• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • moaguuun

Spontant känns konsekvensen för hård. Beror på hur mycket senare du kom hem, samt om det inträffat flera gånger senaste tiden eller bara en.

• Aniiee
    moaguuun skrev 2018-05-26 17:08:52 följande:

Spontant känns konsekvensen för hård. Beror på hur mycket senare du kom hem, samt om det inträffat flera gånger senaste tiden eller bara en.

Det här är definitivt inte en engångsföreteelse. TS har strulat, och dessutom skrivit om det här på FL, sedan i höstas. Första tråden tror jag var 2 veckor efter hon flyttats till denna familj, som hade "konstiga regler för en tonåring" som att vara hemma kl 22 på vardagar och inte sova över hos (lika struliga och mycket ldre) kompisar utan att fråga om lov först.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Fiona M
    Aniiee skrev 2018-05-26 17:19:17 följande:

Det här är definitivt inte en engångsföreteelse. TS har strulat, och dessutom skrivit om det här på FL, sedan i höstas. Första tråden tror jag var 2 veckor efter hon flyttats till denna familj, som hade "konstiga regler för en tonåring" som att vara hemma kl 22 på vardagar och inte sova över hos (lika struliga och mycket ldre) kompisar utan att fråga om lov först.

Och som redan testat att supa och därför inte var lika intresserad av det nu som mogen 14-åring, om jag inte missminner mig...
  • moaguuun
    Jo jag har läst det inlägget men hon kan ju ha skärpt till sig.
  • Anonym (Emmi)
    Fast det handlar om ett läger i soc regi där hon får träffa andra ungdomar som inte har det så lätt.

Jag anser verkligen att det är helt galet och jag tror soc tycker det också.
  • Anonym (Lilly)
    moaguuun skrev 2018-05-26 17:08:52 följande:

Jag tycker också att verkar lite väl hårt och dessutom tror jag att det är kontraproduktivt. Det vore nog bra för TS att få någon veckas miljöombyte och träffa på fler vettiga vuxna som kan ge sin syn på det där med att följa regler.
  • Aniiee
    moaguuun skrev 2018-05-26 17:30:27 följande:
    Jo jag har läst det inlägget men hon kan ju ha skärpt till sig.
    Det verkar tyvärr inte så, med tanke på resten av trådarna hon har gjort.
  • Aniiee
    Anonym (Emmi) skrev 2018-05-26 17:46:00 följande:
    Fast det handlar om ett läger i soc regi där hon får träffa andra ungdomar som inte har det så lätt.

Jag anser verkligen att det är helt galet och jag tror soc tycker det också.
    Jag tycker också att TS kan ta upp det med soc, men hon ska inte hålla på att anmäla hit och dit, det har hon inget för. Hon följer inte regler och då blir det konsekvenser. Hon har visat att hon inte kan hantera frihet och kompisar, då blir konsekvensen att hon inte kan åka någonstans. Däremot håller jag med om att lägret verkar vara välbemannat och om soc tycker att hon kan åka så bör inte familjehemmet sätta emot det, lite som en chans för TS att hon faktiskt kan skärpa sig och göra som folk ber henne. Och hon ska definitivt inte göra en enda grej emot reglerna fram tills lägret är.
  • Anonym (Emmi)
    Aniiee skrev 2018-05-26 17:52:17 följande:
    Jag tycker också att TS kan ta upp det med soc, men hon ska inte hålla på att anmäla hit och dit, det har hon inget för. Hon följer inte regler och då blir det konsekvenser. Hon har visat att hon inte kan hantera frihet och kompisar, då blir konsekvensen att hon inte kan åka någonstans. Däremot håller jag med om att lägret verkar vara välbemannat och om soc tycker att hon kan åka så bör inte familjehemmet sätta emot det, lite som en chans för TS att hon faktiskt kan skärpa sig och göra som folk ber henne. Och hon ska definitivt inte göra en enda grej emot reglerna fram tills lägret är.
    Bra!
    Jag tycker precis om du skriver i detta inlägg.
  • Anonym (..)
    Aniiee skrev 2018-05-26 17:52:17 följande:

Varför ska Ts ta upp det med soc? Det är familjehemmet som bestämmer om barnet får åka på läget etc. Inte soc.
Svar på tråden Anmäla familjehem