• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (..)
    stinaaa87 skrev 2018-06-19 17:04:36 följande:

Eh Ts har bott i familjehem i 6 år. Jag tror att soc har kollat upp eventuella släktingar. 

Desto större anledning att kolla upp det. soc har garanterat inte gjort det.
  • Anonym (......)

Vart bor du? Det du beskriver är likt ett familjehem mitt barn bodde i, anmält men soc tog det ej på allvar... om du ber dina vänner anmäla är det större chans att något händer, krävs många anmälningar för att det ska tas på allvar...

• moaguuun
    Anonym (......) skrev 2018-06-20 22:24:12 följande:

Vart bor du? Det du beskriver är likt ett familjehem mitt barn bodde i, anmält men soc tog det ej på allvar... om du ber dina vänner anmäla är det större chans att något händer, krävs många anmälningar för att det ska tas på allvar...

Allvarligt? Vad ska ens anmälas?
  • Anonym (......)
    moaguuun skrev 2018-06-21 17:04:07 följande:
    Allvarligt? Vad ska ens anmälas?
    Bestraffningar och inlåsning ska inte förekomma i familjehem. Då är det olämpligt. 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (......) skrev 2018-06-21 17:49:00 följande:
    Bestraffningar och inlåsning ska inte förekomma i familjehem. Då är det olämpligt. 
    Klart att ett familjehem får ge samma typ av konsekvenser för misskötsel som att inte komma i tid. Nog fick mina 14-åringar konsekvenser om de skulle vara hemma kl 22.00 och inte kom hem förrän flera timmar senare vad som helst kan ju faktiskt ha hänt på vägen hem.Familjehem ska fungera som en vanlig familj med samma typ av regler och konsekvenser om man inte sköter sig. Har man varit placerad i mängder av år och behövt byta familjehem så är det med stor sannolikhet stora grundläggande problem som skapats av den biologiska familjen. Ett antal barn har skadats så svårt under sina första år när det viktigaste som anknytning skapas tyvärr så är socialen ofta för sent ute och då är det svårt 
  • Anonym (ace)
    Anonym (......) skrev 2018-06-21 17:49:00 följande:
    Så du menar alltså att dina egna (fiktiva) barn får skita i regler som tid för hemkomst eller att inte sova över hos kompisar som de vill upprepade gånger utan att de får konsekvenser? Och du menar att du aldrig låser ytterdörren?`
  • Anonym (......)
    Anonym (ace) skrev 2018-06-22 01:19:16 följande:
    Så du menar alltså att dina egna (fiktiva) barn får skita i regler som tid för hemkomst eller att inte sova över hos kompisar som de vill upprepade gånger utan att de får konsekvenser? Och du menar att du aldrig låser ytterdörren?`
    Barn som har förtroende och förstår regler följer dem. Straff leder inte till något. Det gällde larm på dörr, inte låst dörr.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (......) skrev 2018-06-22 12:50:39 följande:
    Barn som har förtroende och förstår regler följer dem. Straff leder inte till något. Det gällde larm på dörr, inte låst dörr.
    Barn som vansköts av sina föräldrar har som regel inget förtroende för vuxna också därför barn ska placeras långt tidigare än som nu sker, olämpliga föräldrar ska inte ges en massa chanser eftersom det leder till skadade individer
  • Anonym (......)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-22 13:10:38 följande:
    Barn som vansköts av sina föräldrar har som regel inget förtroende för vuxna också därför barn ska placeras långt tidigare än som nu sker, olämpliga föräldrar ska inte ges en massa chanser eftersom det leder till skadade individer
    Föräldrar ska få hjälp att kunna ta hand om sina barn, om brister finns. Det är det bästa för barnen. Inte att bli placerade, det leder till skadade individer. Trauman. Barn ska inte skiljas från sina föräldrar.
  • moaguuun
    Anonym (......) skrev 2018-06-22 19:10:51 följande:

Föräldrar ska få hjälp att kunna ta hand om sina barn, om brister finns. Det är det bästa för barnen. Inte att bli placerade, det leder till skadade individer. Trauman. Barn ska inte skiljas från sina föräldrar.

Att vara kvar i en olämplig miljö, med olämpliga vuxna (ja föräldrar kan vara olämpliga..) skapar trauman och otrygga barn.
  • Anonym (E)

TS, det är en sorglig värld vi lever i. Föräldrar har blandat ihop omsorg med kontrollbehov och kan inte tänka i andra tankar än straff för minsta lilla fel, och jag vet inte hur ni funkade när ni var 13-14 år, men tar man ifrån mig det som tillgodoser mina behov, så kommer jag knappast acceptera det när det finns "lösningar" som inte mamma eller pappa uppskattar, jag tänker på förökdrt som plockar bort tv och mobil som straff om barnen t.ex druckit alkohol, åh vad smart, motivera era barn att göra ALLT för att vantrivas hemma så de aldrig kommer hem när de väl rummet och hellre hittar något skulle med heroinister ön komma hem till missnöjda pissed off mamma och pappa som står med armarna i kors, OJ vad tryggt! Oj vad älskad och förstådd man känner sig när hela ens relation med föräldrarna är baserad på kontroll och straff.

