• All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

• Svar på tråden Hata Hemmafru hat!
  • Anonym (S)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 13:20:45 följande:

Ja läs tråden först sen kan jag svara om du har några frågor.

Jag tänker inte läsa igenom 18 sidor med dravel för att se om det eventuellt har besvarats. :) Som TS får du räkna med att svara fler gånger.
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 12:52:34 följande:

Det jag menar år: Om samhället ska omfördela pengar till familjer genom skatt, då borde familjer få bestämma på vilket sätt de vill utnyttja pengarna. Kanske går det inte att låta familjerna helt fritt styra övar pengarna men så länge det de vill göra är rimligt så tycker jag att systemet borde var mer anpassningsbart.

Ok, så du har egebtligen ingenting emot en stark gemensam ekonomi och att samhället styrs genom hur denna ekonomin snvänds?

Du är bara emot hur det styrs, inte att det styrs.

Då förstår jag vad du menar men det är märkligt att låta som att du är emot att samhället genom olika åtgärder styr aamhället åt ett visst håll när du egentlogen är helt ok med det. Du är emot att styrmedel används i det syfte som föräldradörsäkrinfågen och barnomsorgen har men inte mot styrmedel som sådana. Om medlen istället styrdes mot åtgärder som du tycker är viktiga är du ok med. Helt ok förstås att ttcka så men du uttrycker dig väldigt motsägelsefullt.

Man får för övrigt vara med pch bestämma över hur pengarna omfördelas - det gör man genom röstsedeln. Men givetvis kan inte varje enskild människa på egen hand kunna bestämma över just den skatt hen själv betala in - då försvinner ju själva poängen med skatt och gemensam ekonomi för samhällsviktiga frågor.
  • Anonym (Minoo)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 13:33:39 följande:

Förr i tiden spenderade man absolut mindre tid på sian barn även om de fick hänga med på det mesta. Jag vet inte om man kan lära en treåring att tvätta. Men det är klart när barnen blir äldre så kan det vara nyttigt att lära sig sysslor. Men då går de i skolan och är ändå bara hemma på eftermiddagar och kväll. Prata med föräldrar kan man väl göra även fast de jobbar hemma. Det finns ganska många timmar på ett dygn där föräldern som jobbar kan leka med sina barn. Ja det finns frågor där samhället kanske måste prioritera t.ex koldioxidutsläppen(som hotar människans existens!) men hur familjer ska leva är inte en av dem.

Nej, på 70/80-talen umgicks man nog mer med sina barn än nu. Idag sitter många föräldrar med sina telefoner och barnen placeras framför TV/i-pad/konsolspel mycket mer än förr. Klart en treåring kan vara med när en tvättar, det handlar ju inte om att barnet själv skall ansvara men att de får göra saker på sin egen nivå. Att hitta alla röda kläder i tvätthögen tex (dvs sortera tvätt). På samma sätt kan en treåring skära gurka med en bordskniv, hjälpa till att duka mm. Fråga vilken förskollärare som helst så kan de berätta för dig om hur kompetenta barn faktiskt är om de får göra åldersadekvata saker under ledning av vuxna och hur barn växer och utvecklas av att få vara med och hjälpa till.

Du har fortfarande inte givit någon förklaring på hur pappan som jobbar MER eftersom hans fru är hemma inte skulle bli en mer frånvarande förälder. Även om de äldre barnen går i skolan är de ju inte borta lika länge som pappan, så det gör ju ingen skillnad i deras relation.

Nu var ju du själv som ansåg att anonym (hemmafru) skulle vara tvungen att använda ett miljövänligt alternativ för att få pengar för de resor med kollektivtrafik som h*n inte gjorde, dvs styra hur pengarna skall användas på samma sätt som görs med pengar för barnomsorg.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (S) skrev 2018-01-21 13:51:18 följande:

Jag tänker inte läsa igenom 18 sidor med dravel för att se om det eventuellt har besvarats. :) Som TS får du räkna med att svara fler gånger.

Jag har svarat på den här frågan ganska många gånger redan. Men jag tror dom flesta i samhället tar ut mer från välfärden än vad dom bidrar till välfärden. Särskilt om man är en barnfamilj. Det var därför jag skrev att det var hycklande att klaga på att hemmafruar lever på andras pengar. Ett alternativ vore att skatterna var väldigt låga och alla skötte om sig själva men det verkar det inte vara så många i tråden som är sugna på.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-21 13:52:13 följande:

Ok, så du har egebtligen ingenting emot en stark gemensam ekonomi och att samhället styrs genom hur denna ekonomin snvänds?

