Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Anmäla familjehem

Kodia skrev 2018-05-27 12:47:54 följande:
    Det är inte konstiga regler! Så har vi det med i vår familj. Inte som uppskrivna regler, men som "vanligt hyfs" som vi följer. Det är av respekt för varandra, och för att familjesituationen ska flyta på smidigt. Egentligen säger vi inte alltid det som frågor, utan ibland som information ("Jag åker till Konsum nu") 
    Det är för att andra ska kunna anpassa sig till det, eller för att den som vill göra något ska kunna ändra sig för att anpassa sig till de andra.
    T.ex kanske sonen säger att han ska göra mackor, och jag säger nej, vi ska äta om 20 min. Då tar han inga mackor. Dottern frågar om hon kan gå och köpa glass med en kompis, och jag säger nej, mormor och morfar kommer och hälsar på, eller kanske ber henne att köpa något i affären. Mannen ringer för att säga att han blir sen från jobbet, och då kan vi bestämma om vi ska äta utan honom eller vänta.
    Om du har haft det lite rörigt där du bott tidigare kanske du inte är van vid sådan hänsyn, varken att det krävs av dig eller att andra visar dig sådan hänsyn, och då kanske du behöver lära dig det nu. Det kan kännas svårt som tonåring, eftersom man är van att ha rätt bra koll, och inte är lika påverkbar som mindre barn. (man lär en femåring att fråga/berätta, och sedan fortsätter hen med det resten av livet)
    Väl talat
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2018-05-29 05:27:21 följande:
    Vi flesta vet att det är normalt för vi har växt upp på samma sätt! Regler med konsekvenser!
    Just så
  • Anonym (A)
    stinaaa87 skrev 2018-06-03 16:59:29 följande:
    LVU har hon skrivit tidigare. Vad blir skillnaden vid 15? (nyfiken)
    Undrar jag med
  • Anonym (A)
    Anonym (Hmmm) skrev 2018-06-08 11:38:28 följande:
    Men jösses. Du verkar inte riktigt förstå att familjehem kommer undan med ALLT!
    De har inte råd att försörja placerade barn eftersom inkomsten går till deras eget lyxliv så det får föräldrarna, som är de enda som bryr sig om barnen göra.

Jag påtalade detta till soc många många MÅNGA gånger och soc hade (enligt deras utsago men soc ljuger om det mesta) att de haft möte på möte med hemmet.
    Jag var totalt maktlös i vad soc och hemmet gjorde mot mitt barn. Så jag hade inget annat val än att sköta barnets omsorg så barnet slapp fara ännu mer illa i den dysfunktionella hemsituation det utsattes för.
    Håller med
  • Anonym (A)
    stinaaa87 skrev 2018-06-12 18:37:00 följande:
    Ts har väl tidigare skrivit 22:00 på vardagen och 23:00 på helger. Jag tycker att det är sena tider för en 14 åring. Inte tidiga i alla fall. 
    Ja, det är sena tider 
  • Anonym (A)
    Anna1234 skrev 2018-06-17 07:07:11 följande:
    Det är nog precis den attityden som gör att du får problem. Alla tonåringar som bor hemma har regler när de ska vara hemma på kvällarna, ofta runt 20-21 på vardagar och lite senare på helgen. Det har inget att göra med straff, det har att göra med säkerhet, att få den sömn man behöver och att ha rutin på sitt liv.

Om du vill bli fri måste du visa att du förstår och respekterar familjehemmets regler, inte att du gör allt du kan för att smita undan. Så länge du gör det kommer du att bli "straffad", eller få konsekvenser som det heter i vuxenvärlden, så är det för alla barn, oavsett om man bor med sina föräldrar eller i familjehem.
    Kloka ord
Svar på tråden Anmäla familjehem