• All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

• Svar på tråden Hata Hemmafru hat!
  • Anonym (Hemmamamma)

Hej hej! Har inte läst igenom alla kommentarer utan bara de sista förutom trådstart.

Jag är hemma på "heltid" med våra barn. För att vi tror att de får en bättre start i livet utan förskolan de första tre åren som minst. Finns rätt mycket forskning på det, och att hitta i psykologin, som talar för det.

Under min tid hemma har jag dock även studerat till och från.

Vad som fanns förut var ju vårdnadsbidraget (i vissa kommuner. Jag bor i en sossekommun så här fanns det tyvärr aldrig). Det hjälpte till att skydda föräldrars SGI till barnen var tre år. Och gav även en låg ersättning på tror det var 3000 /månaden för att ta hand om sitt eget barn till tre års ålder. Så det har funnits en ersättning som har fungerat och inte heller varit särskilt dyr, men bra för oss som väljer att va hemma längre. Och bra för de barn som har behov av en lugnare och tryggare uppväxt...

• Anonym (Hemmamamma)

Just det. Ska tillägga att i vår familj har pappan i huset tagit ut i princip all föräldrapenning. Jag har tagit mina låsta dagar. (Och visst är jag medveten om pensionssystemet som visserligen riskerar va ur funktion när jag blir pensionär, och att vi behöver kompensera ekonomiskt att jag inte haft inkomst på samma sätt...) Men iaf, här i huset har pappan varit mycket närvarande och engagerad (även om jag varit hemma på heltid). Just nu jobbar han deltid och lär fortsätta så ganska länge.

Vi har även varit hemma med barnen 10 + 2 +1 månad tillsammans på heltid... Väldigt nyttigt och uppbyggligt för familjerelationerna och parrelationen. För de som har möjlighet att göra nåt liknande är det ett hett tips....

• TeresB
    Tecum skrev 2018-01-20 12:23:29 följande:

Fel! Han ska betala underhåll till gemensamma barn, precis som idag. Men vuxna människor som väljer att vara hemmafruar ska ta konsekvenserna av det, inte vänta sig en fallskärm av partnern de kanske själva lämnat.

Men ett sätt är att vård av egna barn ger pensionspoäng precis som ett yrkesarbete, det skulle ge en viss trygghet.

Min mamma har varit sk hemmafru i omgångar. Hon var hemma med mig och mina syskon tills vi började i skolan. Sen jobbade hon de timmar som vi var i skolan. Det var ju ett medvetet val som mina föräldrar tog tillsammans och de har sett till att ekonomin ska funka för dem båda om något skulle hända.

Nu är de fortfarande gifta, men de har har balanserat de tillgångar som finns. Det kan ju de familjer som vill ha det arrangemanget göra om de inte villvänta tills en ev separation.

Att vara hemmafru är inget för mig men det finns inget som säger att den som är hemma måste ha en svagare position.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (hemmafru) skrev 2018-01-20 23:43:22 följande:

Ja! Vilket bra system! Man får betalt för tjänster man inte utnyttjar!

Det borde införas på fler områden. Finns massor av tjänster jag inte utnyttjar, bla. åker jag aldrig kollektivt- kan jag få de pengarna då?

Jag har inte varit sjukskriven från arbetet på 11 år, kan jag kanske få någon slags schablonmässig ersättning för den sjukpenning jag inte behövt?

Självklart så är anledningen till att du skulle kunna få ut pengarna istället för att utnyttja en dagisplats inte att du har rätt till alla pengar staten betalar ut. Ifall man utför ett arbete som är ekvivalent med det förskolan hade utfört. Det var ett förslag på hur man skulle kunna utöka familjers möjligheter. Ifall man tycker att familjers ska ha större makt över sina liv är det då inte ett rimligt förslag? Sen brukar kollektivtrafiken ha en avgift så den är väl inte så subventionerad? Men jag hade definitivt varit för att du hade kunnat utnyttja samma mängd pengar som din resa hade blivit subventionerad i kollektiv trafiken om du hitta ett motsvarande miljövänligt alternativ. Ditt exempel med sjukförsäkringen är lite galet eftersom den ges ut på behov. Ingen har föreslagit att folk som inte har barn ska få något. Man kan tycka att det är orättvist att pengar omfördelas från icke-föräldrar (eller arbetande till sjuka) till föräldrar men det är isåfall en större fråga. Men utom det förstår jag inte varför någon skulle bry sig exakt hur de pengarna utnyttjades om utfallet var det samma.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (hemmafru) skrev 2018-01-20 23:43:22 följande:

Ja! Vilket bra system! Man får betalt för tjänster man inte utnyttjar!

