Anmäla familjehem
Kodia skrev 2018-05-27 12:47:54 följande:
Det är inte konstiga regler! Så har vi det med i vår familj. Inte som uppskrivna regler, men som "vanligt hyfs" som vi följer. Det är av respekt för varandra, och för att familjesituationen ska flyta på smidigt. Egentligen säger vi inte alltid det som frågor, utan ibland som information ("Jag åker till Konsum nu") Det är för att andra ska kunna anpassa sig till det, eller för att den som vill göra något ska kunna ändra sig för att anpassa sig till de andra.
T.ex kanske sonen säger att han ska göra mackor, och jag säger nej, vi ska äta om 20 min. Då tar han inga mackor. Dottern frågar om hon kan gå och köpa glass med en kompis, och jag säger nej, mormor och morfar kommer och hälsar på, eller kanske ber henne att köpa något i affären. Mannen ringer för att säga att han blir sen från jobbet, och då kan vi bestämma om vi ska äta utan honom eller vänta.
Om du har haft det lite rörigt där du bott tidigare kanske du inte är van vid sådan hänsyn, varken att det krävs av dig eller att andra visar dig sådan hänsyn, och då kanske du behöver lära dig det nu. Det kan kännas svårt som tonåring, eftersom man är van att ha rätt bra koll, och inte är lika påverkbar som mindre barn. (man lär en femåring att fråga/berätta, och sedan fortsätter hen med det resten av livet)