Du är bara emot hur det styrs, inte att det styrs.

Då förstår jag vad du menar men det är märkligt att låta som att du är emot att samhället genom olika åtgärder styr aamhället åt ett visst håll när du egentlogen är helt ok med det. Du är emot att styrmedel används i det syfte som föräldradörsäkrinfågen och barnomsorgen har men inte mot styrmedel som sådana. Om medlen istället styrdes mot åtgärder som du tycker är viktiga är du ok med. Helt ok förstås att ttcka så men du uttrycker dig väldigt motsägelsefullt.

Man får för övrigt vara med pch bestämma över hur pengarna omfördelas - det gör man genom röstsedeln. Men givetvis kan inte varje enskild människa på egen hand kunna bestämma över just den skatt hen själv betala in - då försvinner ju själva poängen med skatt och gemensam ekonomi för samhällsviktiga frågor.

Jag är emot att staten styr för mycket över människors liv. Jag är emot att staten ska styra vem man får gifta sig med, jag är emot att staten ska styra vilken mat som man ska äta, jag är emot att staten styr hur man delar upp hushållsarbetet där hemma osv. Jag vet inte varför det skulle vara jämförbart med något som förstör miljön. miljön är något som direkt påverkar andra. Hur familjer lever sina liv gör inte det. Åtminstone så påverkas familjers liv mer av att staten går in och styr än om den inte gjort det!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Minoo) skrev 2018-01-21 13:59:56 följande:

Nej, på 70/80-talen umgicks man nog mer med sina barn än nu. Idag sitter många föräldrar med sina telefoner och barnen placeras framför TV/i-pad/konsolspel mycket mer än förr. Klart en treåring kan vara med när en tvättar, det handlar ju inte om att barnet själv skall ansvara men att de får göra saker på sin egen nivå. Att hitta alla röda kläder i tvätthögen tex (dvs sortera tvätt). På samma sätt kan en treåring skära gurka med en bordskniv, hjälpa till att duka mm. Fråga vilken förskollärare som helst så kan de berätta för dig om hur kompetenta barn faktiskt är om de får göra åldersadekvata saker under ledning av vuxna och hur barn växer och utvecklas av att få vara med och hjälpa till.

Du har fortfarande inte givit någon förklaring på hur pappan som jobbar MER eftersom hans fru är hemma inte skulle bli en mer frånvarande förälder. Även om de äldre barnen går i skolan är de ju inte borta lika länge som pappan, så det gör ju ingen skillnad i deras relation.

Nu var ju du själv som ansåg att anonym (hemmafru) skulle vara tvungen att använda ett miljövänligt alternativ för att få pengar för de resor med kollektivtrafik som h*n inte gjorde, dvs styra hur pengarna skall användas på samma sätt som görs med pengar för barnomsorg.

Nu pratade jag inte om 70/80-talet utan 50-talet och tidigare. Men när jag tänker på en frånvarande pappa tänker inte jag på att han aldrig lärde barnen att tvätta eller liknande. Jag tänker på någon som kommer hem sent på kvällarna eller reser mycket. Det går absolut för pappan att vara med barnen på kvällar och helger. Om pappan sedan är utvilad så kan han jobba hårdare på jobbet. Kanske gå upp tidigare innan barnen har vaknat. Jag aldrig möt någon som klagat på att de aldrig fick exakt lika många timmar i samma rum som både mamman och pappan. Det viktiga är att både pappan och mamman är närvarande och hörsams under hela uppväxten. Inget barn vill spendera 100% av sin tid med sina föräldrar när de blir äldre. Sen har jag aldrig hört någon klaga på brist till tid med pappan när man talar om kvinnors rätt till att skaffa barn med "sig själva" genom insemination.

