• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anna1234
    Anonym (ts) skrev 2018-06-17 01:26:39 följande:
    varför göra en så stor grej av att missa bussen. egentligen har det ingen betydelse om jag kommer hem senare eller inte alls. reglerna har dom bara för att kunna straffa om man bryter mot dom oavsett om det är med mening eller inte...
    Det är nog precis den attityden som gör att du får problem. Alla tonåringar som bor hemma har regler när de ska vara hemma på kvällarna, ofta runt 20-21 på vardagar och lite senare på helgen. Det har inget att göra med straff, det har att göra med säkerhet, att få den sömn man behöver och att ha rutin på sitt liv.

Om du vill bli fri måste du visa att du förstår och respekterar familjehemmets regler, inte att du gör allt du kan för att smita undan. Så länge du gör det kommer du att bli "straffad", eller få konsekvenser som det heter i vuxenvärlden, så är det för alla barn, oavsett om man bor med sina föräldrar eller i familjehem.
  • Anonym (d)

varför göra en så stor grej av att missa bussen. egentligen har det ingen betydelse om jag kommer hem senare eller inte alls. reglerna har dom bara för att kunna straffa om man bryter mot dom oavsett om det är med mening eller inte...

Det har ju betydelse. Varför ska dom ligga sömnlösa för att du inte vill passa bussen? Är det juste av dig tycker du? Du får kontakta bussbolaget och fråga varför de åker tidigare. Sen anpassar du dig till att vara på hållplatsen tio minuter innan.

Fråga innan man tar mat har vi också som regel, annars fallerar vår matplanering.
  • Anonym (Lilly)
    Anonym (..) skrev 2018-06-17 00:02:37 följande:
    Din sambo är väl inget barn? Och du är troligen inte familjehem till honom. Stor skillnad. Inte tillåtet att hålla barn inlåsta, som sagt. Så Ts bör gå vidare med det.

Ett barn som inte är moget nog att ta hand om sig själv när det går ut får man absolut låsa in. Inte ensam såklart, men i hemmet tillsammans med familjen. Som förälder/familjehem är man ansvarig för barnets säkerhet. Men visst vore det oändligt mycket bättre om TS kunde få bo hos en familj där hon känner förtroende för de vuxna. Som det är nu verkar det som att hon känner sig väldigt ensam, och varje gång hon umgås med kompisar längre än tillåtet straffas hon genom att de drar in sådant som hon behöver för att må bra (träffa systern, åka på läger). TS har det inte bra, men det är inte den larmade dörren som är problemet.
  • Pope Joan II
    Anonym (..) skrev 2018-06-16 20:02:04 följande:
    Det känns orelevant eftersom att det inte därför dörren har larmats. Ts skrev "dom jag bor med har fått ett fix om att ingen får gå ut efter en viss tid. så nu har dom larma dörren"
    Det var väl så, om jag minns rätt, att ts önskade gå ut och promenera mitt i natten för att hon tyckte att det var ångestdämpande. 
    Anonym (..) skrev 2018-06-17 00:29:16 följande:
    Så länge anledningen inte är att stänga in barnen får ni larma hur mycket ni vill.
    Så du håller inte barn inne alltså? De kan traska ut mitt i natten utan att det gör något? Det låter oroande, tycker jag.
  • Anonym (T)
    Anonym (..) skrev 2018-06-17 00:02:37 följande:

Din sambo är väl inget barn? Och du är troligen inte familjehem till honom. Stor skillnad. Inte tillåtet att hålla barn inlåsta, som sagt. Så Ts bör gå vidare med det.

Det är nog vanligare med hem som har hemlarm än hem som inte har det numer. Oavsett om dom har barn eller inte! Ta o vakna nu o kom in i matchen nångång!
  • Anonym (realist)
    Det är väldigt viktigt med tydliga regler för att barn, så som du, ska kunna växa upp och bli skötsamma vuxna.

I en normal familj har man självklart tydliga regler på hur man beter sig, när du ska vara hemma och så vidare. Detta handlar om helt normal uppfostran. Självklart ska det även finnas konsekvenser om man bryter mot reglerna.

Personer som får problem senare i livet har oftast vuxit upp i hem utan ordentliga regler. Efter som du är familjehem placerad är det förmodligen så att du växt upp u ett problematiskt hem, förmodligen utan ordentliga regler.

Se detta familjehem som en möjlighet för dig att lära dig vad som krävs för att fungera i samhället.
  • stinaaa87
    Anonym (Lilly) skrev 2018-06-17 09:33:57 följande:

Ett barn som inte är moget nog att ta hand om sig själv när det går ut får man absolut låsa in. Inte ensam såklart, men i hemmet tillsammans med familjen. Som förälder/familjehem är man ansvarig för barnets säkerhet. Men visst vore det oändligt mycket bättre om TS kunde få bo hos en familj där hon känner förtroende för de vuxna. Som det är nu verkar det som att hon känner sig väldigt ensam, och varje gång hon umgås med kompisar längre än tillåtet straffas hon genom att de drar in sådant som hon behöver för att må bra (träffa systern, åka på läger). TS har det inte bra, men det är inte den larmade dörren som är problemet.
    Problemet är ju inte familjehemmet. Ts hade troligen inte känt ett större förtroende i någon annan familj. Det tar tid att skapa förtroenden, speciellt med barn från trasiga förhållanden
  • Anonym (A)
    Anna1234 skrev 2018-06-17 07:07:11 följande:
    Det är nog precis den attityden som gör att du får problem. Alla tonåringar som bor hemma har regler när de ska vara hemma på kvällarna, ofta runt 20-21 på vardagar och lite senare på helgen. Det har inget att göra med straff, det har att göra med säkerhet, att få den sömn man behöver och att ha rutin på sitt liv.

Om du vill bli fri måste du visa att du förstår och respekterar familjehemmets regler, inte att du gör allt du kan för att smita undan. Så länge du gör det kommer du att bli "straffad", eller få konsekvenser som det heter i vuxenvärlden, så är det för alla barn, oavsett om man bor med sina föräldrar eller i familjehem.
    Kloka ord
Svar på tråden Anmäla familjehem