• Anonym (ts)

Anmäla familjehem

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

• Svar på tråden Anmäla familjehem
  • Anonym (......)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-06-15 10:58:43 följande:
    Det finns däremot de (iallafall en) som påstår att ALLA familjehem är dåliga, i alls trådar som kan härröra till familjehem
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-06-15 10:01:11 följande:

Det finns INGEN på hela Familjeliv som någonsin i historien påstått att ALLA familjehem är bra (lika lite som alla andra familjer är bra).

Alla familjehem är dåliga eftersom att de drivs av pengar. Ingen lön=inga familjehem. Barn behöver bo med vuxna som har ett intresse av dem och deras mående, som är engagerade. Som inte säger upp sig och låter barnet flytta vidare när det blir lite jobbigt.
  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (.) skrev 2018-06-15 11:18:25 följande:

Det är flera som skrivit att dom inte har bra erfarenheter av familjehem

Det säger jag inte emot. Läs inlägg 291 så ser du vad jag avser.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Peter) skrev 2018-06-15 02:42:46 följande:
    Varför kunde du inte ringa eller SMSa? Hur många ggr har du missat bussen?
    antar att det var slut med batteri, pengar eller att jag glömde den. bott här i flera månader och räknar inte hur många gånger jag missar bussen men eftersom den ofta kommer tidigare än den borde är det omöjligt att inte missa den ibland. visst, man kan gå tidigare men jag tänker inte stå och vänta på en buss i flera timmar när jag redan måste gå tidigt, inte bett om att bo så långt bort....
  • Anonym (Peter)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-16 00:37:03 följande:
    antar att det var slut med batteri, pengar eller att jag glömde den. bott här i flera månader och räknar inte hur många gånger jag missar bussen men eftersom den ofta kommer tidigare än den borde är det omöjligt att inte missa den ibland. visst, man kan gå tidigare men jag tänker inte stå och vänta på en buss i flera timmar när jag redan måste gå tidigt, inte bett om att bo så långt bort....
    Så det händer ganska frekvent, och du har inte nån gång kontaktat dem förrän... när?
  • Anonym (ts)
    Anonym (Peter) skrev 2018-06-16 00:39:30 följande:
    Så det händer ganska frekvent, och du har inte nån gång kontaktat dem förrän... när?
    antagligen när jag kommit tillbaka..? kan säga att dom blev exakt lika irriterade när jag smsa så det har noll betydelse. 
  • Anonym (Peter)
    Anonym (ts) skrev 2018-06-16 00:45:57 följande:
    antagligen när jag kommit tillbaka..? kan säga att dom blev exakt lika irriterade när jag smsa så det har noll betydelse. 
    Vad skrev du när du SMSade då? "Förlåt, kan ni hämta mig?" eller bara "jag missade bussen, kommer hem i morgon"?
  • stinaaa87
    Antar? Bussar har en tidtabell att följa, den kan inte komma flera timmar tidigare. Handlar väl i så fall om 5 minuter. Låter som dåliga bortförklaringar till att inte kunna passa en tid. 
  • Anonym (..)

Samma familjehem som satt larm på din dörr? Det är inte okej!

• Anonym (T)

Men hur kan du tycka att du ska ha friheten att göra vad du behagar när du inte ens kan hålla busstider? Bussar går aldrig tidigare än några minuter, det tror jag alla som åkt buss mer än en gång är medveten om. Så du får helt enkelt gå tidigare.

Om du vill bli behandlad som en vuxen och ha mera frihet får du även ta konsekvenserna av ditt handlande och be om ursäkt när du gör fel.
  • stinaaa87
    Anonym (..) skrev 2018-06-16 14:42:24 följande:

Samma familjehem som satt larm på din dörr? Det är inte okej!

? Det är okej att larma en ytterdörr. 
Svar på tråden Anmäla familjehem