Sen svarade jag faktiskt förut att jag inte tycker det är jämförbart med miljö och familj. Miljön påverkar alla hur olika familjer lever gör inte det.
  • Tecum
    Nimzay skrev 2018-01-20 17:08:55 följande:
    Men herregud är det ändå inte en lite annan sak? Kvinnor som var unga under en annan tid, alla av dem kanske inte förstod så mycket om hur det skulle se ut nu i dagens samhälle, hur fördelningen skulle vara osv..? Hur kan du bara tala så nedlåtande om dem, förstår inte det riktigt... Alltså ja denna tråden bevisar ju verkligen hur mycket skit man kan kasta på kvinnor som till skillnad från att vara kränkta över att vara kvinnor istället försökt göra sin plikt som kvinnor på ett ansvarsfullt sätt. Herregud säger jag bara...
    Alldeles riktigt, Anonym(K) visar exakt det hat och förakt mot hemmafruar som TS pekar på i startinlägget. Äldre kvinnor hade inte mycket val och det är ingen tvekan att staten missgynnat dem genom ett pensionssystem som inte tar hänsyn till hur det var att vara kvinna 40-, 50- och 60-talet. Bra inlägg av dig! 
  • Tecum
    Anonym (K) skrev 2018-01-20 17:57:31 följande:
    Men du fattar väl vad en pensionär är? Det kan vara allt mella 55 -95 år. Att du väljer att reagera i affekt struntar jag fullständigt i. Det är ett fritt diskussionsforum, ingen small talk inlindat i bomull. Tånk på det.
    Men då får du också tåla att vi säger att dina inlägg är nedlåtande när de faktiskt är det! Du hånar pensionärer och hemmafruar utan att nämna någon specifik ålder.
    Att du försöker bortförklara ditt förakt struntar vi fullständigt i. 
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 14:27:09 följande:

Jag är emot att staten styr för mycket över människors liv. Jag är emot att staten ska styra vem man får gifta sig med, jag är emot att staten ska styra vilken mat som man ska äta, jag är emot att staten styr hur man delar upp hushållsarbetet där hemma osv. Jag vet inte varför det skulle vara jämförbart med något som förstör miljön. miljön är något som direkt påverkar andra. Hur familjer lever sina liv gör inte det. Åtminstone så påverkas familjers liv mer av att staten går in och styr än om den inte gjort det!

Du är alltså emot just föräldraförsäkringen och subvemtionerad barnomsorg eftersom att du anser att det styr människor åt ett håll som du inte är ok med?

Det tycker jag inte är konstigt alls, så ser det ju ut i många länder, å du är ju långt ifrån ensam om det. Det är inte heller den åsikten jag reagerat mot utan att du samtidigt som du är emot detta anser att skattepengar ska gå till att stötta hemmfruar. Är inte det lika mycket styrning från staten i så fall?

Jag har inte prata miljöpolitik alls, utan är inne på familjepolitik. Men du är ju själv ok med att styra familjepolitiken genom att överföra pengar från personer som inte har barn till de som har. Så även om vi håller oss kvar i familjepolitiken så är du ju för styrning via skattemedel. Så då känns det märkligt att du påstår att det är fel att styra familjepolitik med skattemedel samtidigt som du förordar det samma.

Så jag kan inte dra nån anban slutsats än att du är ok med att staten lägger sig i familjepolitik genom hur skattemedel används.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-21 15:11:04 följande:

Du är alltså emot just föräldraförsäkringen och subvemtionerad barnomsorg eftersom att du anser att det styr människor åt ett håll som du inte är ok med?

Det tycker jag inte är konstigt alls, så ser det ju ut i många länder, å du är ju långt ifrån ensam om det. Det är inte heller den åsikten jag reagerat mot utan att du samtidigt som du är emot detta anser att skattepengar ska gå till att stötta hemmfruar. Är inte det lika mycket styrning från staten i så fall?

Jag har inte prata miljöpolitik alls, utan är inne på familjepolitik. Men du är ju själv ok med att styra familjepolitiken genom att överföra pengar från personer som inte har barn till de som har. Så även om vi håller oss kvar i familjepolitiken så är du ju för styrning via skattemedel. Så då känns det märkligt att du påstår att det är fel att styra familjepolitik med skattemedel samtidigt som du förordar det samma.

Så jag kan inte dra nån anban slutsats än att du är ok med att staten lägger sig i familjepolitik genom hur skattemedel används.

Nej! Enligt mig så finns det två motsatta lösningar på detta problem. Antingen så sänker vi skatterna och låter människor få skötta sig själva eller så omfördelar vi pengar till barnfamiljer från samhället i övrigt. Men då tycker jag inte att en sorts familj ska prioriteras över en annan. För det som sticker i ögonen på många är att ifall vi hade haft lägre skatter så hade de haft råd att leva på en inkomst. Men eftersom vi nu har det här skattesystemet borde dem väl åtminstone ha rätt till lite större valfrihet. Staten borde inte prioritera en familjs behov över en annans. Argument för fördelning politik brukar väl vara att det ska vara ett sätt att öka människors rätt till frihet oavsett ekonomiska förutsättningar. Så jag förstår inte att någon skulle vara emot allt jag förslår oavsett vart man står politiskt.

Om man inte tycker att det finns något som är otroligt mycket viktigare än att familjerna får välja själva.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!