Idiotiskt. Om ungarna inte sköter sig kolla på ur föräldrarna "uppfostrar" inte fan motiverar dessa föräldrar till en trygg miljö av glädje och respekt hemma inte.

TS. Om det är så illa att dina 'föräldrar' prioriterar Si å principer med kontroll regler och straff framför DINA EMOTIONELLA behov, som terapilägret som du verkligen behöver, (det är nog tufft att bo på ett sånt där familjehem som det är klart du behöver egen frihet!!)

Anmäl. Jag vet inte var. Ring någonstans och förklara situationen och se vem de kopplar dig till men börja någonstans.

Allas kommentarer här är bara föräldrar som är så svaga att det enda de vet att hålla sina barn levande är via kontroll och respektlöst beteende, många föräldrar glömmer att de får aldrig bete sig så respektlöst mot en annan vuxen, men är det mot sitt eget barn då tycker de ser är "omsorg" vilket är totalt bullshit. Omsorg i detta läge vore att låta dig åka, ditt liv ska inte vara på en tunn mina av straff för varje andetag du tar fel, då behöver de lära sig läsa dina behov om de nu verkligen bryr sig om ditt bästa, vad du behöver och vad de kontrollerar och bestämt att du brhöy är två skilda ting, fortsätt visa de att det är smartare än de behandlar dig som, att du kräver respekt, oavsett du är 14 eller 45.

• Anonym (E)
    Anonym (..) skrev 2018-06-23 12:59:20 följande:

Ni som tror att soc alltid gör rätt och barn blir kvar i familjehem på grund av föräldrarna....

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6979781

De som tror det behöver en reality check.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (......) skrev 2018-06-22 19:10:51 följande:
    Det går inte att ha heltidspersonal boende hos föräldrar dygnet runt för att uppfostra och sköta barnen. Människor utan föräldraförmåga bör uppmuntras att skaffa barn allra helst som de som fått barn omhändertaget verkar sakna insikt och inte sällan fortsätter att skaffa barn efter barn som omhändertas. Vid funktionshinder som gjort skolgång och arbetsliv lidande bör det uppmuntras till att inte bli förälder för har man behövt en massa stöd lär man inte ha föräldraförmåga. 
  • Anonym (..)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-25 19:30:44 följande:

Det går inte att ha heltidspersonal boende hos föräldrar dygnet runt för att uppfostra och sköta barnen. Människor utan föräldraförmåga bör uppmuntras att skaffa barn allra helst som de som fått barn omhändertaget verkar sakna insikt och inte sällan fortsätter att skaffa barn efter barn som omhändertas. Vid funktionshinder som gjort skolgång och arbetsliv lidande bör det uppmuntras till att inte bli förälder för har man behövt en massa stöd lär man inte ha föräldraförmåga. 

Vilka sjuka fördommar. Du bör inte skaffa barn....
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-06-26 10:25:03 följande:
    Vilka sjuka fördommar. Du bör inte skaffa barn....
    Inga fördomar, tittar man på de som "kämpar mot soc." så är det en majoritet som har diverse funktionshinder eller gått i särskola vilket tyder på att dessa saker lägger hinder när det gäller föräldraförmåga. Det finns ingen möjlighet att hjälpa föräldrar i hemmet om de har oförmåga att läsa barns signaler och svara mot barns behov eftersom att klara detta är vad en förälder innebär.
  • Anonym (..)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-26 10:36:51 följande:

Inga fördomar, tittar man på de som "kämpar mot soc." så är det en majoritet som har diverse funktionshinder eller gått i särskola vilket tyder på att dessa saker lägger hinder när det gäller föräldraförmåga. Det finns ingen möjlighet att hjälpa föräldrar i hemmet om de har oförmåga att läsa barns signaler och svara mot barns behov eftersom att klara detta är vad en förälder innebär.

Finns inga sådana studier vad jag vet, så det där hittar du ju på.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-06-26 12:53:28 följande:
    Finns inga sådana studier vad jag vet, så det där hittar du ju på.
    Nej men föräldrarna själva är flitiga att lägga upp att det är fel att de inte får ta hand om sina barn för att de gått i särskola, har god man, har autism, har ett antal diagnoser osv. och menar att de borde ha stöd i hemmet i stället
Svar på tråden Anmäla familjehem