• Anonym (Funderar)

Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?

Efter att ha sett några videos på youtube i stil med "What women really want", "How to make a woman attracted to you" osv, så är nästan alla dejtinggurus i dessa videos överens om att män som är snälla och försiktiga och inte så dominanta eller ledande i sitt sätt att vara inte är något kvinnor faller för.

Jag undrar stämmer detta? Jag är själv den där snälla och försiktiga mannen som aldrig blir arg och är inte så bestämmande. 

• Svar på tråden Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?
  • Anonym (D.D.)
    KlunsSmurfen skrev 2018-03-11 01:42:31 följande:

Det är inte optimalt för ett förhållande för att det innebär att de blir olyckliga och sprider ångest och ev. hat och om man nu ska kunna stötta varandra i ett förhållande måste man till att börja med kunna vara ärlig och det går inte om man undviker konflikter.

Hur uppfostrar man sina barn om man är för snäll och mesig?

Det blir svårt.

Nu ogillar jag att dra personliga exempel men eftersom det var så slående kan jag inte låta bli. Jag var på återträff med universitetsklassen förra helgen och utfallet var vad man kunde förvänta sig med några få undantag. Vi sociala killar levde familjeliv eller parliv. De lågmälda och försiktiga levde ensamma. Detta trots att de sistnämnda hade bra och högavlönade jobb. Det slog mig dock att de hade lägre energi i samtalen och var tråkigare att prata med.
  • jrockyracoon
    KlunsSmurfen skrev 2018-03-11 01:42:31 följande:
    Det har inte du heller.
    "snälla killar" (nice guy/nice guy syndrome) = "för snälla killar"
    "snälla" killar (fake nice guy) = killar som inte är snälla men påstår att de är.

Din definition av snäll är ungefär:
    "snäll" = initiativlös, timid, tillbakadragen, taskig social kompetens?
    Det verkar också vara någon som saknar ryggrad och är feg.

Att någon är för snäll betyder inte att den personen har de egenskaperna.
    Det är egentligen inte snällt eller ädelt att göra snälla saker för att få något tillbaka eller för att bli omtyckt eller för att man inte vågar göra annat men de upplevs som snälla.
    Ska man vara snäll på riktigt så måste man ju också ha ett valet att inte vara snäll men du jämför de personlighetsdragen med narcissister och våldtäktsmän för att komma fram till att de personlighetsdragen du nämnt hör till den som är snäll och ädel.

Jag kan förstå att vissa är för snälla men att intala sig att "snäll" är att vara snäll, ädel och att det skulle vara moraliskt är att ljuga för sig själv.

"snälla män", tja många med de personlighetsdrag som du vill definiera som snäll delas också med våldtäktsmän och de som kan bete sig som riktiga svin så vi kanske ska hålla oss till definitionen av snäll så att "snälla män" = "för snälla män" och så att de inte blir blir hopbuntade med "snälla" män utan moral.

Du lyckades konstatera att det inte funkade att vara för snäll och "snäll" ( initiativlös, timid, tillbakadragen, taskig social kompetens) för att det innebär att de blir olyckliga och sprider ångest och ev. hat, det var inte heller speciellt sexuellt attraktivt. Din slutsats blir att det inte är någon mening att vara snäll för att det är inte det kvinnor vill ha men där är verkar du helt plötsligt komma närmare den rätta definitionen av snäll och hålla på som en osäker tonåring som överkompenserar.

"och jag tror inte att det är en slump att t.ex. D.D. och jag och många andra definierar det på precis samma sätt trots att vi aldrig träffats eller pratat om detta tidigare."
    Jag är inte helt övertygad om det eftersom han jämför det med en mes = någon som inte har något annat val än att vara för snäll = någon som upplevs som för snäll men jag tror att båda trasslar till det.

Jag länkade förut till ett klipp där en psykolog sa att kvinnor verkar finna "bad guys" mer sexuellt attraktiva men att de i längden föredrar de som kan bete sig civiliserat så man är inne på det som D.D. skriver men det handlar om att ha den potentialen i sig om den behövs, de som är "snälla" för att de inte har något val har inte den potentialen. D.D. skriver också att "Snäll är positivt i rätt dos", den som är för snäll har inte så bra förutsättningar att dosera det rätt.
    I slutänden handlar det om att de flesta tjejer ändå vill ha ömsesidig respekt och man kan inte riktigt säga att mesighet är att ge respekt.
    Anonym (Inga badboys) skrev 2018-02-06 14:48:32 följande:

De allra flesta kvinnor vill ha en kille som är snäll och omtänksam, men som ändå har ryggrad och en egen vilja. 
    Vi attraheras inte av män som vi uppfattar som dörrmattor. En mespropp är inte sexig. 
    Men det är en myt att de flesta skulle gilla stöddiga killar. Det är ganska få som faller för det. 

