• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (..)
    Anonym (T) skrev 2018-06-13 04:26:57 följande:
    Fullständigt normala tider.

Och ser du inte själv sambandet mellan att gå imot dom fullständigt normala reglerna och straffen? Bryter du inte regler får du inga straff. 1+1 liksom
    Föråldrat att ge barn straff. 

Ts om du inte följer reglerna får du troligen flytta och det är ju det du vill. Inte garanterat att det blir bättre givetvis om du flyttar till ett annat familjehem.
  • Anonym (d)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-12 16:28:51 följande:
    Inte sagt att det är konstigt att jag måste vara hemma en viss tid även om tiderna är tidiga plus att jag inte får gå ut på kvällen alla dagar. orimliga med den regeln är att det är exakta tider som jag får straff om jag inte kommer exakt då även om jag missar bussen. Jag har kommit i tid 99% sen jag flytta hit sen missa jag bussen och kom under 2 timmar sent och då fick jag flera straff bla lägret. Plus att dom inte kommer ändra reglerna på lovet...
    Anonym (ts) skrev 2018-06-13 00:54:52 följande:

Nej dom ändra tiden till 21 och 22 och skyllde på att dom inte visste när bussen gick långt efter att dom visste om det och det har inte ens nån betydelse för på vardagen hinner jag ta nästa om jag missar bussen, och på helgen kan jag sova borta om jag missar bussen men dom tycker att det är det konstigaste dom varit med.. "varför ska du sova hos nån annan" sa dom när jag tog upp det första gången och när jag gjorde det fick jag ett straff....

Hur gammal är du? 

Det här med tider och övernattningar är en klassiker på vad som är olika inom olika familjer. Hos oss tycker sambons barn att hen kan bestämma själv om hen ska ha sena vanor eller inte. I teorin kan hen det, sköter skolan och så, det fungerar när hen är hos mamman, men hos oss fungerar det inte eftersom det stör oss andra. Hen har svårt att acceptera det, tycker förmodligen att vi inte ger hen utrymme att visa att hen kan sköta sig själv, men inser inte att genom att inte ta till sig att vi andra påverkas så visar hen faktiskt på motsatsen, i det att man kan sköta sig själv ingår att man visar hänsyn också. Som sagt, vi kan förstå att det fungerar när hen är hos sin mamma men vi har helt olika förutsättningar.

Hur länge har du bott hos dom? De oroar sig förmodligen mer än vad dina tidigare familjehem har gjort. Jag vet ju inte på den lilla information som du ger men det skulle kunna vara ett gott tecken. Självklart gör de vad som är enklast för dom själva, varför skulle de inte göra det? Vem vill ligga och oroa sig och få sin nattsömn förstörd? Om de inte känner dig särskilt bra ännu så känns det förmodligen tryggare att du kommer hem 21 eller 22. Om de inte känner de som du sover över hos så blir de självklart oroliga. Är det inte bättre att du anpassar dig efter deras önskemål men fortsätter att ha en dialog kring att du vill kunna komma hem en timme senare och varför du tycker att det fungerar lika bra. Låt dom lära känna de vänner du kan sova över hos ifall du missar bussen, eller låt bli att missa bussen och be om att få sova över hos dina vänner i förväg i stället. Det är ganska lätt att tro att det där med att missa bussen bara är ett svepskäl till att göra som du själv vill. 

Om du försöker prata med dom om att du är villig att möta upp deras önskemål kanske du kan få gå på lägret trots allt? Du behöver inte ljuga och påstå att du tycker att de har rätt men du kan säga att du vill visa att de kan lita på dig och att du hoppas att de ska våga låta dig komma senare och till och med låta dig sova över. Och framhåll hur viktigt det är för dig att hålla kontakt med dina syskon och att du inte tycker att det är okej att de vill begränsa den kontakten när de är missnöjda med något du har gjort. Du kan inte förvänta dig att du ska sova över hos syskon eller stanna sent hos dom men de borde inte använda kontakten med dom som ett medel att straffa dig. (Förutsatt att ett umgänge med dom inte är skadligt för dig men då måste ni prata om det.)

Vad tror du om det jag har skrivit?

• elmadumle
    Anonym (..) skrev 2018-06-13 09:47:37 följande:
    Föråldrat att ge barn straff. 

