• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (Behöver hjälp)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-28 19:49:49 följande:

Jag bor här och inte ni, ni kan inte säga att reglerna är normala eller att dom bryr sig för ni har ingen aning. reglerna har dom för att det blir enklare för dom och att ge straffen dom gör är att visa att man inte bryr sig. ni vet en 2% del av reglerna/vad dom gjort/gör/säger så nä. ni vet ingenting. 

Du har rätt i att ingen här vet exakt hur du har det, men eftersom du skrivit så många trådar börjar vi som läst många av dem att få en rätt bra bild av läget.

Normalt sett är en 14-åring uppfostrad om än "tonårig", men vad du skrivit i tråd efter tråd är att du aldrig fått någon uppfostran eller hjälp med normalt hyfs och vett eller ens ett minimum av respekt för dig själv eller andra, och med den bakgrunden MÅSTE de sätta upp extra hårda regler för dig.
    Det tyder på att de verkligen vill hjälpa dig att bli en bra människa, som är rustad att leva i samhället. 
    Du behöver hjälp för att kunna klara av att växa upp, och de försöker hjälpa dig.
  • Anonym (ts)

nä, dom måste inte ha hårda eller många regler eller ge straff. Bott i andra familjer som inte har det som är normala familjer och att ge straff för att det är omöjligt att hålla reda på alla regler eller att aldrig göra misstag är att vilja straffa och inte hjälpa. Plus att dom försöker minska kontakten med min syster utan skäl, det är verkligen inte att bry sig. inte ett bra familjehem, punkt.

• Anonym (..)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-28 20:52:01 följande:

nä, dom måste inte ha hårda eller många regler eller ge straff. Bott i andra familjer som inte har det som är normala familjer och att ge straff för att det är omöjligt att hålla reda på alla regler eller att aldrig göra misstag är att vilja straffa och inte hjälpa. Plus att dom försöker minska kontakten med min syster utan skäl, det är verkligen inte att bry sig. inte ett bra familjehem, punkt.

Varför skulle de försöka minska kontakten med din syster?
  • Anonym (T)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-28 19:49:49 följande:

Jag bor här och inte ni, ni kan inte säga att reglerna är normala eller att dom bryr sig för ni har ingen aning. reglerna har dom för att det blir enklare för dom och att ge straffen dom gör är att visa att man inte bryr sig. ni vet en 2% del av reglerna/vad dom gjort/gör/säger så nä. ni vet ingenting. 

Vi flesta vet att det är normalt för vi har växt upp på samma sätt! Regler med konsekvenser!
  • Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2018-05-29 05:27:21 följande:
    Vi flesta vet att det är normalt för vi har växt upp på samma sätt! Regler med konsekvenser!
    Just så
  • Anonym (ts)
    Anonym (..) skrev 2018-05-28 22:20:24 följande:
    Varför skulle de försöka minska kontakten med din syster?
    som jag försökt förklara några gånger är dom onormalt kontrollerande och det är anledningen till allt, till alla regler och alla straff.
  • Anonym (ace)
    Anonym (ts) skrev 2018-05-29 21:58:21 följande:
    som jag försökt förklara några gånger är dom onormalt kontrollerande och det är anledningen till allt, till alla regler och alla straff.
    Ingen av dina trådar har påvisat att ditt fosterhem är ovanligt kontrollerande. Alla dina trådar indikerar att du är en strulig tonåring som inte vet hur ett normalt familjeliv ser ut.
  • Anonym (Barnsekreterare)
    Anonym (ace) skrev 2018-05-30 00:16:33 följande:
    Ingen av dina trådar har påvisat att ditt fosterhem är ovanligt kontrollerande. Alla dina trådar indikerar att du är en strulig tonåring som inte vet hur ett normalt familjeliv ser ut.
    Alla TS tråder har indikerat att TS är en strulig tonåring som familjehemmet inte har förmåga att möte på ett adekvat sätt och saknar förmåga att lära TS hur det normalt familjeliv ser ut.
    Som familjehem förväntas man kunna kommunicera med en tonåring, inte skriva listor med förhållningsregler. Som familjehem förväntas man kunna resonera med en tonåring, inte larma in dem. Som famijehem förväntas men följa ärentest planeringen, inte hota att vägra följa den för att man inte tycker att TS ska få ha kontakt med sitt biologiska nätverk och få åka på läger som socialtjänsten beslutat om.

Om ts är så omöjlig som en del vill få det till så är hon placerad i fel vårdform. Oavsett så är det bra att TS vänder sig till IVO så det blir granskat.
    Ingen i den här tråden som har facit på vad som händer i TS liv och hur det förhåller sig i TS men tycker många rent av borde skämas över hur man bemöter ett utsatt barn som uppenbarligen inte trivs med sin tillvaro och söker stöd och hjälp.
  • Anonym (.)
    Anonym (ace) skrev 2018-05-30 00:16:33 följande:

Vad vet du om hur Ts har det i familjehemmet och hir dom är i familjen mer än utifrån det pyttelilla som hon försökt förklara? Har du möjligtvis träffat familjemmet?
  • Pope Joan II
    Anonym (ts) skrev 2018-05-28 20:52:01 följande:

Hur kommer det sig att du bytt familjehem flera gånger? Var du först placerad i ett jourhem?

Det låter hur som helst bra att det görs en granskning av familjehemmet och handläggningen av ditt ärende. Det är alltid bra att det görs när uppfattningarna om boendets kvalitet skiljer sig åt. Det är också bra att du står upp för dig själv, jag hoppas att det hela leder till att du kan känna dig nöjd med din boendesituation (och att du ges andra möjligheter att hantera din oro än att ta promenader mitt i natten). 
Svar på tråden Anmäla familjehem