• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (..)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-08 18:05:46 följande:

Det är inte familjehemmet som avgör om syskon ska placeras tillsammans 

Nej, men de kan komma med klagomål och önskemål om att de ska placeras i olika hem.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-06-08 18:36:38 följande:
    Nej, men de kan komma med klagomål och önskemål om att de ska placeras i olika hem.
    Kommer familjehemmet med önskemål så lär det vara viktigt för barn från dåliga hemförhållanden lär ju inte få det bra om det får växa upp i ett familjehem som inte vill ha barnet boende där
  • Anonym (ts)
    Anonym (Du igen...) skrev 2018-06-07 20:30:38 följande:

TS har INTE två föräldrar som älskar hen... Du är helt och hållet ute och cyklar. Du kan läsa TS egna inlägg så ser du att hen inte träffat sin mamma direkt ofta, hens pappa nämns aldrig, det enda som nämns är hens syster. 

TS har tidigare berättat att hen tagit hand om sig själv, låtit mer eller mindre som att hen varit lämnad vind för våg. Det har INTE varit bra miljö för ett barn! Nu har TS fått regler, och då TS inte är van vid det så vägrar TS förstå att hen MÅSTE lyda saker som komma hem i lämplig tid på kvällen. 

Du är oansvarig som uppmuntrar TS att tro att det är fel på alla fosterfamiljer. Det är inte svårt att förstå varför du fått dina barn omhändertagna. Du har antagligen inte lyssnat och förstått vad som krävs för att ta hand om ett barn du heller. Så dina barn precis som TS har det bättre hos en fosterfamilj än hos oansvariga bio föräldrar!

inte alls sagt att jag fått göra vad jag vill i dom andra familjehemmen...skillnad att ha normala regler som tex gå till skolan och att vara kontrollerande med exakta tider för allt, fråga om allt,  typ aldrig få sova borta eller inte få åka till sitt syskon när man vill etc. +få straff för minsta grej. inte normala regler som andra familjer har och det vet jag eftersom jag bott i andra familjer plus har kompisar att jämföra med. ni vet inte bättre än mig vad som är normalt bara för ni  bott i en bio familj....
  • stinaaa87
    Anonym (..) skrev 2018-06-09 07:38:45 följande:

www.lvuadvokat.se

Det är väl i så fall föräldrarna som ska kontakta en advokat om de vill häva LVU beslutet. Förstår inte varför ts skulle kontakta en. gud. 
  • Anonym (.)
    stinaaa87 skrev 2018-06-09 10:47:10 följande:

Det är väl i så fall föräldrarna som ska kontakta en advokat om de vill häva LVU beslutet. Förstår inte varför ts skulle kontakta en. gud. 

För att man kan ha LVU av olika orsaker. Troligtvis har TS det pga eget beteende eftersom hon är 14 år. Det handlar inte alltid om att föräldrarna inte kan ta hand om barnet
  • stinaaa87
    Anonym (.) skrev 2018-06-09 11:00:07 följande:
    För att man kan ha LVU av olika orsaker. Troligtvis har TS det pga eget beteende eftersom hon är 14 år. Det handlar inte alltid om att föräldrarna inte kan ta hand om barnet
    Garanterat inte med tanke på att Ts sagt att hon flyttade första gången som 9-åringen samt har ett syskon som också bor i familjehem. Plus att socialsekreteraren föreslog ett läger för ungdomar med missbrukande och psykisk sjuka föräldrar. 
  • Anonym (Peter)

Så du skyller på TS och föräldrarna kan inte göra fel?

Anonym (.) skrev 2018-06-09 11:00:07 följande:

Trots att TS skriver såhär?
    Anonym (ts) skrev 2018-06-02 00:53:09 följande:
    om jag räknar bort dom jag bott i vissa helger har jag bott i 4 familjehem. allra första gången jag flytta till en okänd familj var jag 8 år men då fick vi flytta hem igen. vi bodde i olika jourhem och när jag var 10 år flytta jag till mitt första familjehem. Jag har nästan ingen kontakt med mina föräldrar. min mamma träffar jag ibland men vi får inte vara ensamma och jag är nästan säker på att jag kommer bo i familjehem till jag får flytta hemifrån....
  • Anonym (.)
    Anonym (Peter) skrev 2018-06-09 11:10:06 följande:

Så du skyller på TS och föräldrarna kan inte göra fel?

Trots att TS skriver såhär?

Nej utan jag menar att det finns två anledningar till att man får ett LVU, den enda anledningen är att föräldrar inte kan ta hand om barnet och motsätter sig alla frivilliga åtgärder av stöd, och den andra anledningen till att någon har ett LVU beror inte på föräldrarna utan att den unge själv utsätter sig själv eller andra för stora risker i livsföringen , t.ex självskadebeteende, missbruk m.m . När det gäller LVU för lite äldre barn handlar det oftast om det egna beteendet som beslut för LVU.
  • Anonym (Peter)
    Anonym (.) skrev 2018-06-09 11:16:50 följande:
    Nej utan jag menar att det finns två anledningar till att man får ett LVU, den enda anledningen är att föräldrar inte kan ta hand om barnet och motsätter sig alla frivilliga åtgärder av stöd, och den andra anledningen till att någon har ett LVU beror inte på föräldrarna utan att den unge själv utsätter sig själv eller andra för stora risker i livsföringen , t.ex självskadebeteende, missbruk m.m . När det gäller LVU för lite äldre barn handlar det oftast om det egna beteendet som beslut för LVU.
    Du kan ju åtminstone vara hövlig nog mot TS och läsa alla hens inlägg innan du driver din egna agenda.
Svar på tråden Anmäla familjehem