• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (Peter)
    Anonym (..) skrev 2018-06-16 14:42:24 följande:

Samma familjehem som satt larm på din dörr? Det är inte okej!

Självklart är det Ok med larm på ytterdörren.
  • Anonym (..)
    stinaaa87 skrev 2018-06-16 17:48:43 följande:

? Det är okej att larma en ytterdörr. 

Anonym (Peter) skrev 2018-06-16 18:49:16 följande:

Självklart är det Ok med larm på ytterdörren.

Ts skrev aldrig att det var ytterdörren... Hur som helst är det ej okej att låsa in/larma in barn.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (..) skrev 2018-06-16 19:32:17 följande:

Ts skrev aldrig att det var ytterdörren... Hur som helst är det ej okej att låsa in/larma in barn.

Om det nu är ytterdörren, tycker du då det är OK att skydda sitt hem?
  • Anonym (..)
    Anonym (Peter) skrev 2018-06-16 19:49:47 följande:
    Om det nu är ytterdörren, tycker du då det är OK att skydda sitt hem?
    Det känns orelevant eftersom att det inte därför dörren har larmats. Ts skrev "dom jag bor med har fått ett fix om att ingen får gå ut efter en viss tid. så nu har dom larma dörren"
  • Anonym (Agnes)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-16 00:37:03 följande:

antar att det var slut med batteri, pengar eller att jag glömde den. bott här i flera månader och räknar inte hur många gånger jag missar bussen men eftersom den ofta kommer tidigare än den borde är det omöjligt att inte missa den ibland. visst, man kan gå tidigare men jag tänker inte stå och vänta på en buss i flera timmar när jag redan måste gå tidigt, inte bett om att bo så långt bort....

Det kan ju vara att familjehemmet inte tycker att du anstränger dig tillräckligt? Vet du att bussen ofta kommer tidigt är det enkelt att gå ut 10 minuter tidigare. Eller att alltid ta med en laddningskabel.

Att säga till i förväg att "om du inte kommer hem då, har du missat bussen" känns inte som en superbra metod. Antingen kan dom ju tro att du ljuger för att du ville vara ute längre, eller så kan ju nåt ha hänt dig. Om jag vore du skulle jag försöka hinna med bussarna, och missar du dom försöka höra av mig ASAP.

Om dom ändå straffar dig av princip, även om du hört av dig direkt när du faktiskt missat bussen, då tycker jag att du borde höra av dig till nån på soc om det.
  • Anonym (T)
    Anonym (..) skrev 2018-06-16 20:02:04 följande:

Det känns orelevant eftersom att det inte därför dörren har larmats. Ts skrev "dom jag bor med har fått ett fix om att ingen får gå ut efter en viss tid. så nu har dom larma dörren"

Eller så är det en fixidé TS fått att det är just därför dom larmar dörren. Men i din värld så låser jag in min sambo när jag larmar dörren för kvällen med? Du ser inte hur skeva argument du har?
  • Anonym (..)
    Anonym (T) skrev 2018-06-16 23:03:18 följande:

Eller så är det en fixidé TS fått att det är just därför dom larmar dörren. Men i din värld så låser jag in min sambo när jag larmar dörren för kvällen med? Du ser inte hur skeva argument du har?

Din sambo är väl inget barn? Och du är troligen inte familjehem till honom. Stor skillnad. Inte tillåtet att hålla barn inlåsta, som sagt. Så Ts bör gå vidare med det.
  • Anonym (realist)
    Anonym (..) skrev 2018-06-17 00:02:37 följande:
    Din sambo är väl inget barn? Och du är troligen inte familjehem till honom. Stor skillnad. Inte tillåtet att hålla barn inlåsta, som sagt. Så Ts bör gå vidare med det.
    Så med din "logik" får inte folk ha larm hemma om de har barn?

• Anonym (..)
    Anonym (realist) skrev 2018-06-17 00:15:38 följande:

Så med din "logik" får inte folk ha larm hemma om de har barn?

Så länge anledningen inte är att stänga in barnen får ni larma hur mycket ni vill.
  • Anonym (ts)
    Anonym (T) skrev 2018-06-16 14:52:22 följande:
    Men hur kan du tycka att du ska ha friheten att göra vad du behagar när du inte ens kan hålla busstider? Bussar går aldrig tidigare än några minuter, det tror jag alla som åkt buss mer än en gång är medveten om. Så du får helt enkelt gå tidigare.

Om du vill bli behandlad som en vuxen och ha mera frihet får du även ta konsekvenserna av ditt handlande och be om ursäkt när du gör fel.
    varför göra en så stor grej av att missa bussen. egentligen har det ingen betydelse om jag kommer hem senare eller inte alls. reglerna har dom bara för att kunna straffa om man bryter mot dom oavsett om det är med mening eller inte...
Svar på tråden Anmäla familjehem