Det borde införas på fler områden. Finns massor av tjänster jag inte utnyttjar, bla. åker jag aldrig kollektivt- kan jag få de pengarna då?

Jag har inte varit sjukskriven från arbetet på 11 år, kan jag kanske få någon slags schablonmässig ersättning för den sjukpenning jag inte behövt?

Självklart så är anledningen till att du skulle kunna få ut pengarna istället för att utnyttja en dagisplats inte att du har rätt till alla pengar staten betalar ut. Ifall man utför ett arbete som är ekvivalent med det förskolan hade utfört. Det var ett förslag på hur man skulle kunna utöka familjers möjligheter. Ifall man tycker att familjers ska ha större makt över sina liv är det då inte ett rimligt förslag? Sen brukar kollektivtrafiken ha en avgift så den är väl inte så subventionerad? Men jag hade definitivt varit för att du hade kunnat utnyttja samma mängd pengar som din resa hade blivit subventionerad i kollektiv trafiken om du hitta ett motsvarande miljövänligt alternativ. Ditt exempel med sjukförsäkringen är lite galet eftersom den ges ut på behov. Ingen har föreslagit att folk som inte har barn ska få något. Man kan tycka att det är orättvist att pengar omfördelas från icke-föräldrar (eller arbetande till sjuka) till föräldrar men det är isåfall en större fråga. Men utom det förstår jag inte varför någon skulle bry sig exakt hur de pengarna utnyttjades om utfallet var det samma.
    Anonym (Minoo) skrev 2018-01-20 22:13:22 följande:

Nu var ju din fråga till mig hur jag skulle göra så självklart blir mitt svar utifrån hur det fungerar för mig/oss.

Men ge mig då exempel på hur någon man med hemmafru skulle kunna förvärvsarbeta mer utan att bli en mer frånvarande förälder till sina barn?

Jag håller kanske bara inte håller med om att tvätta, dammsuga, torka golv skulle vara att spendera tid på barnen. Jag tror inget barn som växt upp saknade att de aldrig fick sitta brevid när den ena föräldern dammsög. Det var det jag menade förut.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Förr) skrev 2018-01-20 22:27:05 följande:

Då vill jag som inte har några barn alls ha de pengarna också, eftersom jag inte heller tar upp någon dagisplats. Och jag besöker aldrig dramaten så jag vill ha ersättning för subventioneringen av teaterbiljetterna jag inte använder. Och åker inte tunnelbana heller, så de pengarna vill jag också ha eftersom jag sköter mina transporter på annat sätt. Inte helt logiskt va?

Jo! ditt resonemang är helt logiskt: Varför ska du betala för alla andra? Kanske för att vi lever i en välfärdsstat där vi har höga skatter som omfördelar pengar från en del i samhället. Det kan du vara emot. Men vem bestämmer vart pengarna ska gå till? Vi såklart men tyvärr får ju inte alla sin vilja igenom. Ett sätt att göra systemet lite snällare mot alla vore att öka valfriheten och möjligheterna. Jag håller med dig om att det inte vore orimligt att andra (miljövänliga)altertentiv skulle kunna får samma subventioner som kollektivtrafik får. Varken kollektivtrafik eller teater är gratis men dem prioriteters framför annan kultur och transportmedel varför då? Förskolan precis som sjukförsäkringen är ju behovsbaserade. Vi omfördelar redan massa pengar mellan icke-föräldrar och föräldrar (vilket vissa tycker är orättvist). Men varför skulle inte en familj som utför samma arbete som förskolan kunna få dem pengarna istället om vi nu vill öka valfriheten?
  • All makt åt familjerna
    Vinterankan skrev 2018-01-20 23:05:56 följande:

Självklart inte alltid, bara vad mina helt ovetenskapliga iakttagelser säger. Och det finns familjer där båda är relativt frånvarande vilket inte har med saken att göra. Mitt påstående utgår från det faktum att man blir hemmafru för barnens skull men tar bort pappan som en aktiv förälder i det valet. På samma sätt har inte helt frånvarande pappor med saken att göra.

