• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (.)
    stinaaa87 skrev 2018-06-18 13:56:43 följande:

Du är inte insatt i hur soc jobbar för att du har haft LVU under ett antal år. Kom tillbaka när du faktiskt har jobbat på soc.

Det är väl klart att jag är. Självklart märker man det under den tiden. Spela inte dummare än du är
  • stinaaa87
    Anonym (.) skrev 2018-06-18 14:28:54 följande:
    Det är väl klart att jag är. Självklart märker man det under den tiden. Spela inte dummare än du är
    Allt det du skrivit visar på att du inte har en aning om hur det fungerar.
  • Anonym (.)
    stinaaa87 skrev 2018-06-18 16:50:53 följande:

Allt det du skrivit visar på att du inte har en aning om hur det fungerar.

DU har ingen aning om hur det fungerar. Du kan inte ens uttala dig eftersom du aldrig haft med soc eller LVU att göra. Man lär sig ett och annat under 9 år som omhändertagen till skillnad från en vanlig Svensson som inte ens varit i närheten av rättsväsendet
  • stinaaa87
    Anonym (.) skrev 2018-06-18 16:55:23 följande:
    DU har ingen aning om hur det fungerar. Du kan inte ens uttala dig eftersom du aldrig haft med soc eller LVU att göra. Man lär sig ett och annat under 9 år som omhändertagen till skillnad från en vanlig Svensson som inte ens varit i närheten av rättsväsendet
    Det hade du jag faktiskt ingen aning om. Men du får gärna tro att du är en allvetare i ämnet. Du avslöjar dig själv genom dina svar.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (.) skrev 2018-06-18 13:55:05 följande:
    Det är mestadels familjehem som bestämmer umgänge. Självklart mår barn bäst av att få bo hos en släkting än att komma till en helt främmande familj utan några som helst band , det står barnkonventionen enade om.
    Det är aldrig familjehemmet som bestämmer umgänge när det gäller barn som farit illa det är domstol som avgör hur ofta och hur umgänge ska se ut.
    Somliga tror att om barn placeras hos moster så kan föräldrar och barn träffas när som helst
  • Anonym (......)

Det kan vara ett tips för Ts, fundera på om det finns någon släkting du kan bo hos och be soc kolla upp möjligheten!

• stinaaa87
    Anonym (......) skrev 2018-06-18 20:26:41 följande:

Det kan vara ett tips för Ts, fundera på om det finns någon släkting du kan bo hos och be soc kolla upp möjligheten!

Eh Ts har bott i familjehem i 6 år. Jag tror att soc har kollat upp eventuella släktingar. 
  • Anonym (A.)
    stinaaa87 skrev 2018-06-19 17:04:36 följande:

Eh Ts har bott i familjehem i 6 år. Jag tror att soc har kollat upp eventuella släktingar. 

Det är som sagt inte alltid dom gör det från början, händer sällan om det inte handlar om en SOL placering.
  • stinaaa87
    Anonym (A.) skrev 2018-06-19 17:10:46 följande:
    Det är som sagt inte alltid dom gör det från början, händer sällan om det inte handlar om en SOL placering.
    Inte om barnen flyttas akut, de måste ju vara godkända som familjehem. Men på 6 år har den möjligheten givetvis kollats upp. 
  • Anonym (A.)
    stinaaa87 skrev 2018-06-19 17:20:16 följande:

Inte om barnen flyttas akut, de måste ju vara godkända som familjehem. Men på 6 år har den möjligheten givetvis kollats upp. 

nej soc kollar inte alltid upp det oavsett hur lång tid som gått. Dom bortser mycket från socialtjänstlagen ibland
Svar på tråden Anmäla familjehem