• Anonym (Funderar)

Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?

Efter att ha sett några videos på youtube i stil med "What women really want", "How to make a woman attracted to you" osv, så är nästan alla dejtinggurus i dessa videos överens om att män som är snälla och försiktiga och inte så dominanta eller ledande i sitt sätt att vara inte är något kvinnor faller för.

Jag undrar stämmer detta? Jag är själv den där snälla och försiktiga mannen som aldrig blir arg och är inte så bestämmande. 

• Svar på tråden Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?
  • Anonym (.)
    jrockyracoon skrev 2018-02-22 23:51:43 följande:

Min poäng var inte att det var intressant att se hur det hade gått om en annan intressant man hade varit i mitt ställe - utan att exemplet kvarstår lika solitt oavsett om det är verklighetsbaserat eller inte.

Ett exempel i detta sammanhang behöver inte vara ett exempel hämtat från verkligheten, det duger lika bra med ett konstruerat exempel. Poängen är alltså inte alls vilka personer som var inblandade eller vad som hände sen, utan just att det kunde ha hänt på ett sådant sätt som beskrivits.

Att hitta på ett fiktivt exempel och hänvisa till det som starkt stöd till ens argumentation, faller på sin egen rimlighet, om det är verkliga företeelser som man diskuterar.
  • jrockyracoon
    Anonym (.) skrev 2018-02-23 00:02:39 följande:
    Att hitta på ett fiktivt exempel och hänvisa till det som starkt stöd till ens argumentation, faller på sin egen rimlighet, om det är verkliga företeelser som man diskuterar.
    Om en person frågar efter ett exempel där ett skrupellöst beteende medför en fördel, så behöver det absolut inte vara ett verkligt exempel, det kan lika gärna vara ett hypotetiskt exempel. Om det är ett exempel som kan hända så är det lika bra som ett exempel som har hänt, rent teoretiskt. 

Einstein använde ofta sin fantasi när han grubblade över problem eller diverse frågor. Har läst att han tänkte att han satt på en ljusstråle och åkte ut i rymden och funderade vad som hände med tiden då.

Alla dessa filosofer och tänkare - varför var de inte ute och upptäckte saker i verkligheten, utan bara satt och tänkte? Jo, den fiktiva världen eller idévärlden är även den betydelsefull, och mycket tankegods är enbart teoretiska konstruktioner. Som t.ex. svart hål för övrigt, på tal om Einstein.

Sen får du gärna leta citat där jag använt mitt exempel för att hänvisa till någon argumentation. Det finns inga. Jag har inte dragit några slutsatser från detta exempel förutom det uppenbara, att det faktiskt finns tillfällen då en manipulativ person kan få fördelar av ett manipulativt beteende. 

(Sen att exemplet faktiskt är hämtat från verkligheten, är ju inte det intressanta som sagt var).
  • Anonym (Hanna)
    jrockyracoon skrev 2018-02-22 22:15:55 följande:

Jag förstår din poäng, och du har en tycker jag, men det är inte riktigt så enkelt. Ibland kan det nog hända att det är svårt eller omöjligt för kvinnan att initialt inse att mannen framför henne inte är den han försöker framstå som. Men alla män är inte skickliga psykopater, och ofta är det nog lätt att se en hel del varningstecken. Ställer man in sina antenner på att söka efter kvalitativa långsiktiga egenskaper och dessutom äkthet, tror jag att man kommer långt bara där. Vill man ha en spännande person som tar en med storm, och inom sig när sig en dröm om den vackre prinsen som kommer med sin häst, ja, då är man på farligare mark.

Jag har inga problem med att man kan ha olika definitioner på ordet snäll. Jag undrar hur det kan väcka så stor anstöt hos dig. Anledningen till att jag och många andra män, definierar snäll som timid och tillbakadragen och initiativlös är för att vi själva varit det, många av våra vänner har varit det, samtidigt som vi har uppfyllt alla kriterier på snällhet som rimligtvis finns och vi har sett hur lite nytta vi och andra har haft av det. Vi har samtidigt sett hur killen som våldtog en blyg tjejklasskompis på toaletten har uppfattats som attraktiv och spännande och ev. "snäll" av tjejerna i klassen, och vi har därför känt oss vara objektivt snällare än denne. Vi har en historia att berätta, och det är därför som ämnet är känsligt för oss, som jag har förklarat. 

Det blir ju också fel om man definierar "snäll", som snäll mot enbart en viss person, t.ex.. tjejen. Om en person sparkar sin son men alltid ger rosor till sin fru, skulle inte jag beteckna denna person som snäll. Men kanske är det så vissa tjejer menar när de säger att de vill ha en snäll man. En man som är snäll mot dem, men om han är snäll mot andra är inte lika avgörande.