Om man ser ett förhållande som ett team där man stöttar varandra, ger positiv förstärkning och samtidigt håller ordning på varandra och ger varandra en spark i arslet om det behövs, det kommer inte att funka så bra om det är brister i kommunikationen, om man har svårt att förstå varandra, svårt att förstå sig själv, ger mer negativitet än positiv förstärkning, är överbeskyddande, om båda eller en har en bias till den enes fördel.

Det är inte optimalt för ett förhållande för att det innebär att de blir olyckliga och sprider ångest och ev. hat och om man nu ska kunna stötta varandra i ett förhållande måste man till att börja med kunna vara ärlig och det går inte om man undviker konflikter.
    "Det har inte du heller."  (D.v.s. ensamrätt på definitionen av snälla män)
    Men snälla nån, var har jag skrivit att jag har det? Snarare tycks du ha någon slags ensamrätt i din värld! Du skriver att: "Att någon är för snäll betyder inte att den personen har de egenskaperna.  Det är egentligen inte snällt eller ädelt att göra snälla saker"
    Och senare:
    "...verkar du helt plötsligt komma närmare den rätta definitionen av snäll " 

Så du anser alltså att det finns en "rätt" definition av snäll och den innehar du. Du framställer det som om du själv har monopol på sanningen och att du och att du är så vänlig som berättar för mig vad den är. Så motsägelsefullt av dig att du påminner mig om att jag inte har ensamrätt på definitionen, samtidigt som det är precis det du själv ger rätt uttryck för!

"Du lyckades konstatera att det inte funkade att vara för snäll och "snäll" ( initiativlös, timid, tillbakadragen, taskig social kompetens) för att det innebär att de blir olyckliga och sprider ångest och ev. hat, det var inte heller speciellt sexuellt attraktivt. "

Du lyckades dåligt med att läsa det jag skrev. Anledningen till att det inte funkar att vara snäll är för att man inte blir attraktiv inför kvinnor. Man blir ständigt ett andrahandsval om ens det. En konsekvens av att leva utan relationer under lång tid, och att därtill känna att man blir nedvärderad, förödmjukad och avpolletterad blir sannolikt ett dåligt självförtroende, potentiella depressioner, ångest, hat, etc. Det är självklart inte attraktivt, men tror du att människor är något slags robotar som inte påverkas av att aldrig uppskattas eller tas på allvar? 

"Din slutsats blir att det inte är någon mening att vara snäll för att det är inte det kvinnor vill ha men där är verkar du helt plötsligt komma närmare den rätta definitionen av snäll och hålla på som en osäker tonåring som överkompenserar."
    Ovan ser vi ett bra exempel på din underliga argumentationsteknik. Här attackerar du en person med en nedvärderande tolkning: "Osäker tonåring som överkompenserar" utan att ge någon förklaring till varför du drar denna tolkning. Det är ju väldigt slugt av dig att använda överlägsna och luddiga argument, eftersom du därmed kan misskreditera en person utan att denne kan argumentera tillbaks eftersom det är omöjligt att förstå (utan att gissa) hur du drar en sådan slutsats. 

Om jag ska försöka tolka den meningen hävdar du då att jag argumenterar som en "osäker tonåring som överkompenserar" eftersom att jag konstaterar att kvinnor inte attraheras av snälla män. Det blir svårt att begripa din tankegång.

"I slutänden handlar det om att de flesta tjejer ändå vill ha ömsesidig respekt och man kan inte riktigt säga att mesighet är att ge respekt."

Du kan ju kalla det för respekt, eller vad du vill. Det är fortfarande så att det jag och flera andra med mig påstår stämmer empiriskt. Om vi har en man som inte tar initiativ, är  tillbakadragen, inte visar ledaregenskaper, är osäker, icke-verbal kommer denna man förlora i attraktion hos kvinnor. Detta oavsett hur ärlig, kunnig, jämlik, sympatisk han är i andra avseenden. Detta gäller i inledningsfasen av relationen med kvinnan. Om en man kan vara ledare, verbal, fräck och framåt i början av en relation med en kvinna, behöver han inte fortsätta vara så efteråt. För att inleda en relation krävs dessa egenskaper - för att behålla attraktionen i ett förhållande är det helt andra egenskaper som krävs.

