Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

Anmäla familjehem

Anonym (..) skrev 2018-06-09 16:26:03 följande:

Det behöver varken bero på Ts eller föräldrarna. Kan lika gärna ha varit så att föräldrarna bad om hjälp av någon anledning, och soc då ansåg att de var otillräckliga föräldrar och omhändertog barnen. Det händer hela tiden.

Ja så kan det också va
  • Anonym (.)
    stinaaa87 skrev 2018-06-09 19:57:50 följande:

Barn och föräldrar separeras inte för att soc vill ha något att göra. 

Jo i vissa kommuner gör dom det.
  • Anonym (.)
    stinaaa87 skrev 2018-06-09 21:08:55 följande:

Nej. De flesta barn far illa i flera år innan soc till slut griper in. Det är jättesvårt att bli av med sina barn. Om en blir av med dem ska en inte ha barn. I vissa fall kan såklart föräldrarna bättra sig, men om barnen blir omhändertagna finns det starka grunder för det. 

Vad vet du om det? I vissa kommuner är det inte speciellt svårt att bli av med sina barn och krävs inte speciellt mycket, medans i vissa kommuner kan det va svårare och i andra kommuner väldigt svårt.
  • Anonym (.)
    Anonym (Fritidspolitiker) skrev 2018-06-09 21:51:01 följande:

Tro mig, kommunerna vill inte placera barn om det inte är nödvändigt! Det är jättedyrt, och tar mycket pengar från budgeten, som man hellre hade använt till annat...

Ändå är det många som blir placerade på lösa grunder . Dom stora kommunerna oftast
  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-10 22:12:29 följande:

99 % av alla barn bor hemma hos sina egna föräldrar om man räknar bort de tonåringar som bor i familjehem pga. eget beteende, de ensamma minderåriga flyktingbarnen och de minderåriga som begått brott.

Det ä en mycket liten minoritet föräldrar som någonsin kommer i kontakt med socialtjänsten om det inte rör sig om försörjningsstöd 

Nej det stämmer inte. Uttala dig inte om du inte vet
  • Anonym (.)
    Anonym (T) skrev 2018-06-12 19:15:24 följande:

För en annan gällde 20:00 vardagar o 21:00 helger, om jag inte skött mig ordentligt. Då fick jag va ute till 22:00 på helger och lov.

du är förmodligen äldre också. På den tiden va det inget ovanligt , och nu för tiden är det inte ovanligt att småbarn får va uppe till 12-1 om nätterna. Mina grannar ovanför har barn i 5-8 årsåldern och dom leker och springer runt som galningar om nätterna efter midnatt. Dessutom går barnprogram numera till kl 9-10 på kvällen. När vi va små slutade barnprogramen kl 7 på kvällen. Det är nya tider nu
  • Anonym (.)
    Anonym (Peter) skrev 2018-06-12 19:36:46 följande:

Vilka barnprogram (och inte ungdomsprogram) tänker du på?

Barnkanalen
  • Anonym (.)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-06-15 10:58:43 följande:

Det finns däremot de (iallafall en) som påstår att ALLA familjehem är dåliga, i alls trådar som kan härröra till familjehem

Det är flera som skrivit att dom inte har bra erfarenheter av familjehem
  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-17 21:22:10 följande:

Var ska barn vars föräldrar inte kan ta hand om bo om det inte finns familjehem, på stora institutioner som barnhem 

Hos släktningar. Står även i socialtjänstlagen om sig någon gång kunde följa den istället för att göra undantag från lagen .
  • Anonym (.)
    Anonym (.) skrev 2018-06-17 21:48:56 följande:

Hos släktningar. Står även i socialtjänstlagen om sig någon gång kunde följa den istället för att göra undantag från lagen .

Hos släktingar om soc någon gång kunde följa den* ska det stå
  • Anonym (.)
    Anonym (realist) skrev 2018-06-17 22:19:12 följande:

Så du bara förväntar dig att alla har lämpliga släktingar som vill ta hand om dessa barn?

Dom flesta har det. "När ett barn behöver placeras utanför hemmet ska det i första hand utredas om barnet kan bo hos en släkting eller annan närstående " står det i både socialtjänstlagen och barnkonventionen. Problemet är att den lagen nästan aldrig följs och glömms bort vid omhändertaganden.
  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-18 09:13:06 följande:

Finns mängder av barn som är släktplacerade finns också ett antal föräldrar som sagt upp bekantskapen med sina syskon eftersom de med hjälp av socialen stulit barnen ett av skälen till att släkt inte är intresserad av att bli familjehem

asså ursäkta men vem är du och uttala dig om saker du inte har en aning om? Du verkar aldrig själv ha haft med socialtjänsten eller LVUväsendet att göra så du kan inte uttala dig om saker som du inte har en blekaste aning om.
  • Anonym (.)
    stinaaa87 skrev 2018-06-18 13:06:49 följande:

Det verkar vara du som inte har en aning utan mest verkar styras av dina känslor kring socialtjänsten och LVU-ärenden... En del barn måste bo i familjehem, så är det bara tyvärr, för givetvis hade det bästa varit om alla barn kunde få växa upp i stabila familjer men så ser ju inte verkligheten ut.

Jag hade LVU i 9 år från det jag va 12 år-21 (eget beteende) så jag om någon är insatt i hur soc jobbar.
  • Anonym (.)
    Anonym (anonym) skrev 2018-06-18 13:42:59 följande:

Finns mängder av föräldrar som berättar hur illa de anser att de behandlats av sina syskon eller föräldrar som tagit över deras barn och inte låter dem träffa barnen när de vill utan bara på bestämda tider enligt domar.

När umgänge bestäms så gör det ingen skillnad om det är släkting som är familjehem eller om det någon annan dom ska följas oavsett om det finns släktband.

Det är mestadels familjehem som bestämmer umgänge. Självklart mår barn bäst av att få bo hos en släkting än att komma till en helt främmande familj utan några som helst band , det står barnkonventionen enade om.
  • Anonym (.)
    stinaaa87 skrev 2018-06-18 13:56:43 följande:

Du är inte insatt i hur soc jobbar för att du har haft LVU under ett antal år. Kom tillbaka när du faktiskt har jobbat på soc.

Det är väl klart att jag är. Självklart märker man det under den tiden. Spela inte dummare än du är
  • Anonym (.)
    stinaaa87 skrev 2018-06-18 16:50:53 följande:

Allt det du skrivit visar på att du inte har en aning om hur det fungerar.

DU har ingen aning om hur det fungerar. Du kan inte ens uttala dig eftersom du aldrig haft med soc eller LVU att göra. Man lär sig ett och annat under 9 år som omhändertagen till skillnad från en vanlig Svensson som inte ens varit i närheten av rättsväsendet
Svar på tråden Anmäla familjehem