Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Anmäla familjehem

Anonym (ts) skrev 2018-05-26 14:09:09 följande:

Jag bor i ett familjehem som har väldigt många regler (tänkt ett helt papper) och ger straff för att kunna kontrollera. exempelvis skulle jag åka på ett ungdomsläger i sommar, med maskrosbarn och jag tror det var 10 dagar och det var bestämt, det var min socsekreterare som ville att jag skulle åka på det från början. sen bestämde dom att jag inte fick åka pga att jag kommit hem lite senare än vad dom har bestämt. Jag tycker inte att dom borde vara familjehem och tänker anmäla dom men jag vet inte om jag borde anmäla anonymt till soc eller till IVO. Någon som gjort det som vet vad som går snabbast och är bäst att göra?

anmäl till IVO . Att anmäla direkt till soc gör bara saken ännu värre, det vetjag av egna erfarenheter.
  • Anonym (.)
    Zaxika skrev 2018-05-26 15:02:05 följande:

Vilken slags hjälp får du?

Träffar du kurator eller terapeut?

Känns som du är väldigt ensam i det här. Vore bra om det fanns någon där som kunde lyssna på dig. Kanske att ett annat familjehem skulle passa dig bättre.

Eller att dom lägger ner familjehemsindustrin helt vore ett bättre alternativ
  • Anonym (.)
    Anonym (jo) skrev 2018-05-26 15:23:00 följande:

Bättre kontroll av de som finns är ett bättre alternativ. För vart ska barnen ta vägen som inte har föräldrar som kan ta hand om dem? På gatan? Barnhem? 

Jag har stött på familjehem som varit totalt olämpliga och det är supersvårt att få soc att plocka barnen ifrån dem, särskilt om barnen varit där sedan de var små. När de är bebisar/små kan de inte tala om vad som är fel, men när de kommer upp i skolåldern berättar en del barn saker som inte är bra, men då har de ju bott så länge hos familjehemmet och det är som sagt svårt att få dem därifrån. 

I fall som TS handlar det om att barnen inte vill följa regler som finns till för deras eget bästa. Jag tyckte mina egna föräldrar var skitnärdiga som hade regler, idag vet jag att det var för att de var rädda om mig. 

Hos sina riktiga föräldrar eller hos släktingar. Familjehemmen får skaffa egna barn att ta hand om. Som någon skrev så är många faniljehem bara ute efter att tjäna pengar , och ja, vissa familjehem är totalt olämpliga och dessa barn hade tillochmed haft det bättre hos sina föräldrar som kanske har vissa problem.
  • Anonym (.)
    Anonym (jo) skrev 2018-05-26 15:37:46 följande:

Det finns inte alltid släktingar som kan eller som är lämpliga att ta hand om barnen. Om ett barn tas från sina föräldrar finns det en orsak, och ja, det finns familjehem som är värre, men ytterst få. 

Jag har stött på fler bra familjehem än dåliga. Ja, det kan vara en hel del pengar inblandat, men det är också tufft att ha placerade barn. Som familjehem vet du inte hur länge du får behålla och älska barnen, du vet inte vilka svårigheter barnen kan ha att tampas med, vilka trauman som ännu inte kommit fram. 

Som familjehemsförälder kanske du måste vara tillgänglig dygnet runt och kan inte ha ett vanligt jobb, då måste de ju så klart kompenseras för detta. 

Min erfarenhet är att även om det förekommer missar och barn som inte hade behövt placeras, placeras ändå, men vanligen är det så att för få barn tas bort från skadliga miljöer. 

Nu är dock detta OT, så jag kommer inte att diskutera detta vidare i denna tråd. 

Men det man hört från uppdrag granskning , kalla fakta , i bekantskapskretsen och media om föredetta fosterbarn som fått skyhöga skadestånd pga flera fall av misshandel och övergrepp i familjehem är bara några skräckexempel vilka sjuka familjehem det finns som samtidigt blivit helt godkända av soc och det var inte 1 eller 2 personer det handlade om som fått sin barndom raserad i familjehem utan ett tusental!!!!!!!
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2018-05-26 15:44:47 följande:

Men det man hört från uppdrag granskning , kalla fakta , i bekantskapskretsen och media om föredetta fosterbarn som fått skyhöga skadestånd pga flera fall av misshandel och övergrepp i familjehem är bara några skräckexempel vilka sjuka familjehem det finns som samtidigt blivit helt godkända av soc och det var inte 1 eller 2 personer det handlade om som fått sin barndom raserad i familjehem utan ett tusental!!!!!!!

Och många flera liknande fall har skett och sker i tysthet och aldrig kommit till allmänhetens kännedom..
  • Anonym (.)
    Anonym (..) skrev 2018-05-26 15:54:00 följande:

Men de allra flesta familjehem är bra. Bara att de inte är intressanta för media. Barn ska inte bo hos missbrukande föräldrar, exempelvis. Alla föräldrar är inte lämpliga, bara acceptera det.

ja sen finns det även föräldrar som kan ta hand om sina barn men som blir ifråntagna barnen av andra anledningar som inte heller är intressanta för media
  • Anonym (.)
    Anonym (Peter) skrev 2018-05-26 16:12:21 följande:

Vad skulle syftet med detta vara? Varför skulle staten kasta bort en massa pengar på att "ta" barn från fungerande föräldrar och betala för att placera dem?

ja det kan man fråga sig men det finns många såna fall också och barn som blir omhändertagna på fel eller falska grunder.
  • Anonym (.)
    Anonym (Min) skrev 2018-05-26 16:09:05 följande:

Precis. O det tystas ner tyvärr.. I mitt fall, försökte soc få mig att inbilla mig att jag missuppfattat fosterfadern. Han som drog av mig trosor o kysste mig. Höll fast mig i soffan. O penetrerad mig. Men enligt soc hade jag missuppfattat allt? Han gjorde inte alls så? O jag litar inte på någon alls idag...

Jag beklagar det som du fått uppleva! Och jag hopppas innerligt inte att dom fått fortsätta vara familjehem efter det?!!
  • Anonym (.)
    Anonym (Peter) skrev 2018-05-26 16:20:42 följande:

Livegen gentemot vem?

Återigen, vad skulle syftet vara att förstöra fungerande familjer och betala ut en massa pengar i onödan?

Det är lätt för dig och andra att säga som förmodligen inte haft med soc eller familjehem att göra men har man det så vet man att soc har väldigt mycket makt i samhället och över andra myndigheter vilket gör det svårt för vissa brister att uppdagas trots anmälningar.
  • Anonym (.)
    Anonym (Min) skrev 2018-05-27 14:01:52 följande:

Jag växte upp i olika familjehem. Ett hem var värst! Där försökte fosterfader att våldta mig! Jag pratade med soc. Men dom skrattade bort det, o sa att jag måste missuppfattat allt? Hur man nu som 13 år, kan missuppfattat äckliga kyssar? Avslitna trosor?! O penetrera mig med fingrar? Som sagt, soc sa till mig att allt var missuppfattning. O jag gjorde inget mer efter det. Insåg att det var lönlöst. Om du uppfattar att du blivit fel behandlad, hoppas jag du går vidare med det? Alla fosterhem e inte bra... Även om folk tror det!

Tyvärr så är övergrepp ganska vanligt i familjehem
Svar på tråden Anmäla familjehem