• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Pope Joan II
    Anonym (......) skrev 2018-06-02 10:59:34 följande:

Det är väl alltid familjehemmet eller soc som säger upp en placering? Jag trodde att du menade anledningen bakom.

Ja, det var för att komma dithän jag ställde frågorna men nu har den möjligheten tydligen dömts ut på en teknikalitet.
  • Anonym (..)
    Anonym (Åhhh du igen.....) skrev 2018-06-02 02:28:26 följande:

DU svammlar som vanligt i varje tråd som handlar om familjehem! Nej Ts har inte rätt att träffa sina föräldrar om det gjorts en bedömning att föräldrarna eller någon av dem inte är lämplig av någon anledning!!!!! Och det behöver INTE ALLS finnas en plan för hemflytt om inte föräldrarna har gjort det som krävs av dem för att få hem sina barn som t.e.x slutat sitt missbruk! Och dessutom så är det så att föräldrarna i många fall själva undviker att träffa sina barn p.g.a pågående missbruk. Det är inte ovanligt alls. Så sluta bara med ditt svammel som du försöker få människor att gå på i varje tråd som handlar om familjehem. Alla familjehem är inte dåliga vad du än försöker inbilla folk att tro.

Du har fel. Barn har alltid rätt att träffa sina föräldrar, i alla fall i den ålder Ts är i. Målet är alltid att barn ska flytta hem (om de är i livet). Det finns hjälp vid missbruk. Föräldrarna ska få hjälp att kunna ta hand om sina barn. Det är inte bra för barn att växa upp i familjehem vad du än vill påstå, du har all forskning emot dig.
  • Anonym (Barnsekreterare)
    Anonym (..) skrev 2018-06-02 13:57:22 följande:
    Du har fel. Barn har alltid rätt att träffa sina föräldrar, i alla fall i den ålder Ts är i. Målet är alltid att barn ska flytta hem (om de är i livet). Det finns hjälp vid missbruk. Föräldrarna ska få hjälp att kunna ta hand om sina barn. Det är inte bra för barn att växa upp i familjehem vad du än vill påstå, du har all forskning emot dig.
    Ja, du har rätt i att barn har rätt till kontakt med sin biologiska bakgrund och vården ska genomföras så att den främjar kontakt med familj och närstående.
    Men, det är också socialtjänstens skyldighet att tillse att barn som växer upp uppanför det egna hemmet erbjuds gynnsamma uppväxtvilkor.

Beslut som rör placerade barn så ska barnets bästa vara avgörande. Dvs, kontkat med föräldrar ska utgå från vad som är bäst för barnet och föräldrar intressen av kontakt och umgänge med barnen har inte ett skit med saken att göra.

Finns därför ingen grund att tvinga barn att träffa föräldrar om det inte är till gagna för barnen vilket det många gånger inte är. Har tvärt om varit alltför mycket hänsyn till föräldrarna inom familjehemsvården genom åren där barn i princip tvingats träffa föräldrar mot sin egna vilja. Hur kul tror du det är att tvingas ha kontakt med någon som utsatt dig för vanvård, fysiska, psykisk och/ eller sexuella övergrepp?

Bästa som hänt för familjehemsplacerade barn är när det blev tvingande för socialtjänsten att överväga vårdnadsöverflytt efter att barnen bott i ett familjehem tre år. Många barn som genom den regleringen sluppit pinan av umgänge och fått chansen till en nystart i livet med lugn och ro.

Gällande att målet alltid ska vara att barnen ska flytta hem så stämmer såklart det också. Innebär dock ingen inskränkning på att barn fortfarande har rätt till stöd och skydd mot föräldrarnas vanvård/ bristande föräldraförmåga. Finns inget incitament för någon att ha annat intresse än att barn om det är till deras bästa flyttar hem. Däremot är det i praktiken ofta stor skillnad mellan de aktuella föräldrarnas inställning till när så är lämpligt och vem som faktiskt ska göra förändringarna för att möjliggöra hemflytten och barnens bästa.
  • Anonym (ts)
    stinaaa87 skrev 2018-06-02 18:59:19 följande:

Har du fått svar från IVO?

svar och svar. allt dom skrev var att jag skulle prata med socsekreteraren. hon som alltid håller med familjehemmet. pga att dom säger att dom varit familjehem i 20 år och tror dom är bra men jag tycker synd om alla som bott med dom...
  • Anonym (..)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-03 00:55:19 följande:

svar och svar. allt dom skrev var att jag skulle prata med socsekreteraren. hon som alltid håller med familjehemmet. pga att dom säger att dom varit familjehem i 20 år och tror dom är bra men jag tycker synd om alla som bott med dom...

Du har rätt att byta socialsekreterare. Gör det och kontakta en advokat. Lycka till!
    Anonym (..) skrev 2018-06-03 10:50:07 följande:
    Du har rätt att byta socialsekreterare. Gör det och kontakta en advokat. Lycka till!
    Finns ingen rättighet som berättigar till att byta socialsekreterare.
    TS, är du på SoL eller LVU vård? Dröjer det länge innan du fyller 15?
  • Anonym (..)
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-06-03 12:18:19 följande:

Rättighet eller inte. Barn och vuxna har rätt att byta socialsekreterare.
    Anonym (..) skrev 2018-06-03 13:13:25 följande:
    Rättighet eller inte. Barn och vuxna har rätt att byta socialsekreterare.
    Som sagt så har du fel, vem som handlägger ett ärende är en del av handläggningssuveräniteten, dvs av vem och på vilket sätt ett ärende handläggs är upp till nämnden att avgöra så länge det sker i enlighet med lagstiftningen.
    Eftersom det inte finns stöd varken i lag eller förordning för någon rättighet att byta handläggare så finns inte heller någon sådan rätt.
  • stinaaa87
    Anonym (Barnsekreterare) skrev 2018-06-03 12:18:19 följande:
    LVU har hon skrivit tidigare. Vad blir skillnaden vid 15? (nyfiken)
Svar på tråden Anmäla familjehem