Anonym (jo) skrev 2018-05-26 15:37:46 följande:
Det finns inte alltid släktingar som kan eller som är lämpliga att ta hand om barnen. Om ett barn tas från sina föräldrar finns det en orsak, och ja, det finns familjehem som är värre, men ytterst få.
Jag har stött på fler bra familjehem än dåliga. Ja, det kan vara en hel del pengar inblandat, men det är också tufft att ha placerade barn. Som familjehem vet du inte hur länge du får behålla och älska barnen, du vet inte vilka svårigheter barnen kan ha att tampas med, vilka trauman som ännu inte kommit fram.
Som familjehemsförälder kanske du måste vara tillgänglig dygnet runt och kan inte ha ett vanligt jobb, då måste de ju så klart kompenseras för detta.
Min erfarenhet är att även om det förekommer missar och barn som inte hade behövt placeras, placeras ändå, men vanligen är det så att för få barn tas bort från skadliga miljöer.
Nu är dock detta OT, så jag kommer inte att diskutera detta vidare i denna tråd.
Men det man hört från uppdrag granskning , kalla fakta , i bekantskapskretsen och media om föredetta fosterbarn som fått skyhöga skadestånd pga flera fall av misshandel och övergrepp i familjehem är bara några skräckexempel vilka sjuka familjehem det finns som samtidigt blivit helt godkända av soc och det var inte 1 eller 2 personer det handlade om som fått sin barndom raserad i familjehem utan ett tusental!!!!!!!