Jag tror inte att kvinnor generellt sett är rationella när de känner attraktion till en man. Var de det, skulle de i högre grad välja "snällare" män som ofta har betydligt bättre moral, jämlikhet, förmåga att ge kärlek än vad de ges kredit för. Jag tror att attraktionen för en annan person som man nyss träffat uppstår på ett omedvetet plan och till en viss del är biologisk. Givetvis finns det kvinnor som lär känna en man som en vän, och efter ett tag känner en attraktion till denna person utifrån dennes inre egenskaper, men det är inte den sortens attraktion jag pratar om.

Som jag var inne på ovan, hur man skapar en varaktig och fin kärleksrelation följer inte samma riktlinjer som de egenskaper du behöver visa för att skapa större attraktion hos dig som man.

Att vara "mesig" har en negativ grundklang. Ett ord som ungefär har samma betydelse men med en mer positiv klang skulle kunna vara "känslig". Det viktigaste en förälder behöver ge sina barn är kärlek, värme och förståelse. Där vinner de känsliga, tillbakadragna männen som ofta har mycket empati och värme att ge sina barn. (Om de hittar en tillräckligt klok kvinna som förstår att uppskatta dem och ha barn med dem d.v.s.).
  • Anonym (cAf)

Det här är bland den största myten som finns, att kvinnor skulle föredra snälla och omtänksamma killar framför egoistiska och dominerande sådana gärna uttryckt i en kropp som framhäver manlighetens ideal. Självklart väljer de flesta tjejer den senare varianten men dem säger att den första är viktiga egenskaper. Varför? Ja det vet dem knappt själva. Troligen för att tjejer vill att deras liv ska vara innehållsrika och låta den så starka moderliga ådran av att vårda komma till tals, vilket det lättare gör om de egoistiska väljs. Av någon anledning är psyket lite instabilt då många tjejer nästan trivs när dem blir dåligt behandlade och kan ventilera om sitt dåliga mående gentemot omgivningen.

Men när man skaffar barn så vill man att de barnen ska vara små tända ljus som ler fint och är underbarn, vilket knappast de manliga kromosomerna bidrar till. Med andra ord så bör alla snälla, trevliga och omtänksamma killar strunta i att leta efter tjejer som bara vill spegla sina egna drivkrafter av att ha, ha och ha i män som har den karaktären, istället vänta till dess att tjejerna blivit äldre och förstår vad trygghet och intellekt innebär. I längden kommer dessa killar stå som segrare. Under tiden kan behandlingen av tjejerna vara densamma som dom själva får därifrån, obefintlig. Kanske bara som sexsällskap, för någon relation kommer många av tjejerna ändå inte vara intressetade av. Tills de själva vuxit upp.

• Anonym (D.D.)

@jrocky

Jag kan faktiskt förstå om de s.k. snälla männen blir bittra och hatiska. Eftersom dessa män ständigt uppmanas av kvinnor att inte förändra sig trots att det så uppenbart är det de behöver.

Samtidigt kan jag inte låta bli att bli trött på dessa män. De måste väl rimligtvis redan i 15-års åldern notera att den snälla killen ständigt hamnar sist i kön. Likväl träffar man gott om snälla killar som är lika mesiga i 30-års åldern som när de var 15. Hur är det möjligt?

Man vill bara ruska om dem och skrika till dem: "vakna upp för i h*lvete".

Hur kommer det sig att de flesta gör resan från pojkar till män medan många av dessa s.k. snälla män står och stampar, år in och år ut.

• Anonym (cAf)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-03-11 13:37:24 följande:

@jrocky

Jag kan faktiskt förstå om de s.k. snälla männen blir bittra och hatiska. Eftersom dessa män ständigt uppmanas av kvinnor att inte förändra sig trots att det så uppenbart är det de behöver.

Samtidigt kan jag inte låta bli att bli trött på dessa män. De måste väl rimligtvis redan i 15-års åldern notera att den snälla killen ständigt hamnar sist i kön. Likväl träffar man gott om snälla killar som är lika mesiga i 30-års åldern som när de var 15. Hur är det möjligt?

Man vill bara ruska om dem och skrika till dem: "vakna upp för i h*lvete".

Hur kommer det sig att de flesta gör resan från pojkar till män medan många av dessa s.k. snälla män står och stampar, år in och år ut.