Man kan ju i sammanhanget fundera över hur den snällaste personen som finns är. Jag tänker att den snälla personen är snäll mot alla som hen träffar. Eller möjligtvis är hen snäll på ett mer extremt vis, att denne tar hänsyn till andra i väldigt högre grad än andra. Tar man väldigt stor hänsyn till vad andra tycker, kommer man själv ta väldigt liten plats. Och är man snäll mot alla, börjar man sakna kontur. Jag kan inte tänka mig att det är något positivt eller sunt.

Visst är det så att somliga av de blyga, tillbakadragna männen har fått en partner till slut. Jag tycker ändå inte att det skulle vara ett bevis på t.ex. att de haft det lätt med tjejer, eller att de ses som attraktiva av kvinnor. Ibland tänker jag att om t.ex. Zlatan eller någon annan stor stjärna började ragga på min fru, så skulle jag inte ha någon chans. Jag inbillar mig inte att det är min stora unika attraktion som gör att jag har fått en partner, utan tror att det i slutändan handlar om vilka alternativ som står till buds. Hade min fru fått välja mellan mig och Zlatan när vi träffades, då hade vi inte varit gifta. Det kan vi nog slå fast. 

Jag känner ett fåtal personer som är verkligt fina människor, ärligare än majoriteten, högre moralisk kompass än folk i gemen, som är äldre än 40 år och ändå inte har haft sex eller ens ett förhållande. Jag vill inte skylla det på någon annan än dem själva, men jag tycker ändå att det är djupt tragiskt. Både för dem själva och för de presumtiva partners de har missat.

Orsaken att det väcker anstöt hos mig är dels det jag skrev att motsatsförhållandena blir tokiga när man drar slutsatsen att om det är svårare att finna en partner om man har svårt med ögonkontakt (exempel på snäll i denna tråd) så innebär det att kvinnor generellt söker sig till män som behandlar dem illa.

Det irriterar mig att man påstår att kvinnor vill bli dåligt behandlade i sina relationer och uppmuntrar andra män att behandla en potentiellt partner dåligt eftersom det är det hon vill. Speciellt om man är ute på ett öppet forum och kan nå unga osäkra män som kan gå på detta.

Att det kan vara en fördel att vara mpdig, socialt kompetens ha god självkänsla och kanske till och med känd när man söker nya relationer (som man och kvinna) har jag inga problem med att man påstår. Det håller jag också med om. Jag har själv brottats med dålig självkänsla som ung och jag vet hur tufft det är. Och jag är sjäöv långvarigt singel som vuxen för att jag inte lyckas på det området, och jag tror att jag är både snäll och ganska ok på andra plan. Så jag vet att man inte får en partner per automatik bara för att man är en ok mäniska. Det är liksom inte det jag h

ar problem med i såna här diskussioner. Det är retoriken och vad den eventuellt kan leda till.

Jag vänder mig mot att man säger att kvinnor inte vill ha snälla män. Jag vänder mig emot att man byter betydelse på ord eftersom det sprider myten att kvinnor vill ha män som är taskiga mot dem, även om det inte är det man menar. Jag vänder mig mot att man säger att kvinnor vill bli dominerade och ha män som beter sig svinigt mot dem. Jag vänder mIg mot att man uppmuuntrar unga män att bli mindre snälla mot kvinnor. Att uppmuntra människor att bete sig illa mot och försöka dominera andra väcker stor anstöt hos mig, och jag kan inte förstå att du inte kan förstå det. Det väcker också anstöt att man kan fortsätta att diskutera i termerna att kvinnor inte vill ha snälla mön (i en egen definition av ordet) och vara så naiv att man inte förstår vilken bild man då är med och förstärker. Använd andra begrepp och annan retorik om det är något annat man är ute efter, var inte med och sprid myten om att det är bra att vara elak mot tjejer, för att det är det de egentligen vill ha.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-02-23 05:23:55 följande:

Jag vänder mIg mot att man uppmuuntrar unga män att bli mindre snälla mot kvinnor. Att uppmuntra människor att bete sig illa mot och försöka dominera andra väcker stor anstöt hos mig, och jag kan inte förstå att du inte kan förstå det. .

Fast om du nu inte vill se hur det faktiskt är, sånär det inte konstigt att du inte gör det.

Kvinnor attraheras inte ha snälla män.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-23 07:13:55 följande:

Fast om du nu inte vill se hur det faktiskt är, sånär det inte konstigt att du inte gör det.

Kvinnor attraheras inte ha snälla män.

Jag håller inte med.

