• All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

• Svar på tråden Hata Hemmafru hat!
  • Anonym (MS)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 19:09:03 följande:
    Men måste du alltid säga det någon nämner ordet hemmafru eller gör du alltid. Det är ju isåfall visserligen ärligt men behövs det sägas? Säger du att maten är äcklig ifall du blir bjuden på mat?
    Du har ju absolut ingen aning om och hur någon ens regaerar på ordet eller ämnet "hemmafruar" i övrigt. Detta är ju en tråd om specifikt hemmafruar och varför de ogillas, du kan ju inte använda vad som skrivs här som en mall för vad som sägs i vardagliga sammanhang?
  • All makt åt familjerna
    Anonym (MS) skrev 2018-01-20 19:12:00 följande:

Du har ju absolut ingen aning om och hur någon ens regaerar på ordet eller ämnet "hemmafruar" i övrigt. Detta är ju en tråd om specifikt hemmafruar och varför de ogillas, du kan ju inte använda vad som skrivs här som en mall för vad som sägs i vardagliga sammanhang?

Så om du hade svarat på en tråd om varför folk föraktar folk som jobbar på McDonalds så hade du sagt att det var ett slöseri med din intelligens att jobba där?
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Förr) skrev 2018-01-20 17:15:18 följande:
    Vill bara påpeka att hemmafruar är en parentes i historien. Det fanns främst på 50/60-talet i den form som vi menar idag. Innan det jobbade de flesta kvinnor stenhårt i lantbruket. De mjölkade, tog hand om djur, skördade osv. Hemarbetet var dessutom mycket mer krävande. Det ystades ost, kärnades smör, tvättades för hand, vävdes tyger, bars in ved och vatten osv. Barn togs oftast om hand av mor/farföräldrar eller äldre syskon. Utöver det hade många arbete av olika slag som utfördes i hemmet, det var vanligt att "hemmafruar" jobbade med att montera ihop saker som sedan levererades vidare, sy kläder eller serverade mat i hemmet till ungkarlar. Så hemmafrun som "bara" tar hand om barn och lagar mat, tvättar och städar med moderna hjälpmedel är något som egentligen aldrig existerat förr i tiden.

Ja, min farmor som bara jobbade hemma, hade dessa sysslor: sköta om fyra barn och hem, sköta om kaniner, höns och hund, sköta om byns telefonväxel, sy kläder åt grannar, laga ?lunchlådor? åt skogsarbetare, plocka bär, fiska, sylta, safta, och naturligtvis bära ved och vatten etc. inklusive att slakta och flå kaniner när det behövdes. Det var därför hemmafruarna på 50talet kallades lyxhustru. Själv skulle jag gärna ha varit hemmafru några år när sonen var liten, men jag behövde försörja familjen (förutom att jag gjorde det mesta i hemmet och med sonen).
  • All makt åt familjerna
    Anonym (MS) skrev 2018-01-20 19:10:21 följande:

Föraktar är kanske inte ordet jag skulle använda, men sure. Tror absolut ekonomiska frågor är en stor del i det. Att man inte bidrar till den gemensamma kassan så att säga. I ett land som USA möter du mindre motstånd till hemmafruar, de har heller inte något vidare välfärdssystem att hurra över där folk bidrar till gemensamt. Detta med att "jag gör vad jag vill med mitt liv" och "varför ska man bry sig i vad andra gör med sina liv", det enkla svaret är att om/när det påverkar mig så kommer jag bry mig. Att du specifikt som invid väljer att vara hemmafru påverkar inte mig så att det är kännbart, därav kommer jag aldrig bemöta en individ som valt att vara hemmafru med en negativ inställning per automatik. Men, fenomenet hemmafruar påverkar mitt liv, då det innebär någon som utnyttjar de tjänster och förmånder som erbjuds och kan bidra till dessa tjänster och förmåners finansiering men väljer att inte göra det.

Och många av de sterotypiska egenskaper som tillskrivs hemmafruar bottnar i detta också tror jag, att man inte är med och bidrar till den gemensamma kassan. 

