• Anonym (Funderar)

Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?

Efter att ha sett några videos på youtube i stil med "What women really want", "How to make a woman attracted to you" osv, så är nästan alla dejtinggurus i dessa videos överens om att män som är snälla och försiktiga och inte så dominanta eller ledande i sitt sätt att vara inte är något kvinnor faller för.

Jag undrar stämmer detta? Jag är själv den där snälla och försiktiga mannen som aldrig blir arg och är inte så bestämmande. 

• Svar på tråden Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?
  • Smecker
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-20 20:10:09 följande:
    En snäll person värderar allas behov i sällskapet, ja.
    Så snäll är lika med självutplånande nu också?

Kan man vara snäll utan att vara självutplånande eller menlös?
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-20 20:10:09 följande:
    En snäll person värderar allas behov i sällskapet, ja.
    När man är på en middag är man där för att ha trevligt och inte för att ge talartid till de som inte naturligt faller ini samtal dessutom hur ska någon veta att Bosse och Inger har behov av att resten pausar sina samtal så att de kan få säga något
  • Smecker
    Anonym (anonym 2) skrev 2018-02-20 21:09:48 följande:
    När man är på en middag är man där för att ha trevligt och inte för att ge talartid till de som inte naturligt faller ini samtal dessutom hur ska någon veta att Bosse och Inger har behov av att resten pausar sina samtal så att de kan få säga något
    Börjar inte alla middagar med >7 personer med att man drar lott om vem som skall få prata först? Vad elakt.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (anonym 2) skrev 2018-02-20 21:09:48 följande:

Rimligtvis ställer man frågor till alla i sällskapet. Det är vanligt hyfs.
  • Smecker
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-20 21:12:39 följande:
    Jag ser att du har extensiv erfarenhet av middagar med >7 deltagare. Hur bestämmer man vem som talar först? Det är oerhört ohyfsat och elakt att ta för sig av ordet före någon annan. För att inte tala om när man hälsar på varandra, det måste vara en riktig bad boy till att hälsa först.
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-20 21:12:39 följande:
    Har man vanligtvis någon utsedd ordförande vid middagar som ställer frågor eller turas man om så att var och en ställer frågor till alla i sällskapet, jag har då aldrig upplevt den typen av organiserade middagsbjudningar liknar mer någon form av speeddating.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (anonym 2) skrev 2018-02-20 22:48:14 följande:

Har man vanligtvis någon utsedd ordförande vid middagar som ställer frågor eller turas man om så att var och en ställer frågor till alla i sällskapet, jag har då aldrig upplevt den typen av organiserade middagsbjudningar liknar mer någon form av speeddating.

De där middagsbjudningarna finns bara i din fantasi. Jag har då inte talat om dem iaf.
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-02-20 22:59:21 följande:
    De där middagsbjudningarna finns bara i din fantasi. Jag har då inte talat om dem iaf.
    10% taltid per person om sällskap består av 10 personer samt ställa frågor till alla är ju vad du påstår är fungerande för middagar. Om man vid middagar klockar samtalstid så blir det ju inte direkt någon middag utan någon form av sammanträde
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (anonym 2) skrev 2018-02-20 23:30:40 följande:

10% taltid per person om sällskap består av 10 personer samt ställa frågor till alla är ju vad du påstår är fungerande för middagar. Om man vid middagar klockar samtalstid så blir det ju inte direkt någon middag utan någon form av sammanträde

Så varför kommer du få med idén att klocka middagar?
  • jrockyracoon
    Anonym (Hanna) skrev 2018-02-19 06:26:50 följande:
    Jag tror att du delvis har rätt. Uppenbarligen används begreppet snäll med väldigt olika definitioner här i tråden.

Men det har jag egentligen inga problem mef om man vore konsekvent. Problemet är att man varvar dessa definitioner hej vilt. Man använder definitionen snäll=osäker/vissa sociala svårigheter som belägg för att kvinnor inte gillar snälla män. Samtidigt drar man slutsatsen att kvinnor därför gillar elaka män som behandlar dem som svin, dvs motsatsen till definitionen av snäll = godhjärtad.

Jag tycker attman får hålla sig till en definition. Anser man att kvinnor i mindre utsträckningen söker sig till osäkra män med vissa sociala svårigheter borde rimligtvis det logiskt innrbära att män som är säkrare och har lättare för det "sociala spelet" har det lättare att träffa tjejer.

Istället tar man det som belägg för att kvinnor generellt föredrar män som är elaka mot dem.

Och det är där det blir fel.

Jag kan absolut hålla med om att det är svårare att ta nya kontakter i livet om man är osäker i sociala situationer eller osäker i största allmänhet och att det kanske är extra svårt för killar vid dejting (även om det var extremt tufft att vara ung och osäker även som kvinna) Men att från det dra slutsatsen att kvinnor vill att män ska vara elaka mot dem, är ju galet. Det är det jag reagerar mot. Ytterst få kvinnor dras till elakhet och uppskattar att bli dåligt behandlade.

Är man osäker är rätt väg att gå att försöka hitta tryggheten i sig själv så att man mår bättre och känner sig säkrare, eller som du säger tvinga sig själv att verka lite säkrare (om msn klarar att fejka sånt), inte att bli elak mot folk.

Jag anser inte att osäkra män inte är värda att lära känna förresten, men jag gillar inte att man skyller sina svårigheter på att kvinnor vill ha "svin" istället för att inse att det är svårare att ta kontakt med någon som inte kan ta lgonkontakt och som inte vågar prata i rädsla för att säga fel (som någon definierade snäll som i tråden). Att det är svårt innebär ju inte att tjejer vill ha elaka killar, utan bara att det är lättare att knyta an till någon där man känner ett gensvar.
    Jag har inte heller några problem med ditt sätt att se på saken. Jag håller helt med dig om att kvinnor generellt inte föredrar "svin". Vem vill ha någon som slår en eller är elak mot en? Men däremot kan jag tänka att många kvinnor (och män) väljer partner utifrån kriterier som gör att de riskerar att få en partner som är oempatisk.

Jag har haft flera diskussioner i andra trådar i det här forumet där jag föreslagit andra kriterier för kvinnors sökande. Många kvinnor har uttryckt önskningar att få en partner som har den sociala charmen, gott självförtroende, socialt säkra och som kan "läsa" dem bra. Dessa kvinnor i de trådar som jag diskuterat detta i har inte haft lust att göra avkall på dessa krav, eller ens diskutera om det kunde gagna dem själva att ändra på sina kriterier.

Jag tror att många skulle vinna på att man sökte lite mera klokt efter en partner, att man kanske såg mer till långsiktiga kvalitéer och mindre på det första intrycket. Jag tror att det finns en ganska liten klick män, som är väldigt attraktiva för kvinnor (charmtrollen) eftersom de besitter vissa ytliga egenskaper som gör att kvinnorna faller. De är snygga, för sig på ett korrekt sätt, är charmiga och även ev. manipulativa. Dessa män har fått så många kvinnor att falla för dem att de kan ha börjat utnyttja kvinnor som blir intresserade av dem. De lever efter devisen "slit och släng".

Det vore bra för alla om både kvinnor och män kunde bli bättre på att se igenom sådant beteende, och kanske söka pärlor även bland personer som inte är bra på att ge ett bra första intryck.

Någon i tråden undrade om det var värt att ge de blyga/tillbakadragna killarna en chans. Ja, absolut blir mitt svar. En blyg person behöver inte vara en asocial person när man lärt känna denne...
Svar på tråden Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?