Visst kan män och kvinnor som tänker i första hand på sig själva och inte på vad ens handlingar kan ge för konsekvenser för andra har vissa fördelar i livet. Inte minst torde det vara ganska skönt att slippa dåligt samvete.

Men det gör det inte ok att sprida myten att kvinnor vill bli dominerade och illa behandlade. Man kan vara en schysst person och fortfarande vara attraktiv för det motsatta könet. Så är det.
  • Anonym (My)

Jag håller fullständigt med dej på alla punkter Hanna! Bra uttryckt!

Någon undrade hur jag visste att kvinnor inte vill ha dessa "ickesnälla" män. Svaret är att jag är helt säker på att ALLA kvinnor inte vill det eftersom jag inte vill, och rätt säker på att många inte vill eftersom mina väninnor genom alla år sagt samma sak men de kan förstås ljugit och dessutom gift sej med snälla män bara för att mörka sina önskningar...

Någon undrade vad jag vill ha i en man; Humor intelligens och ett för mej tilldragande yttre. Alla mina förhållanden har varit snälla ordningsamma skötsamma män och varken jag eller någon av mina nära vänner har träffat någon i krogmiljö utan via studier jobb hobbys där man lär känna någon.

Jag skulle definitivt inte lämna min man för Zlatan, jonnyracoons inlägg #563 var det sorgligaste jag läst på länge.

• Anonym (D.D.)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-02-23 07:20:37 följande:

Jag håller inte med.

Visst kan män och kvinnor som tänker i första hand på sig själva och inte på vad ens handlingar kan ge för konsekvenser för andra har vissa fördelar i livet. Inte minst torde det vara ganska skönt att slippa dåligt samvete.

Men det gör det inte ok att sprida myten att kvinnor vill bli dominerade och illa behandlade. Man kan vara en schysst person och fortfarande vara attraktiv för det motsatta könet. Så är det.

Ja, det kan du vara men om du nu ska maximera dina chanser så är det bättre att mannen lägger snällheten åt sidan när han jagar kvinnor.

Varför blir du upprörd förresten. Är det för att man uppmanar till att inte vara snäll? Eller för att du anser att det inte stämmer?

Hur som helst ska du ha beröm för din argumentationsteknik. Du är schysst.
  • Anonym (anonym 2)
    jrockyracoon skrev 2018-02-22 22:15:55 följande:
    Jag förstår din poäng, och du har en tycker jag, men det är inte riktigt så enkelt. Ibland kan det nog hända att det är svårt eller omöjligt för kvinnan att initialt inse att mannen framför henne inte är den han försöker framstå som. Men alla män är inte skickliga psykopater, och ofta är det nog lätt att se en hel del varningstecken. Ställer man in sina antenner på att söka efter kvalitativa långsiktiga egenskaper och dessutom äkthet, tror jag att man kommer långt bara där. Vill man ha en spännande person som tar en med storm, och inom sig när sig en dröm om den vackre prinsen som kommer med sin häst, ja, då är man på farligare mark.

Jag har inga problem med att man kan ha olika definitioner på ordet snäll. Jag undrar hur det kan väcka så stor anstöt hos dig. Anledningen till att jag och många andra män, definierar snäll som timid och tillbakadragen och initiativlös är för att vi själva varit det, många av våra vänner har varit det, samtidigt som vi har uppfyllt alla kriterier på snällhet som rimligtvis finns och vi har sett hur lite nytta vi och andra har haft av det. Vi har samtidigt sett hur killen som våldtog en blyg tjejklasskompis på toaletten har uppfattats som attraktiv och spännande och ev. "snäll" av tjejerna i klassen, och vi har därför känt oss vara objektivt snällare än denne. Vi har en historia att berätta, och det är därför som ämnet är känsligt för oss, som jag har förklarat. 

Det blir ju också fel om man definierar "snäll", som snäll mot enbart en viss person, t.ex.. tjejen. Om en person sparkar sin son men alltid ger rosor till sin fru, skulle inte jag beteckna denna person som snäll. Men kanske är det så vissa tjejer menar när de säger att de vill ha en snäll man. En man som är snäll mot dem, men om han är snäll mot andra är inte lika avgörande.

Man kan ju i sammanhanget fundera över hur den snällaste personen som finns är. Jag tänker att den snälla personen är snäll mot alla som hen träffar. Eller möjligtvis är hen snäll på ett mer extremt vis, att denne tar hänsyn till andra i väldigt högre grad än andra. Tar man väldigt stor hänsyn till vad andra tycker, kommer man själv ta väldigt liten plats. Och är man snäll mot alla, börjar man sakna kontur. Jag kan inte tänka mig att det är något positivt eller sunt.

