• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (Vitiligo)

LVU är en lag som försvinner vid 18, har man fått den så kvarstår den. Enkelt. Och ja visst tas barn på lösa grunder, lika mycket som tvärtom. Välkommen till verkligheten.

Ts, prata med din soc sekreterare. Annars tycker jag du ska prata med chefen på socialförvaltningen eller eventuellt barnombudsmannen, då ringer du bara kommunens växel. Lycka till.

• Anonym (anonym)
    Anonym (.) skrev 2018-06-09 21:28:54 följande:
    Vad vet du om det? I vissa kommuner är det inte speciellt svårt att bli av med sina barn och krävs inte speciellt mycket, medans i vissa kommuner kan det va svårare och i andra kommuner väldigt svårt.
    Vad skulle skälet vara att öka kommunens kostnader genom att omhänderta barn från familjer som fungerar bra det är ju nämligen ingen kostnad för kommuner att låta barn bo hemma men en stor kostnad att utreda familjer, betala lön till de som sysslar med barnutredningar, betala för ombud vid rättegångar, utreda familjehem och betala ersättning till familjehem. Bor barn kvar i sin familj kostar de noll för kommunerna eftersom föräldrarna försörjer barnen
  • Anonym (Hård?)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-09 01:29:14 följande:

inte alls sagt att jag fått göra vad jag vill i dom andra familjehemmen...skillnad att ha normala regler som tex gå till skolan och att vara kontrollerande med exakta tider för allt, fråga om allt,  typ aldrig få sova borta eller inte få åka till sitt syskon när man vill etc. +få straff för minsta grej. inte normala regler som andra familjer har och det vet jag eftersom jag bott i andra familjer plus har kompisar att jämföra med. ni vet inte bättre än mig vad som är normalt bara för ni  bott i en bio familj....

Min dotter är 13 år. Hon har tider när Hon ska komma hem. Följs inte dem så har man förbrukat det förtroendet och mister då ett privilegium såsom dator, iPad etc.

Skulle hon sova över hos någon ska jag godkänna det och nej, hon får sova hos långt ifrån alla som hon vill sova hos. Jag vill ha koll på vilka föräldrar etc.

Jag blir arg om hon småäter istället för att äta riktig mat. Eller om hon äter upp den när som jag planerat att laga(eller typ tar 15 smörgåsar ouch vi andra inte får någon)
  • Anonym (d)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-09 01:29:14 följande:

inte alls sagt att jag fått göra vad jag vill i dom andra familjehemmen...skillnad att ha normala regler som tex gå till skolan och att vara kontrollerande med exakta tider för allt, fråga om allt,  typ aldrig få sova borta eller inte få åka till sitt syskon när man vill etc. +få straff för minsta grej. inte normala regler som andra familjer har och det vet jag eftersom jag bott i andra familjer plus har kompisar att jämföra med. ni vet inte bättre än mig vad som är normalt bara för ni  bott i en bio familj....

Varje biofamilj är olika och måste få ha sina regler, liksom olika familjehem tänker jag. Vad exakt är det du måste återge exakt och fråga om? Vad innebär det att du inte får träffa ditt syskon när du vill? Vilka straff?
  • Anonym (Vitiligo)
    Anonym (d) skrev 2018-06-10 07:06:54 följande:

Varje biofamilj är olika och måste få ha sina regler, liksom olika familjehem tänker jag. Vad exakt är det du måste återge exakt och fråga om? Vad innebär det att du inte får träffa ditt syskon när du vill? Vilka straff?

Kanske är det nödvändigt, kanske är det första familjen som faktiskt sätter hårt mot hårt just för att Ts behöver det, måste det. Att träffa syskon kan ju betyda att det är dåligt sällskap, vi vet ju inte.
  • Anonym (..)
    Anonym (Vitiligo) skrev 2018-06-10 08:16:01 följande:

Kanske är det nödvändigt, kanske är det första familjen som faktiskt sätter hårt mot hårt just för att Ts behöver det, måste det. Att träffa syskon kan ju betyda att det är dåligt sällskap, vi vet ju inte.

Hårt mot hårt fungerar sällan. Skapar bara dåliga relationer. Och placerade barn har rätt att ha kontakt med sin bio familj och där ingår syskon.
  • Anonym (Vitiligo)
    Anonym (..) skrev 2018-06-10 10:48:58 följande:

Hårt mot hårt fungerar sällan. Skapar bara dåliga relationer. Och placerade barn har rätt att ha kontakt med sin bio familj och där ingår syskon.

Nja det beror ju på helt och hållet. Dessutom är alla familjer olika. Tycker inte hårt mot hårt alltid skapar dåliga relationer, vissa barn kräver det och sen om man blir hatad på kuppen so be it, annat vore jäkligt egoistiskt; "jag blir hellre älskad än ger mitt barn rätt uppfostran och skydd". Egoistiska människor som bara vill vara barns bästa vän, då passar nog hundliv bättre för dom.
  • Anonym (..)
    Anonym (Vitiligo) skrev 2018-06-10 11:05:00 följande:

Nja det beror ju på helt och hållet. Dessutom är alla familjer olika. Tycker inte hårt mot hårt alltid skapar dåliga relationer, vissa barn kräver det och sen om man blir hatad på kuppen so be it, annat vore jäkligt egoistiskt; "jag blir hellre älskad än ger mitt barn rätt uppfostran och skydd". Egoistiska människor som bara vill vara barns bästa vän, då passar nog hundliv bättre för dom.

Uppfostra kan en göra utan att sätta hårt mot hårt. Om ett barn hatar en är man fel ute....
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-06-10 10:48:58 följande:
    Nu har ju Ts av olika skäl fått byta familjehem gång efter gång och syskonet bor ju också i familjehem så det lär ju finnas stora skäl till att det inte fungerat med tidigare familjehem. Risken med sådana som flyttas från familj till familj för att de vägrar följa regler är att nästa steg är institutionsboende och då lär det bli mängder med regler och oerhört begränsat med umgänge med småsyskon.
    Du har uppfattat att Ts inte träffar sina föräldrar och inte vill detta heller  
  • Anonym (Vitiligo)
    Anonym (..) skrev 2018-06-10 11:23:55 följande:

Uppfostra kan en göra utan att sätta hårt mot hårt. Om ett barn hatar en är man fel ute....

Nä barn som inte gillar regler hatar normalt sett alla regelverk och dess utförare. Finns såna barn, jag känner ett..
Svar på tråden Anmäla familjehem