Ts om du inte följer reglerna får du troligen flytta och det är ju det du vill. Inte garanterat att det blir bättre givetvis om du flyttar till ett annat familjehem.
    Hennes handlande ger konsekvenser. Jag har gett mina ungdomar utegångsförbud helger om de gjort saker som inte är ok, vad är fel på det? Helt normalt att ha regler för barn i en familj. 
  • Anonym (..)
    elmadumle skrev 2018-06-13 13:30:03 följande:

Hennes handlande ger konsekvenser. Jag har gett mina ungdomar utegångsförbud helger om de gjort saker som inte är ok, vad är fel på det? Helt normalt att ha regler för barn i en familj. 

Om inte förståelsen för reglerna, eller tilliten finns där skadar bara straff relationen ännu mer. Barn ska följa regler för att de förstår dem, inte för att undvika att bli straffade.
  • Anonym (T)
    Anonym (..) skrev 2018-06-13 16:06:49 följande:

Om inte förståelsen för reglerna, eller tilliten finns där skadar bara straff relationen ännu mer. Barn ska följa regler för att de förstår dem, inte för att undvika att bli straffade.

Alltså hur orkar du? Varför vill du framstå som den ultimata föräldern? Blev det så i ditt fall att du inte sakna kon förrän båset var tomt o soc hade omhändertagit dina barn och nu försöker du visa omvärlden hur fantastisk du är?
  • Anonym (Behöver hjälp)

Kommer du två timmar för sent om du missar en buss?
    Går bussen bara varannan timme? Ringde du och berättade för dem att du missat bussen?

Mina barn ska vara hemma en viss tid, och om de kommer sent får de givetvis en tidigare tid nästa gång så att de kanske kommer när jag vill att de ska vara hemma.
    Du tycker det är märkligt att du inte får ge dig iväg var som helst när som helst, men det fungerar inte så i vanliga familjer. Man respekterar varandra, och respekt är något man måste förtjäna, det kommer inte gratis. Respekterar du inte dem kommer de aldrig att respektera dig.
    Du säger att dina vänner inte har lika strikta regler, men dina vänner kanske inte missköter sig lika mycket som du gör?
    Familjehemmet är ansvariga för dig och de MÅSTE sätta upp regler för dig.
    Bryr du dig inte om reglerna de sätter upp måste de ta till olika straff.
    Beter du dig inte som vanliga normala människor som berättar vart de ska och hur länge de tänker vara borta måste de sätta upp ännu fler regler för dig.

Jag kan se två möjligheter:
    1: De har tidigare haft barn som misskött sig jättemycket och därför startar de med hårda regler för att minska risken för problem med dig
    2: Du har misskött dig så mycket så familjen har tvingats ta till fler och fler regler och hårdare och hårdare straff.

Om du följer deras regler kommer de att lättas upp med tiden.

• Anonym (..)
    Anonym (T) skrev 2018-06-13 18:10:00 följande:

Alltså hur orkar du? Varför vill du framstå som den ultimata föräldern? Blev det så i ditt fall att du inte sakna kon förrän båset var tomt o soc hade omhändertagit dina barn och nu försöker du visa omvärlden hur fantastisk du är?

Ultimata föräldern? Jag anser att det är ganska grundläggande att inte bestraffa barn. Mina barn har aldrig varit placerade. Haft insyn i familjehem på andra sätt.
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-13 00:54:52 följande:

Nej dom ändra tiden till 21 och 22 och skyllde på att dom inte visste när bussen gick långt efter att dom visste om det och det har inte ens nån betydelse för på vardagen hinner jag ta nästa om jag missar bussen, och på helgen kan jag sova borta om jag missar bussen men dom tycker att det är det konstigaste dom varit med.. "varför ska du sova hos nån annan" sa dom när jag tog upp det första gången och när jag gjorde det fick jag ett straff....

Fast är du snabb på att berätta att du missat bussen? Ringer du direkt du kommit fram till busshållplatsen och ser bussen åka iväg utan dig? Har för mig att du inte varit så duktig på att säga till förut, och då förstår jag att dom straffar dig. Dom vet ju inte var du är då. Men säger du till direkt så att dom vet att du bli sen (speciellt om du är i tid 99% av tiden) är det orimligt att staffa dig för det.
Svar på tråden Anmäla familjehem