Visst är det så att somliga av de blyga, tillbakadragna männen har fått en partner till slut. Jag tycker ändå inte att det skulle vara ett bevis på t.ex. att de haft det lätt med tjejer, eller att de ses som attraktiva av kvinnor. Ibland tänker jag att om t.ex. Zlatan eller någon annan stor stjärna började ragga på min fru, så skulle jag inte ha någon chans. Jag inbillar mig inte att det är min stora unika attraktion som gör att jag har fått en partner, utan tror att det i slutändan handlar om vilka alternativ som står till buds. Hade min fru fått välja mellan mig och Zlatan när vi träffades, då hade vi inte varit gifta. Det kan vi nog slå fast. 

Jag känner ett fåtal personer som är verkligt fina människor, ärligare än majoriteten, högre moralisk kompass än folk i gemen, som är äldre än 40 år och ändå inte har haft sex eller ens ett förhållande. Jag vill inte skylla det på någon annan än dem själva, men jag tycker ändå att det är djupt tragiskt. Både för dem själva och för de presumtiva partners de har missat.
    Här berättar du tydligt varför de somliga kallar för snälla män inte är intresserade för kvinnor det är inte någon snällhet de uppfattar utan ruskigt dålig självkänsla. Vilka män eller kvinnor sitter och tror att deras respektive är tillsammans med dem  i brist på annan intressant som om den dök upp och uppvaktade skulle göra att frun eller mannen skulle lämna. Få med en bra relation lämnar sin partner för att det dyker en stor stjärna och uppvaktar dem lever man däremot i en relation där partnern tror att man är i förhållande i väntan på bättre relation eller om man vet att ens partner har relation med en för att slippa vara ensam så är det ju bara det som förväntas.
  • Anonym (Ernst)

Jag är en bufflig och överviktig man som inte låter nån kärring sätta sig på mig när jag klampar fram i livet. Mer respekt !

• Anonym (g)
    jrockyracoon skrev 2018-02-22 23:29:09 följande:
    Jag tror att det finns en poäng i att man inte har helt enkelt att förstå hur kvinnor väljer en man om man själv inte har umgåtts med kvinnor som söker en man. Männen som söker en kvinna har påtagligt umgåtts med kvinnor som söker män, och blivit ratade eller tvärtom inviterade. Jag tror att du ska fråga männen om hur kvinnor söker en man och vilka kriterier de har, eftersom detta har de både empiriskt upplevt och analyserat kring. Vill du veta mer om hur män väljer kvinnor, ska du troligtvis av samma orsak vända dig till kvinnor.

Sen så undrar jag om du skulle kunna gå till en terapeut? Jag menar, eftersom alla kvinnor är så olika, så skulle ju terapeuten helt sakna verktyg för att hjälpa er alla. Naturligtvis är det inte så. Vi är alla olika, men vi beter oss ofta mer förutsägbart och lika än vad vi själva inser.

Man kan t.ex. göra en formel på hur ofta en bank blir besökt, eller på hur vi använder våra pengar, etc. 

Sen kan jag tycka att det är lika fel att tvärsäkert säga att något inte är på något sätt (utan argument, och det tycker jag inte att du har gett), som det är att tvärsäkert säga att det är på ett visst sätt. Det känns på så vis som att du själv hamnar i samma sits som det du anklagar alla mansplainers för att vara.
    Du drar helt felaktiga (och, i ärlighetens namn, korkade) slutsatser. Du kan inte få reda på "vad kvinnor söker" genom att fråga män. Lika lite som du kan fråga kvinnor vad det är män letar efter. Vad du får om du ställer de frågorna är rationaliseringar utifrån sina egna erfarenheter. Och rationaliseringar som är baserade på vilken typ av kvinna/man den du frågar raggar på.

Tror du att terapi är olika för män och kvinnor? Eller tror du att terapeuten anpassar terapin efter hur människan är som sitter i stolen framför? Du säger att alla beter sig förutsägbart, och ja, det stämmer men det är inte i huvudsak utifrån kön vi går att förutsäga utan utifrån det som format oss som individer.
    (det märks också att du inte har några kunskaper i psykologi, så du kanske ska låta bli att använda det som slagträ, för jag betvivlar att någon som ens klarat gymnasiekursen skulle tycka att du är trovärdig).

Tycker du att män som kollektiv är lika på samma sätt som kvinnor också? Eller menar du att män har förmågan att vara individer?

Genom dina kommentarer så dumförklarar du inte bara kvinnorna (som inte vet vad de själva vill) utan också männen (som framstår som ett gäng lågutbildade grottmänniskor).
Svar på tråden Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?