• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (..)
    stinaaa87 skrev 2018-06-17 15:33:58 följande:

Barnen hade haft sämre hälsa om de bodde kvar i dysfunktionella familjer.

Måste tyvärr säga att du har fel. Barn mår bra av att vara med vuxna som bryr sig genuint, inte som får pengar för att finnas i deras liv.
  • Marlean

TS prata med din socialsekreterare i första läget om du inte kan prata med ditt familjehem, det kanske går att lösa era konflikter. Om inte går det att anmäla till IVO. 

• Anonym (..)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2018-06-17 16:27:51 följande:

Ja för de som blir omhändertagna har oftast föräldrar som inte brytt sig om deras hälsa, kunnat gränssätta dem eller i övrigt inte sköter det de ska som föräldrar.

I omhändertagna barn räknas också de som blivit placerade för eget beteende. Så du har fel i din teori.
  • Anonym (Emmi)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2018-06-17 16:27:51 följande:
    Ja för de som blir omhändertagna har oftast föräldrar som inte brytt sig om deras hälsa, kunnat gränssätta dem eller i övrigt inte sköter det de ska som föräldrar.
    Det är så underhållande när folk som inte har en aning om ämnet ändå ska diskutera det.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (......) skrev 2018-06-15 17:34:23 följande:
    Alla familjehem är dåliga eftersom att de drivs av pengar. Ingen lön=inga familjehem. Barn behöver bo med vuxna som har ett intresse av dem och deras mående, som är engagerade. Som inte säger upp sig och låter barnet flytta vidare när det blir lite jobbigt.
    Var ska barn vars föräldrar inte kan ta hand om bo om det inte finns familjehem, på stora institutioner som barnhem 
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-06-17 14:27:18 följande:
    Omhändertagna har sämre hälsa. www.svt.se/nyheter/inrikes/antalet-barn-som-o...
    Och allt tyder på att de har sämre hälsa och lyckas sämre i livet för att deras första viktiga tid i livet har varit dålig med föräldrar och miljö som skadat dem
  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-17 21:22:10 följande:

Var ska barn vars föräldrar inte kan ta hand om bo om det inte finns familjehem, på stora institutioner som barnhem 

Hos släktningar. Står även i socialtjänstlagen om sig någon gång kunde följa den istället för att göra undantag från lagen .
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2018-06-17 21:48:56 följande:

Hos släktningar. Står även i socialtjänstlagen om sig någon gång kunde följa den istället för att göra undantag från lagen .

Hos släktingar om soc någon gång kunde följa den* ska det stå
  • Anonym (realist)
    Anonym (.) skrev 2018-06-17 21:48:56 följande:
    Så du bara förväntar dig att alla har lämpliga släktingar som vill ta hand om dessa barn?

Svar på tråden Anmäla familjehem