter ungefär 45 påminnelser från födelsedagsbarnet). Ingen present inhandlad, förutom den blomma jag köpte på vägen eftersom JAG inte ville komma tomhänt. Hans äldre bror försökte snylta in sig på den (eftersom även hans fru skiter i att styra upp åt honom) men den gubben gick inte, han fick stå där och se korkad ut när gossarnas ömma moder frågade varför se inte köpt ngn present. Eller ja, hon frågade ju mig och svägerskan då men det hade hon inget för.

Det enda jag inte släpper är planering kring vårt barn, då hade barnet fått gå med sommarskor mitt i vintern som var två storlekar för små. Troligen hade han inte ens fått dagisplats.

Däremot går det jävligt bra för min man att planera, styra upp och komma ihåg saker som rör hans egen hobby. Mycket märkligt.

En fråga: har din man varit pappaledig 6 månader eller mer?
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Blö) skrev 2019-09-06 11:18:30 följande:
    0 månader.

Av olika skäl, men det främsta är att det jobb han har innebär att en frånvaron på mer än 2 månader hade inneburit förlorat uppdrag.
    Det förklarar saken. Om han varit föräldraledig hade du inte stått där med nåt slags informellt projektledaransvar nu... och det där med att han inte kunde vara föräldraledig tror jag inte ett dugg på. Finns det noll kvinnor i hans bransch eller är alla steriliserade eftersom man tydligen inte kan vara föräldraledig? Kvinnor kan tydligen vara föräldralediga oavsett om de är egenföretagare, arbetslösa, VD:ar eller annat.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Man) skrev 2019-09-06 13:40:48 följande:
    Att han inte kan "tänka, komma ihåg och analysera när det har behövts" för att han är man.

Det stämmer helt enkelt inte, det avgörs mer av personlighet än kön. Att din man är trög (uppenbarligen) är inte för att han är man utan kommer av andra orsaker.
    Det avgörs av personlighet - och miljö. Alltså om man lever med någon som tagit på sig projektledarrollen hemma är det lätt att bli sådan, men på jobbet är dessa män (och i förekommande fall kvinnor) inte lika glömska och tröga.
  • Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-06 13:47:28 följande:
    Det avgörs av personlighet - och miljö. Alltså om man lever med någon som tagit på sig projektledarrollen hemma är det lätt att bli sådan, men på jobbet är dessa män (och i förekommande fall kvinnor) inte lika glömska och tröga.
    Miljö = omgivning
Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?