• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (A)
    stinaaa87 skrev 2018-06-03 16:59:29 följande:
    LVU har hon skrivit tidigare. Vad blir skillnaden vid 15? (nyfiken)
    Undrar jag med
  • Anonym (Barnsekreterare)
    stinaaa87 skrev 2018-06-03 16:59:29 följande:
    LVU har hon skrivit tidigare. Vad blir skillnaden vid 15? (nyfiken)
    Skillnaden att fylla femton är att TS får processbehörighet och blir fullvärdig part i sitt egna ärende och behöver samtycka till vårdplaneringen.
  • Anonym (.)
    Anonym (..) skrev 2018-06-04 11:40:04 följande:

Ni som anser att familjehem är bra för barnen :(

www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/hot-skrik-och-svordomar-mot-smabarn

Det är bara ett av alla illa behandlingar mot barn i familjehem. I vissa fall har tillochmed mord förekommit och familjehemmet ställs inte inför rätta. För övrigt är vanvård, misshandel och övergrepp inte ovanligt i familjehem. Det finns en anledning till att barn ska stanna hos sina riktiga föräldrar så långt det är möjligt. Några andra som ska försöka ta hand om någon annans barn gör det sällan bättre än barnens riktiga föräldrar.
  • Anonym (Barnsekreterare)
    Anonym (..) skrev 2018-06-04 11:40:04 följande:

Ni som anser att familjehem är bra för barnen :(

www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/hot-skrik-och-svordomar-mot-smabarn

Nä, det var ju uppenbarligen inte något vidare bra familjehem. Innebär det per automatik att det också är dåligt i familjehemmet som barnen i det aktuella fall flyttade till? Eller, att de skulle ha det bättre hemma där de fick uppleva bråk och otrygghet?

Vore det inte bättre med en nyanserad diskussion istället för att det så fort det handlar om familjehem ska vara antingen svart eller vitt.
    Alla barn har det faktiskt inte bra hemma och alla föräldrar klarar inte heller av att ta hand om sina barn.
    Alla familjehem är inte toppen. Det innebär inte att alla familjehem är dåliga.

• Anonym (Du igen...)
    Anonym (.) skrev 2018-06-04 13:10:08 följande:
    Det är bara ett av alla illa behandlingar mot barn i familjehem. I vissa fall har tillochmed mord förekommit och familjehemmet ställs inte inför rätta. För övrigt är vanvård, misshandel och övergrepp inte ovanligt i familjehem. Det finns en anledning till att barn ska stanna hos sina riktiga föräldrar så långt det är möjligt. Några andra som ska försöka ta hand om någon annans barn gör det sällan bättre än barnens riktiga föräldrar.

Vill du vi tittar på alla gånger som föräldrar och föräldrars partner misshandlat och mördat sina barn? Eller på andra sätt skadat dem.... Att tro att det biologiska föräldrarna alltid är bäst är idiotiskt! 

Vad som är bäst för barnen är en trygg miljö, om det är omöjligt för föräldrarna att se till att det finns så skall barnen bort från föräldrarna! 

De enda som verkligen motsäger sig detta är personer som själva misshandlar sina barn på ett eller annat sätt eller inte klarar av föräldra-ansvaret. Eller barn som inte förstått varför de blir placerade då de fått leva i dåligt klimat för länge och därför är för vana vid att klara sig själva och därför inte klarar av de regler som en riktig familj har... Så som TS.... Det är synd om TS, hen har inte fått den familjen hen behöver i tid, så nu när hen får det så kan hen inte hantera det.... 

• Nimzay
    Anonym (Du igen...) skrev 2018-06-04 13:27:21 följande:

Det är synd om TS, hen har inte fått den familjen hen behöver i tid, så nu när hen får det så kan hen inte hantera det.... 

Fast bara för att ts har haft en jobbig uppväxt behöver det ju inte tvunget betyda att h*n har fel och att familjehemmet gör rätt och är det hem ts behöver
  • Anonym (Du igen...)
    Nimzay skrev 2018-06-04 13:47:30 följande:
    Fast bara för att ts har haft en jobbig uppväxt behöver det ju inte tvunget betyda att h*n har fel och att familjehemmet gör rätt och är det hem ts behöver

Om man följt TS trådar så ser man att det handlar om att TS inte klarar av normala regler, så som en tid man skall vara hemma på kvällen. Det är inte konstigt då TS troligen inte haft tider att passa tidigare. Men Nu har TS en fosterfamilj som bryr sig nog mycket för att faktiskt sätta regler kring sånt. 

De har även satt konsekvenser. Sagt till TS att om hen inte följer reglerna så kommer det leda till konsekvenser. TS har berättat om att hen har ignorerat regler för hen tycker de är löjliga (bla sovit borta som hen själv vill eller kommit hem sent) och då har familjen efter att ha påpekat att det inte är ok och TS ändå gjort som hen själv vill gett TS de konsekvenser som de sagt att det skall leda till (tex inställda roligheter). Ts vägrar fortfarande följa de regler som finns och tycker att det är löjligt. Men klockslagen som hen har sagt att hen skall vara hemma är inte konstiga för hens ålder. De regler som hen har berättat har varit helt självklara regler för ett barn i hens ålder! Men detta vägrar hen inse utan blir arg vägrar lyssna. Vi är många som försökt förklara för hen att det är bättre att lyssna på reglerna. Vara hemma kl 22 en skolkväll är inte misshandel! Att inte få sova borta på skolkvällar är inte misshandel. Att inte få sova borta på helger utan att ha meddelat någon är inte misshandel. Att behöva meddela om man inte är hemma till middagen är inte misshandel. 

Så jo hen har fel... Och bör inte uppmuntras av folk här till att tro att hen har rätt... 

• stinaaa87
    Anonym (Du igen...) skrev 2018-06-04 15:35:07 följande:

Om man följt TS trådar så ser man att det handlar om att TS inte klarar av normala regler, så som en tid man skall vara hemma på kvällen. Det är inte konstigt då TS troligen inte haft tider att passa tidigare. Men Nu har TS en fosterfamilj som bryr sig nog mycket för att faktiskt sätta regler kring sånt. 

De har även satt konsekvenser. Sagt till TS att om hen inte följer reglerna så kommer det leda till konsekvenser. TS har berättat om att hen har ignorerat regler för hen tycker de är löjliga (bla sovit borta som hen själv vill eller kommit hem sent) och då har familjen efter att ha påpekat att det inte är ok och TS ändå gjort som hen själv vill gett TS de konsekvenser som de sagt att det skall leda till (tex inställda roligheter). Ts vägrar fortfarande följa de regler som finns och tycker att det är löjligt. Men klockslagen som hen har sagt att hen skall vara hemma är inte konstiga för hens ålder. De regler som hen har berättat har varit helt självklara regler för ett barn i hens ålder! Men detta vägrar hen inse utan blir arg vägrar lyssna. Vi är många som försökt förklara för hen att det är bättre att lyssna på reglerna. Vara hemma kl 22 en skolkväll är inte misshandel! Att inte få sova borta på skolkvällar är inte misshandel. Att inte få sova borta på helger utan att ha meddelat någon är inte misshandel. Att behöva meddela om man inte är hemma till middagen är inte misshandel. 

Så jo hen har fel... Och bör inte uppmuntras av folk här till att tro att hen har rätt... 

Vem har påstått att det är misshandel? Det är en överdriven konsekvens att ställa in ett läger som soc rekommenderar Ts att åka på. 
Svar på tråden Anmäla familjehem