Anonym (ts) skrev 2018-06-12 16:28:51 följande:
Inte sagt att det är konstigt att jag måste vara hemma en viss tid även om tiderna är tidiga plus att jag inte får gå ut på kvällen alla dagar. orimliga med den regeln är att det är exakta tider som jag får straff om jag inte kommer exakt då även om jag missar bussen. Jag har kommit i tid 99% sen jag flytta hit sen missa jag bussen och kom under 2 timmar sent och då fick jag flera straff bla lägret. Plus att dom inte kommer ändra reglerna på lovet...
Anonym (ts) skrev 2018-06-13 00:54:52 följande:
Nej dom ändra tiden till 21 och 22 och skyllde på att dom inte visste när bussen gick långt efter att dom visste om det och det har inte ens nån betydelse för på vardagen hinner jag ta nästa om jag missar bussen, och på helgen kan jag sova borta om jag missar bussen men dom tycker att det är det konstigaste dom varit med.. "varför ska du sova hos nån annan" sa dom när jag tog upp det första gången och när jag gjorde det fick jag ett straff....
Hur gammal är du?
Det här med tider och övernattningar är en klassiker på vad som är olika inom olika familjer. Hos oss tycker sambons barn att hen kan bestämma själv om hen ska ha sena vanor eller inte. I teorin kan hen det, sköter skolan och så, det fungerar när hen är hos mamman, men hos oss fungerar det inte eftersom det stör oss andra. Hen har svårt att acceptera det, tycker förmodligen att vi inte ger hen utrymme att visa att hen kan sköta sig själv, men inser inte att genom att inte ta till sig att vi andra påverkas så visar hen faktiskt på motsatsen, i det att man kan sköta sig själv ingår att man visar hänsyn också. Som sagt, vi kan förstå att det fungerar när hen är hos sin mamma men vi har helt olika förutsättningar.
Hur länge har du bott hos dom? De oroar sig förmodligen mer än vad dina tidigare familjehem har gjort. Jag vet ju inte på den lilla information som du ger men det skulle kunna vara ett gott tecken. Självklart gör de vad som är enklast för dom själva, varför skulle de inte göra det? Vem vill ligga och oroa sig och få sin nattsömn förstörd? Om de inte känner dig särskilt bra ännu så känns det förmodligen tryggare att du kommer hem 21 eller 22. Om de inte känner de som du sover över hos så blir de självklart oroliga. Är det inte bättre att du anpassar dig efter deras önskemål men fortsätter att ha en dialog kring att du vill kunna komma hem en timme senare och varför du tycker att det fungerar lika bra. Låt dom lära känna de vänner du kan sova över hos ifall du missar bussen, eller låt bli att missa bussen och be om att få sova över hos dina vänner i förväg i stället. Det är ganska lätt att tro att det där med att missa bussen bara är ett svepskäl till att göra som du själv vill.
Om du försöker prata med dom om att du är villig att möta upp deras önskemål kanske du kan få gå på lägret trots allt? Du behöver inte ljuga och påstå att du tycker att de har rätt men du kan säga att du vill visa att de kan lita på dig och att du hoppas att de ska våga låta dig komma senare och till och med låta dig sova över. Och framhåll hur viktigt det är för dig att hålla kontakt med dina syskon och att du inte tycker att det är okej att de vill begränsa den kontakten när de är missnöjda med något du har gjort. Du kan inte förvänta dig att du ska sova över hos syskon eller stanna sent hos dom men de borde inte använda kontakten med dom som ett medel att straffa dig. (Förutsatt att ett umgänge med dom inte är skadligt för dig men då måste ni prata om det.)
Vad tror du om det jag har skrivit?