Hemmafruar bidrar definitivt till samhället även om det inte direkt syns i BNP. Om ena partnern utför hemarbetet så betyder det att den andre kan arbeta mer och hårdare utan att slita ut sig. En hemmafru utför en massa arbete som annars också hade behövts göra. Som en förskollärares arbete t.ex. Men du kanske tycker att dom inte heller bidrar till samhället. Sen kan man fråga sig om det enda målet med en människas liv är att bidra till samhällskassan. Då skulle man ju kunna fråga sig hur mycket vissa kulturarbetare har bidraget. Även fast en poet inte bidrar direkt till samhällsekonomin kanske det finns ett högre syfte. Det kan man ju diskutera men dom får bidrag och stöd av resten av samhället. Poängen är när man börjar jämföra hur mycket olika personer bidrar till samhället så är det ju inte endast hemmafruar man ska diskutera isfåfall.
  • Anonym (MS)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 19:15:53 följande:
    Så om du hade svarat på en tråd om varför folk föraktar folk som jobbar på McDonalds så hade du sagt att det var ett slöseri med din intelligens att jobba där?
    Nej, det hade jag inte. Det är nämligen inte min åsikt direkt. Och inget jag har sagt här heller, så förstår inte riktigt din parallell? 

Däremot, om det var en tråd om varför folk ogillar att folk jobbar på McDonalds så hade jag inte tagit svaren som uppgavs i tråden som ett mått på hur folk pratar med folk som faktiskt jobbar på McDonalds i verkligheten. 
  • Anonym (MS)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 19:19:53 följande:
    Hemmafruar bidrar definitivt till samhället även om det inte direkt syns i BNP. Om ena partnern utför hemarbetet så betyder det att den andre kan arbeta mer och hårdare utan att slita ut sig. En hemmafru utför en massa arbete som annars också hade behövts göra. Som en förskollärares arbete t.ex. Men du kanske tycker att dom inte heller bidrar till samhället. Sen kan man fråga sig om det enda målet med en människas liv är att bidra till samhällskassan. Då skulle man ju kunna fråga sig hur mycket vissa kulturarbetare har bidraget. Även fast en poet inte bidrar direkt till samhällsekonomin kanske det finns ett högre syfte. Det kan man ju diskutera men dom får bidrag och stöd av resten av samhället. Poängen är när man börjar jämföra hur mycket olika personer bidrar till samhället så är det ju inte endast hemmafruar man ska diskutera isfåfall.
    Det spelar ingen roll. Det var inte det jag anmärkte på. Du har redan skrivit exakt samma svar tidigare. Det jag anmärkte på var din egna trådstart, där du skrev att "vi" (som inte är hemmafruar) snarare är mer parasiter på samhället än hemmafruar då vi utnyttjar sådant som FP, subventionerad förskola, barnbidrag m.m. Min poäng var enbart att det var ett konstigt resonemang, eftersom hemmafruar nyttjar alla dessa saker de med. Skillnaden är att hemmafruar däremot inte bidrar till finansieringen av alla dessa saker på samma sätt som arbetstagare gör. Därav ett ännu konstigare resonemang du förde. Spelar ingen roll vad hemmafruar gör i övrigt, eftersom mina poänger var att 
    1. Hemmafruar nyttjar välfärdssystemet lika mycket som arbetstagare
    2. Hemmafruar bidrar inte till att finansiera välfärdssystemet 

Men du drar upp saker som inte alls har med det att göra. Så jag tar det som att du inte har något motargument och själv förstår att det du skrev i TS om detta knappast håller. 
  • All makt åt familjerna
    Anonym (MS) skrev 2018-01-20 19:22:22 följande:

Nej, det hade jag inte. Det är nämligen inte min åsikt direkt. Och inget jag har sagt här heller, så förstår inte riktigt din parallell? 

Däremot, om det var en tråd om varför folk ogillar att folk jobbar på McDonalds så hade jag inte tagit svaren som uppgavs i tråden som ett mått på hur folk pratar med folk som faktiskt jobbar på McDonalds i verkligheten. 

Men om du hade tyckt det, hade du då varit tvungen att säga det? Jag tror också att vissa personer här säger saker som dom aldrig skulle säga öppet. Det här tråden var bara ett sätt att belysa det förakt som finns.
  • Anonym (Förr)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 19:09:03 följande:

Alltså:

Jag har inte något emot hemmafruar men...

Jag är inte rasist men...

Skulle du säga så om någon annan sysselsättning? Jag har inget emot förskollärare men min inteligens kan användas till bättre saker. Jag har inget emot sopgubbar men det är inte tillräckligt utmanande efter 15 år skulle jag vara uttråkande och bitter. Du kan absolut tycka att vara hemmafru är det tråkigaste och absolut meningslösa som finns. Men måste du alltid säga det någon nämner ordet hemmafru eller gör du alltid. Det är ju isåfall visserligen ärligt men behövs det sägas? Säger du att maten är äcklig ifall du blir bjuden på mat?

