• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Kodia
    Anonym (ts) skrev 2018-05-27 00:57:42 följande:
    orkar inte skriva alla men tex att jag måste fråga om jag vill ta nåt att äta, att jag måste fråga varje gång jag går ut etc...
    Det är inte konstiga regler! Så har vi det med i vår familj. Inte som uppskrivna regler, men som "vanligt hyfs" som vi följer. Det är av respekt för varandra, och för att familjesituationen ska flyta på smidigt. Egentligen säger vi inte alltid det som frågor, utan ibland som information ("Jag åker till Konsum nu") 
    Det är för att andra ska kunna anpassa sig till det, eller för att den som vill göra något ska kunna ändra sig för att anpassa sig till de andra.
    T.ex kanske sonen säger att han ska göra mackor, och jag säger nej, vi ska äta om 20 min. Då tar han inga mackor. Dottern frågar om hon kan gå och köpa glass med en kompis, och jag säger nej, mormor och morfar kommer och hälsar på, eller kanske ber henne att köpa något i affären. Mannen ringer för att säga att han blir sen från jobbet, och då kan vi bestämma om vi ska äta utan honom eller vänta.
    Om du har haft det lite rörigt där du bott tidigare kanske du inte är van vid sådan hänsyn, varken att det krävs av dig eller att andra visar dig sådan hänsyn, och då kanske du behöver lära dig det nu. Det kan kännas svårt som tonåring, eftersom man är van att ha rätt bra koll, och inte är lika påverkbar som mindre barn. (man lär en femåring att fråga/berätta, och sedan fortsätter hen med det resten av livet)
  • Anonym (A)
    Kodia skrev 2018-05-27 12:47:54 följande:
    Det är inte konstiga regler! Så har vi det med i vår familj. Inte som uppskrivna regler, men som "vanligt hyfs" som vi följer. Det är av respekt för varandra, och för att familjesituationen ska flyta på smidigt. Egentligen säger vi inte alltid det som frågor, utan ibland som information ("Jag åker till Konsum nu") 
    Det är för att andra ska kunna anpassa sig till det, eller för att den som vill göra något ska kunna ändra sig för att anpassa sig till de andra.
    T.ex kanske sonen säger att han ska göra mackor, och jag säger nej, vi ska äta om 20 min. Då tar han inga mackor. Dottern frågar om hon kan gå och köpa glass med en kompis, och jag säger nej, mormor och morfar kommer och hälsar på, eller kanske ber henne att köpa något i affären. Mannen ringer för att säga att han blir sen från jobbet, och då kan vi bestämma om vi ska äta utan honom eller vänta.
    Om du har haft det lite rörigt där du bott tidigare kanske du inte är van vid sådan hänsyn, varken att det krävs av dig eller att andra visar dig sådan hänsyn, och då kanske du behöver lära dig det nu. Det kan kännas svårt som tonåring, eftersom man är van att ha rätt bra koll, och inte är lika påverkbar som mindre barn. (man lär en femåring att fråga/berätta, och sedan fortsätter hen med det resten av livet)
    Väl talat
  • Anonym (......)
    SysterY skrev 2018-05-27 01:36:45 följande:
    Vilket är fullt normala regler.
    Normala och normala. Jag tror att det är väldigt få tonåringar som måste fråga innan de tar något att äta hemma hos sig.
  • Anonym (T)

Tror alla barn får lära sig i tidig ålder att man frågar innan man tar nått o äta. Varje förälders mardröm är mätta ungar när det är dags för middag. Tror även alla barn får lära sig att säga till när dom går ut och kommer hem avtalad tid. Det handlar om att ge och ta, du är inte på nått sätt utsatt för nån hemsk behandling. Det är såhär det funkar i stort sett varje normal familj. Så anmäla kan du absolut göra, men dom kommer antagligen komma fram till samma slutsats som dom flesta här. Det är helt normalt dvs.

• Anonym (Min)

Jag växte upp i olika familjehem. Ett hem var värst! Där försökte fosterfader att våldta mig! Jag pratade med soc. Men dom skrattade bort det, o sa att jag måste missuppfattat allt? Hur man nu som 13 år, kan missuppfattat äckliga kyssar? Avslitna trosor?! O penetrera mig med fingrar? Som sagt, soc sa till mig att allt var missuppfattning. O jag gjorde inget mer efter det. Insåg att det var lönlöst. Om du uppfattar att du blivit fel behandlad, hoppas jag du går vidare med det? Alla fosterhem e inte bra... Även om folk tror det!

• Anonym (.)
    Anonym (Min) skrev 2018-05-27 14:01:52 följande:

Jag växte upp i olika familjehem. Ett hem var värst! Där försökte fosterfader att våldta mig! Jag pratade med soc. Men dom skrattade bort det, o sa att jag måste missuppfattat allt? Hur man nu som 13 år, kan missuppfattat äckliga kyssar? Avslitna trosor?! O penetrera mig med fingrar? Som sagt, soc sa till mig att allt var missuppfattning. O jag gjorde inget mer efter det. Insåg att det var lönlöst. Om du uppfattar att du blivit fel behandlad, hoppas jag du går vidare med det? Alla fosterhem e inte bra... Även om folk tror det!

Tyvärr så är övergrepp ganska vanligt i familjehem
  • Anonym (.)

Barn ska så långt det är möjligt kunna stanna hos sina riktiga föräldrar

• Anonym (T)
    Anonym (.) skrev 2018-05-27 14:06:03 följande:

Kan du sluta terrorisera varje tråd TS gör med ditt jävla mantra tror du? Har du inte förstått att ingen bryr sig om din jävla åsikt längre?
  • Anonym (.)
    Anonym (T) skrev 2018-05-27 14:15:47 följande:

Kan du sluta terrorisera varje tråd TS gör med ditt jävla mantra tror du? Har du inte förstått att ingen bryr sig om din jävla åsikt längre?

Jsg har inte "terroriserat" varje tråd . Har bara skrivit i denna och har inte sett att ts gjort andra trådar..
  • Anonym (..)
    Anonym (.) skrev 2018-05-27 14:06:03 följande:

Ja? Tror inte att det är något som säger emot det men ibland går det inte. Därför finns jour och familjehem.
Svar på tråden Anmäla familjehem