• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (Peter)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-02 00:53:09 följande:

om jag räknar bort dom jag bott i vissa helger har jag bott i 4 familjehem. allra första gången jag flytta till en okänd familj var jag 8 år men då fick vi flytta hem igen. vi bodde i olika jourhem och när jag var 10 år flytta jag till mitt första familjehem. Jag har nästan ingen kontakt med mina föräldrar. min mamma träffar jag ibland men vi får inte vara ensamma och jag är nästan säker på att jag kommer bo i familjehem till jag får flytta hemifrån....

Så tufft för dig, och ännu svårare att inte ha någon fast punkt med människor som inte kan försvinna från en dag till en annan.

Har du någon kurator eller så att prata med?
  • Anonym (..)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-02 00:53:09 följande:
    om jag räknar bort dom jag bott i vissa helger har jag bott i 4 familjehem. allra första gången jag flytta till en okänd familj var jag 8 år men då fick vi flytta hem igen. vi bodde i olika jourhem och när jag var 10 år flytta jag till mitt första familjehem. Jag har nästan ingen kontakt med mina föräldrar. min mamma träffar jag ibland men vi får inte vara ensamma och jag är nästan säker på att jag kommer bo i familjehem till jag får flytta hemifrån....
    Ta kontakt med en advokat. Du har rätt att träffa båda dina föräldrar regelbundet och det ska finnas en plan för hemflytt. 
  • stinaaa87
    Anonym (..) skrev 2018-06-02 01:17:55 följande:
    Ta kontakt med en advokat. Du har rätt att träffa båda dina föräldrar regelbundet och det ska finnas en plan för hemflytt. 
    Inte säkert att Ts vill träffa båda sina föräldrar eller flytta hem. 
  • Anonym (Åhhh du igen.....)
    Anonym (..) skrev 2018-06-02 01:17:55 följande:

DU svammlar som vanligt i varje tråd som handlar om familjehem! Nej Ts har inte rätt att träffa sina föräldrar om det gjorts en bedömning att föräldrarna eller någon av dem inte är lämplig av någon anledning!!!!! Och det behöver INTE ALLS finnas en plan för hemflytt om inte föräldrarna har gjort det som krävs av dem för att få hem sina barn som t.e.x slutat sitt missbruk! Och dessutom så är det så att föräldrarna i många fall själva undviker att träffa sina barn p.g.a pågående missbruk. Det är inte ovanligt alls. Så sluta bara med ditt svammel som du försöker få människor att gå på i varje tråd som handlar om familjehem. Alla familjehem är inte dåliga vad du än försöker inbilla folk att tro.
  • Pope Joan II
    Anonym (ts) skrev 2018-05-31 21:55:03 följande:
    fast du fråga varför jag bytt familjehem precis som det är konstigt. Jag har inte trivts i alla men det har bara varit pga personerna och platsen dom bott på då, inte på att dom varit kontrollerande och haft massa regler och straff. 
    Jag frågade för att jag var intresserad av svaret. Ibland beror ju flytt till andra hem på helt andra saker än de skäl du pekade ut i ditt svar. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Åhhh du igen.....) skrev 2018-06-02 02:28:26 följande:

DU svammlar som vanligt i varje tråd som handlar om familjehem! Nej Ts har inte rätt att träffa sina föräldrar om det gjorts en bedömning att föräldrarna eller någon av dem inte är lämplig av någon anledning!!!!! Och det behöver INTE ALLS finnas en plan för hemflytt om inte föräldrarna har gjort det som krävs av dem för att få hem sina barn som t.e.x slutat sitt missbruk! Och dessutom så är det så att föräldrarna i många fall själva undviker att träffa sina barn p.g.a pågående missbruk. Det är inte ovanligt alls. Så sluta bara med ditt svammel som du försöker få människor att gå på i varje tråd som handlar om familjehem. Alla familjehem är inte dåliga vad du än försöker inbilla folk att tro.

Jo barn har ALLTID rätt att träffa sina föräldrar men föräldrar har inte alltid rätt att träffa sina barn
  • Anonym (......)
    Pope Joan II skrev 2018-06-02 07:31:36 följande:
    Jag frågade för att jag var intresserad av svaret. Ibland beror ju flytt till andra hem på helt andra saker än de skäl du pekade ut i ditt svar. 
    Ts har väl inte pekat ut några skäl till bytena av hem?
  • Pope Joan II
    Anonym (......) skrev 2018-06-02 10:25:20 följande:
    Ts har väl inte pekat ut några skäl till bytena av hem?
    I sitt svar till mig gjorde hon det. 
    Anonym (ts) skrev 2018-05-30 23:20:41 följande:
    familjehem betyder långt ifrån att man får bo där till man flyttar hemifrån eller hem igen, dom kan bara säga upp sig när som helst och det är vanligt att dom gör det för att sen skylla på att soc bestämt flytten.

• moaguuun
    Anonym (.) skrev 2018-06-02 10:25:00 följande:

Jo barn har ALLTID rätt att träffa sina föräldrar men föräldrar har inte alltid rätt att träffa sina barn

Faktiskt inte. Ibland behöver barnen skyddas från föräldrarna.
  • Anonym (......)
    Pope Joan II skrev 2018-06-02 10:32:35 följande:
    I sitt svar till mig gjorde hon det. 
    Anonym (ts) skrev 2018-05-30 23:20:41 följande:
    familjehem betyder långt ifrån att man får bo där till man flyttar hemifrån eller hem igen, dom kan bara säga upp sig när som helst och det är vanligt att dom gör det för att sen skylla på att soc bestämt flytten.
    Det är väl alltid familjehemmet eller soc som säger upp en placering? Jag trodde att du menade anledningen bakom.
Svar på tråden Anmäla familjehem