1) Jag skrev att JAG efter småbarnsåren tycker MIN kompetens kan användas till bättre saker än att passa upp på man och tonåringar. Det innebär inte att samma sak gäller dig. Jag skulle vara en medioker hemmafru, men är lysande på mitt yrke.

2) Finns massor av jobb där jag tycker min kompetens inte skulle utnyttjas tillräckligt. De flesta faktiskt. Jag är högutbildad med spetskompetens inom mitt ämne. Den kompetensen utnyttjas inte varken som hemmafru, sopgubbe (vilket för övrigt är ett kränkande namn som du väljer att använda på en viktig yrkesgrupp), sjuksköterska, receptionist eller aktiemäklare. Men självklart finns det personer som är utbildade och/eller på andra sätt passar perfekt för dessa saker, det gör inte att jag ser dem som mindre värda än mig! Vi har bara olika kompetenser.
  • Anonym (MS)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 19:31:40 följande:
    Men om du hade tyckt det, hade du då varit tvungen att säga det? Jag tror också att vissa personer här säger saker som dom aldrig skulle säga öppet. Det här tråden var bara ett sätt att belysa det förakt som finns.
    Men det är det du måste skilja på. Det är klart man säger saker här som man aldrig/sällan skulle prata öppet om. Nu känner jag ingen som är hemmafru, men gjorde jag det skulle jag väl inte självmant gå upp till henne och börja prata om alla nackdelar med att vara hemmafru och hur det påverkar mig. Man gör bara inte så, handlar inte om vad man vågar eller inte vågar säga, det är bara normalt hyfs. Om den hypotetiska vännen som var hemmafru själv tog upp ämnet om varför folk har problem med hemmafruar, eller om någon annan tog upp det för den delen, ja, då skulle jag säga vad jag tänkte och tyckte.

Det betyder inte att jag döljer vad jag tycker, men det finns en tid och plats för saker att sägas. Och ibland är det faktiskt så att tiga är guld. 

En tråd dedikerad till det "hat" (håller inte med om det, men det är hur du uttryckt det) som finns mot hemmafruar kommer naturligtvis vara präglad av dels tonen du själv sätter för diskussionen, men såklart av just det givna ämnet. Det betyder inte att alla som svarar går runt och uttrycker dessa saker jämt och i alla sammanhang.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (MS) skrev 2018-01-20 19:27:12 följande:

Det spelar ingen roll. Det var inte det jag anmärkte på. Du har redan skrivit exakt samma svar tidigare. Det jag anmärkte på var din egna trådstart, där du skrev att "vi" (som inte är hemmafruar) snarare är mer parasiter på samhället än hemmafruar då vi utnyttjar sådant som FP, subventionerad förskola, barnbidrag m.m. Min poäng var enbart att det var ett konstigt resonemang, eftersom hemmafruar nyttjar alla dessa saker de med. Skillnaden är att hemmafruar däremot inte bidrar till finansieringen av alla dessa saker på samma sätt som arbetstagare gör. Därav ett ännu konstigare resonemang du förde. Spelar ingen roll vad hemmafruar gör i övrigt, eftersom mina poänger var att 

1. Hemmafruar nyttjar välfärdssystemet lika mycket som arbetstagare

2. Hemmafruar bidrar inte till att finansiera välfärdssystemet 

Men du drar upp saker som inte alls har med det att göra. Så jag tar det som att du inte har något motargument och själv förstår att det du skrev i TS om detta knappast håller. 

Ja jag kopierade mitt inlägg tidigare eftersom jag trodde att det framgick att hemmafruar visst bidrar till samhället! Nej hemmafruar betalar inte inkomstskatt. Men det är ett förenklat sätt att mäta värde och vad som är nyttigt för samhället. Ekonomiskt värde finns även utanför BNP:t t.ex i vissa u-länder är många självförsörjandebönder deras arbete registreras inte av BNP. Betyder det att deras arbete inte bidrar till samhället? Hade man bara fokuserat på den matriella produktionen hade det då funnits musiker, författare eller idrottare? Tänk på alla små obskyra idrotter som får bidrag till sina föreningar vad skapar dom för något? Alla som får kultur bidrag vad skapar dom? Hur många i samhället gynnas av att det Svenska samhället lägger pengar på att en poet ska få uppfylla sina drömmar?

1. En poet nyttjar välfärdssystemet lika mycket som arbetstagare

2. En poet bidrar inte till att finansiera välfärdssystemet utan är en kostnad för detta system

Men det beror ju såklart på vad du mäter vissa tycker att kulturen har ett högre syfte andra inte.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!