Inlägg från: Anonym (Man) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Man)

Är ni män så ”glömska”?

Nej, inte glömska.

När det gäller födelsedagar så kommer jag ihåg det. Oväsentligheter som "idag är det tre månader sedan vi träffades" bryr jag mig inte ens om och gör hon det så får hon väl ta lite initiativ.

När det gäller läkarbesök så frågar jag alltid om det inte är så att jag märker att hon inte vill.

• Anonym (Man)
    Anonym (Louise) skrev 2019-09-05 20:31:15 följande:

I min egen relation och faktiskt alla kvinnor jag har runt mig, så är det kvinnan som har koll och ser till att saker händer.

Kvinnan påminner mannen om att hans mamma fyller år imorgon. Hon får påminna honom dagen efter igen. Det är kvinnan som köper presenter, julklappar och gå-bort-presenter till hela mannens sida. Kvinnan ser till att mannens sida bjuds in regelbundet så att de ses och så att de får träffa barnbarn/syskonbarn.

Kvinnan ställer barnen i förskolekö , har koll på när det är planeringsdagar och lov. Kvinnan ser över barnens kläder inför de olika säsongerna, har all kontakt med förskola, skola, kommunen, barnläkare/bvc, kvinnan styr upp loven så att någon av föräldrarna är hemma och att barnen har något att göra, kvinnan planerar utlandssemestern. Kvinnan har koll på barnens favoriträtter och allergier. Kvinnan planerar långt innan mannens födelsedag och ser till att den blir som han önskar. Kvinnan har koll på papper som ska in till skola, fritids, läkaren och kommunen. Kvinnan handlar till barnens matsäck.

Jag kan hålla på i all evighet.

Men alltså, sluta bli ihop med förvuxna barn är ju ett hett tips.

Dessutom så blir det ju en ond cirkel, om dessa förvuxna barn får allt serverat kommer de ju aldrig att lära sig utan bli ännu värre.
  • Anonym (Man)
    Don3 skrev 2019-09-05 21:14:41 följande:
    Visst ja enda sättet man visar man bryr sig på är att man kommer ihåg datum.

Om du missat det så är mer eller mindre alla killar likadana på den fronten. Sen kan du ju fundera på vilka som skapar mest drama. Missar man en polares födelsedag är det inte så att killar över tänker varför utan vi bara antar de glömde det är inte hela världen.
    Precis! Män bryr sig ju generellt inte om någon glömmer ens födelsedag, med mina vänner kan de komma två månader senare med en present som de köpte två månader innan jag fyllde år. Eller inget alls.

Och jag bryr mig verkligen inte åt något håll, jag kommer inte heller ihåg deras födelsedagar utan det blir mer att man bjuder folk på en film eller en öl eller konsert eller liknande när man råkar komma ihåg. Ingen tar illa upp om man skulle glömma.
  • Anonym (Man)
    Elie skrev 2019-09-06 10:46:59 följande:

Ta detta i beaktande, det ger en mer accepterande bild.

När könsorganen utvecklas i mammans mage sker det hos män på en del bekostnad av hjärnan. Utvecklandet av deras organ kräver mer än det kvinnliga könet och därför får hjärnan stå tillbaka under denna period. På så sätt hinner den kvinnliga hjärnan utvecklas lite ?längre? eller på ett annorlunda sätt om man vill se det så. Detta har vetenskapen konstaterat och är förmodligen en viktig parameter till varför män och kvinnor tänker olika.

När jag blev informerad om detta så blev jag mindre arg på min man när han inte har kunnat tänka, komma ihåg och analysera när det har behövts. Ser det mer nu som att ?det är ju tur att jag tar den biten då? och att vi kompletterar varandra. Han kan annat som kompletterar mig.

Fast det där är ju helt enkelt inte sant.

Ja, det första stämmer. Kvinnor (flickor om man så vill) har lite längre tid på sig att utveckla hjärnan. Det är bland annat därför flickor mognar fortare.

Det andra stämmer inte, det har ingen som helst betydelse i vuxen ålder. Tvärtom visar alla studier som gjorts att män generellt är något bättre än kvinnor när det kommer till spatialt tänkande, logiskt tänkande medan kvinnor generellt är bättre på just minne av händelser och att precisera datum eller tidsordning.

Om en man och en kvinna ser samma händelseförlopp (säg en bilolycka) så kommer (återigen, generellt) kvinnan bättre kunna beskriva i vilken ordning något hände, hur lång tid det tog och så vidare medan mannen bättre kan beskriva avståndet mellan bilarna, vilken riktning de kom från och så vidare. Det är inga jätteskillnader vi pratar om här.

Det innebär inte att män är sämre på att "tänka, komma ihåg och analysera". Det är ju ren pseudovetenskap.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Omg) skrev 2019-09-06 11:35:31 följande:
    Det handlar om respekt, engagemang och vett & erikett. Något grundläggande man lär sig. Ni verkar vara härliga grabbar...
    Om du inte hade varit så snabb på att döma så kanske du hade läst resten av vad jag skrev och förstått det du citerar.

Jag har aldrig glömt min partners födelsedag eller någon som jag vet bryr sig. Födelsedagar är helt enkelt inte viktigt i större delen av mitt umgänge och därför lägger vi inte vikt vid det.

Det finns gott om respekt och engagemang i mitt umgänge. Ett sätt att visa respekt är att inte kräva att andra ska komma ihåg något så oväsentligt som min födelsedag.
  • Anonym (Man)
    Elie skrev 2019-09-06 13:13:26 följande:
    Jag vet inte vad du påstår ?inte är sant? eftersom du själv medger att skillnaderna är påvisade och faktiskt finns. Du kan ju inte gärna komma och säga att min man inte är lika bra på att ?tänka, komma ihåg och analysera? som mig. Om du läser texten igen är vetenskapen en information som har hjälp mig att acceptera att min man inte tänker som jag. Jag har aldrig påstått att alla män tänker likadant som jag beskriver min man gör. Sen kan man börja peka på generella skillnader såsom du gör men meningen med mitt inlägg är att få de som har ?höga? krav på att deras partners hjärna ska funka som ens egen, istället kan acceptera hjärnors skillnader eftersom det finns vetenskap bakom som delvis förklarar detta fenomen.
    Att han inte kan "tänka, komma ihåg och analysera när det har behövts" för att han är man.

Det stämmer helt enkelt inte, det avgörs mer av personlighet än kön. Att din man är trög (uppenbarligen) är inte för att han är man utan kommer av andra orsaker.
  • Anonym (Man)
    Elie skrev 2019-09-06 14:12:40 följande:
    Det är intressant att du känner för att försvara män som grupp samtidigt som du vill påvisa att olikheter i tänkandet mellan könen kommer av andra orsaker än det biologiska. Ja var och en får dra sina egna slutsatser, jag är inte ute efter att ha rätt utan efter att hjälpa folk acceptera skillnader. Att du tar åt dig av det kan nog bara du svara på.

Och förresten är inte min man trög, det har du nog själv hittat på av någon anledning.
    Jag behöver inte försvara män utan det handlar om att du tillskriver din mans oförmåga att tänka och analysera (vilket du själv har skrivit, därav "trög") till det faktum att han är man och att det är en biologisk skillnad. Det är det inte, du drar alldeles för stora växlar på den vetenskap som finns.

Skillnaderna det handlar om är små och du drar som sagt för stora växlar på dessa.Vilket var det jag påpekade, inget annat.
Svar på tråden Är ni män så ”glömska”?