Jag känner inte någon familj där mamman inte jobbar alls men några där mamman arbetar deltid och i samtliga dessa familjer med då en mer närvarande mamma så är pappan istället mer frånvarande än i de flesta familjer i min närhet där båda arbetar heltid. Valet att mamman går ner i tid har till stor del styrts av att pappan ska kunna satsa på karriären utan att vara låst av dagislämning och hämtning.

Sedan finns det också någon familj där båda gått ned i tid och är extra närvarande.

Ja familjer är olika!
  • Anonym (Förr)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 10:00:33 följande:

Självklart så är anledningen till att du skulle kunna få ut pengarna istället för att utnyttja en dagisplats inte att du har rätt till alla pengar staten betalar ut. Ifall man utför ett arbete som är ekvivalent med det förskolan hade utfört. Det var ett förslag på hur man skulle kunna utöka familjers möjligheter. Ifall man tycker att familjers ska ha större makt över sina liv är det då inte ett rimligt förslag? Sen brukar kollektivtrafiken ha en avgift så den är väl inte så subventionerad?

Men det jobb du gör är inte ekvivalent till det förskolan gör. Eller har du den pedagogiska utbildningen och följer förskolans läroplan? Jag tycker du har uttryckt dig på sätt som visar väldigt lite respekt för andras yrkeskunnande. Att säga att du gör ett ekvivalent arbete till föskolan är att nedvärdera deras kompetens. Det i kombination med att du använde ordet sopgubbe visar att du är inte ett dugg bättre än de som kritiserar hemmafruar.

Förskolan tar också ut en avgift, men är ju trots det rejält subventionerat. Samma sak gäller kollektivtrafiken.
  • All makt åt familjerna
    SofieJ skrev 2018-01-20 22:14:39 följande:

Jag tänker att det är en kostnadsfråga. Subventioneringen borde bli betydligt mer kostsam om inte lika många använde sig av den.

Kanske men antagligen hade ju antalet dagis platser följt antalet barn som utnyttjade dem. Alltså hade kostnaderna varit densamma.
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 10:29:44 följande:

Jo! ditt resonemang är helt logiskt: Varför ska du betala för alla andra? Kanske för att vi lever i en välfärdsstat där vi har höga skatter som omfördelar pengar från en del i samhället. Det kan du vara emot. Men vem bestämmer vart pengarna ska gå till? Vi såklart men tyvärr får ju inte alla sin vilja igenom. Ett sätt att göra systemet lite snällare mot alla vore att öka valfriheten och möjligheterna. Jag håller med dig om att det inte vore orimligt att andra (miljövänliga)altertentiv skulle kunna får samma subventioner som kollektivtrafik får. Varken kollektivtrafik eller teater är gratis men dem prioriteters framför annan kultur och transportmedel varför då? Förskolan precis som sjukförsäkringen är ju behovsbaserade. Vi omfördelar redan massa pengar mellan icke-föräldrar och föräldrar (vilket vissa tycker är orättvist). Men varför skulle inte en familj som utför samma arbete som förskolan kunna få dem pengarna istället om vi nu vill öka valfriheten?

Lite nyfiken bara, vad skulle syftet vara att ha ett system (föräldraförsäkringen och barnomsorgen) vars syfte är att underlätta för båda föräldrarna att jobba samtodigt som man utvecklar ett parallellt bidragsystem vars syfte är att underlätta för föräldrar att avstå jobb?

Jag har lite svårt att förstå den po,itiska poängen med det. Känns väldigt motsägelsefullt och därmed slöseri med skattepengar.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!