jrockyracoon skrev 2018-02-23 15:11:33 följande:
Tack för ditt inlägg - jag tyckte att det gjorde att jag fick en väldigt bra inblick i hur du tänker kring det hela.
Jag har en helt annan syn än dig - jag tänker för det första att det är dåligt och dumt att individer (och nu tänker jag främst män/pojkar även om det säkert gäller för kvinnor också) inte vet hur de ska bära sig åt för att bli attraktiva inför det andra könet. Det innebär att de blir olyckliga och sprider ångest och ev. hat i sin omgivning samt att många kvinnor förlorar chansen att få dem som partner. Dessutom får männen utan samvete, fritt spelrum. Ingen blir lyckligare av det. Lösningen är att vi sprider kunskapen om hur de här männen ska bete sig för att bli bättre på att visa omsorg och uppskattning för kvinnor och även hur de ska bete sig för att öka sina chanser att attrahera kvinnor.
De här männen som kommer med budskapet att kvinnor inte vill ha en viss sorts typ av män, eller rättare sagt, attraheras sämre av vissa beteenden, ser jag som viktiga i och med att de sprider sin kunskap om hur män bör bete sig för att bli bättre på att skaffa nya relationer. De kan hjälpa till att sprida kunskapen vidare, och förhoppningsvis kan de "snälla männen" nås av informationen och börja jobba mot att utvecklas mer på detta område.
Jag utgår alltså inte från att de män som påstår att "snälla" (läs min definition av snäll i tidigare inlägg) män inte får tjejer har ett dåligt syfte, med sina uttalanden - utan snarare att de säger något som jag tycker är både viktigt och sant. Deras syfte är inte att få andra att uppföra sig illa mot kvinnor, utan snarare att få de "snälla" männen att förbättra sina förmågor så att de kan bli attraktivare och förföra kvinnor på ett sätt som är moraliskt okej. De snälla männen kan kanske konkurrera ut svinpälsarna om de lär sig bli bättre på det området, och då vinner alla på det!
Jag tycker att du är lite väl fyrkantig om du inte kan inse att andra inte menar samma sak med ordet snäll som dig själv. Du är också fördömande som dömer ut andra som definierar snäll på andra sätt än dig själv. Om jag definierar snäll som tillbakadragen hävdar alltså du att jag bidrar till att skapa en myt om att kvinnor vill ha en man som är taskiga mot dem. Det är inte rätt att fördöma någon för något som den inte har sagt och inte heller tycker.
Jag har svårt att förstå syftet att använda ordet snäll i överförd betydelse om man inte är intresserad av att vara med att sprida myten om att kvinnor vill bli illa behandlade. Varför inte använda de ord som mer exakt beskriver vad man menar istället som osäker, dålig självkänsla, tystlåten osv?
Du ser inte det som problematiskt att prata om att kvinnor inte gillar snälla män och samtidigt ge exemple på att kvinnor gillar våldtäktsmän? Du tror inte att det finns risk att unga osäkra män på allvar tror att de inte ska vara snälla i betydelsen behandla sina medmänniskor väl? Att någon ung man inte lyssnar på ett nej eftersom han har hört att kvinnor egentligen vill bli dominerade (ordval av annan skribent i tråden)?
Om nu syftet är att hjälpa unga mäniskor så vore det väl mer effektivt att istället för att hamna i en luddig omskrivning om att kvinnor inte gillar snälla män ge dem konkteta exempel på hur de kan bli "mer attraktiva på moraliska sätt"? Jobba på självkänslan, träna på att våga prata med nya människor, träna på kroppspråk, gå med i föteningar där man träffar likasinnade, skaffa sig ett liv som man själv trivs med och finner intressant. Eller vad det nu är som du tänker skulle hjälpa
Du får tycka att jag är fyrkantig men jag tror att ordval spelar roll. Och jag tror att du tycker det också annars skulle du inte envisas med att använDA begreppet snäll i övetflrd betydelse utan istället vara mer exakt. Jag tycker inte att jag är fördömande men ja jag tycker att du om du hävdar att kvinnor inte gillar snälla män är med och sprider myten om att kvinnor inte gillar snälla män i gängse betydelse av ordet. Även om du menar något annat är risken förstås att de som läser tolkar in den vanligaste betydelsen av ett ord. Snäll i betydelsen tillbakadragen hittar jag inte ens (närmaste är väl fromsint) så där handlar det ju inte ens om att använda en ovanligare betydelse av ett ord utan att hitta på en helt egen? Vad är poängen med det? Varför hitta oå egna betydelser för ord istället för att använda de ord som redan finns och betyder det man menar? Varför skriva snäll när man menar tillbakadragen istället för att skriva tillbakadragen?
Visst kan jag skriva päron och mena äpplen och sen använda halva tråden till att förklara att jag egentligen pratar om äpplen och att jag har rätt att kalla äpplen för päron om jag vill och att den som är emot det är fördömande. Men visst skulle det vara förvirrande och vara risk för missförstånd och andra i tråden blir nog ändå nyfiken på avsikten. Varför oviljan att använda rätt ord? Varför är päron ett så mycket mer lockande ord?
Vad är det som gör att du vill använda SNäll istället för de ord som mer tydligt beskriver det du menar?