Men varför inte vara genuin och ärlig mot sig själv istället för att formas av majoriteten? Allt för vadå...en kvinnas skull? Nej då förstår jag de så kallade "mesiga" killarna som du beskriver. Åter igen, mesig i vems ögon...en kvinnas.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (cAf) skrev 2018-03-11 13:44:01 följande:

Men varför inte vara genuin och ärlig mot sig själv istället för att formas av majoriteten? Allt för vadå...en kvinnas skull? Nej då förstår jag de så kallade "mesiga" killarna som du beskriver. Åter igen, mesig i vems ögon...en kvinnas.

Utvecklas gör du rimligtvis för dig själv. För att du får ett bättre liv om du gör det.

Att någon väljer att vägra att utvecklas och därför lever ett plågsamt liv är bara korkat. Vi är en del av vår samtid vare sig vi vill eller inte.
  • Anonym (cAf)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-03-11 13:56:36 följande:

Utvecklas gör du rimligtvis för dig själv. För att du får ett bättre liv om du gör det.

Att någon väljer att vägra att utvecklas och därför lever ett plågsamt liv är bara korkat. Vi är en del av vår samtid vare sig vi vill eller inte.

Men om de killarna ska utvecklas för sig själv, varför ska då tjejerna diktera villkoren för vilken väg den utvecklingen ska ta för dem? Att skylla på att alla är en del av vår samtid känns aningen slappt som förklaring. På så sätt blir vi ju även ett resultat av vår samtid, vare sig de killarna vill eller inte. Troligen inte vill.
  • Anonym (anonym 2)
    Anonym (cAf) skrev 2018-03-11 13:44:01 följande:
    Alla får välja själva hur de vill vara och uppfattas av andra så länge det inte är otrevligt för omgivningen men då ör man knappast bli besviken om ingen finner dem attraktiva utan istället väljer de trevliga öppna sociala att umgås med.
  • Anonym (D.D.)
    Anonym (cAf) skrev 2018-03-11 14:05:55 följande:

Men om de killarna ska utvecklas för sig själv, varför ska då tjejerna diktera villkoren för vilken väg den utvecklingen ska ta för dem? Att skylla på att alla är en del av vår samtid känns aningen slappt som förklaring. På så sätt blir vi ju även ett resultat av vår samtid, vare sig de killarna vill eller inte. Troligen inte vill.

För att det fungerar och ger ett bra liv. Anpassa dig efter omgivningen eller dö. Så har det fungerat i alla tider. Varför skulle du utveckla dig mot något som varken fungerar eller är eftertraktat? Det är inte konstigare än att du väljer bort att utbilda dig till arbeten som är på väg bort.

I slutändan är det du som får belöningen i form av ett gott socialt liv med familj och vänner samt ett bra och utvecklande arbete.
  • Anonym (cAf)
    Anonym (D.D.) skrev 2018-03-11 15:04:15 följande:

För att det fungerar och ger ett bra liv. Anpassa dig efter omgivningen eller dö. Så har det fungerat i alla tider. Varför skulle du utveckla dig mot något som varken fungerar eller är eftertraktat? Det är inte konstigare än att du väljer bort att utbilda dig till arbeten som är på väg bort.

I slutändan är det du som får belöningen i form av ett gott socialt liv med familj och vänner samt ett bra och utvecklande arbete.

Du har en aningen svart eller vit bild av hur deras utveckling ska se ut för att vem, du eller tjejer rent allmänt (?), ska vara nöjda över dessa killar. Det finns ju ingenting som säger att det du definierar som ett bra liv innehåller en relation med en tjej som försöker förändra dessa killar till något de inte är eller ens vill vara. Och om tjejen då känner att det misslyckas så lämnat hon för nästa, mer "manlig" kille.

Du beskriver själv dessa killar med begåvade intellekt och högavlönade jobb samtidigt som du menar på att vi alla är en del av samtiden. Varför ska då dessa killar inte vara individualistiskt lagda, som samtiden någonstans efterfrågar? Hade den egenskapen suttit på en tjej hade det bara varit beundransvärt. Någonstans känns ditt starka ifrågasättande av dessa killar som en frustration i att de inte stöps i samma form som du själv kanske.

Om du har ett för dig bra liv med "familj och vänner samt ett bra och utvecklande arbete", varför försöka få det till att de som, kanske frivilligt, väljer bort det men ändå anser sig ha ett bra liv vara misslyckade? Det låter inte som du är ett resultat av samtiden som primerar frihet i så fall.
Svar på tråden Är det sant att kvinnor inte faller för snälla och försiktiga män?