• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • SysterY
    Anonym (..) skrev 2018-05-26 19:38:15 följande:

Varför ska Ts ta upp det med soc? Det är familjehemmet som bestämmer om barnet får åka på läget etc. Inte soc.

Därför att det är soc som beslutat att ts ska åka på lägret och säkert det som ordnat plata till henne.
  • Anonym (..)
    SysterY skrev 2018-05-26 19:45:33 följande:

Därför att det är soc som beslutat att ts ska åka på lägret och säkert det som ordnat plata till henne.

Tolkade det mer som att socialsekreteraren hade tipsat Ts om lägret. Det är fortfarande familjehemmet som bestämmer över vad barnet får göra.
  • Anonym (ts)

Min fråga var IVO eller soc, jag har bestämt mig för att anmäla dom och jag hoppas jag får flytta och att dom inte får bli familjehem till nån till. nu har jag skicka ett mejl och berättat vad dom har gjort+ vad dom har gjort innan. vissa av reglerna som jag fråga om det var normalt så då får vi bevisat vem som har rätt.

• SysterY
    Anonym (ts) skrev 2018-05-26 20:56:02 följande:

Min fråga var IVO eller soc, jag har bestämt mig för att anmäla dom och jag hoppas jag får flytta och att dom inte får bli familjehem till nån till. nu har jag skicka ett mejl och berättat vad dom har gjort+ vad dom har gjort innan. vissa av reglerna som jag fråga om det var normalt så då får vi bevisat vem som har rätt.

Att bryta mot regler ger konsekvenser är fullt normalt. Att ha regler som 14-åring är också fullt normalt oavsett om man bor hemma, i familjehem eller internat.
  • Anonym (Peter)

Vad har de för onormala regler?
  • Anonym (..)

Vart ska du ta vägen då tänker du? Till ett familjehem utan regler? Känns inge som en jättegenomtänkt plan.
  • Anonym (Barnsekreterare)

Bra gjort, positivt att du vågar ifrågasätta saker du tycker är fel i omsorgen av dig. Vem skickade du till? Ivo eller din socsekreterare?
  • Anonym (..)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-05-26 22:01:01 följande:

Bra gjort, positivt att du vågar ifrågasätta saker du tycker är fel i omsorgen av dig. Vem skickade du till? Ivo eller din socsekreterare?

Hur kan du tycka att det är bra att ts ifrågasätter helt rimliga krav och regler?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-05-26 22:01:01 följande:
    ivo
  • elmadumle

Du är 14 år och håller på och tjafsar om helt normala regler och konsekvenser att ditt handlande. Skärp dig och börja bete dig ordentligt så kanske de kan börja lita på dig så småningom. 
    Nu undrar jag om du verkligen är 14, eller är du vuxen och har ett barn som är 14 som är placerat i familjehem med regler som inte passar dig? 

Svar på tråden Anmäla familjehem