• All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

• Svar på tråden Hata Hemmafru hat!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Minoo) skrev 2018-01-21 20:45:33 följande:

Men om en hemmafru tar emot barnbidrag, föräldrapenning och kanske t.o.m. låter sina barn ta del av den allmänna förskolan, vilket många gör för barnens skull, vad gör henne bättre än dem som yrkesarbetar (och betalar skatt) och nyttjar samma system?

Och om du anser att de som yrkesarbetar utnyttjar samhället, varför förordar du då att den som är hemmafru skall göra samma sak genom att få bidrag för att leva det liv hon redan valt att leva?

Fast, enligt artikeln du själv länkar till har ju samhällsutvecklingen inte skett på familjernas bekostnad eftersom vi nu, i motsats till den tiden då många kvinnor var hemmafruar, umgås mer med våra barn idag.

Jag sa inte att hemmafruar var bättre än yrkesarbetande. Det jag sa var att det är hyckelri att anklaga hemmafruar för att leva på andras pengar när man själv också gör det.

Artikeln var om en studie som var utförd i följande länder:

"Canada, the U.K, the U.S., Denmark, Norway, France, Germany, the Netherlands, Italy, Spain and Slovenia" alltså inte i Sverige eller i länder som nödvändigtvis har samma familjepolitk som vi. Det är familjepolitiken jag kritiserar inte samhällsutvecklingen.
  • Anonym (fd hemmafru)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 20:43:20 följande:
    Nej! mitt resonemang har hela tiden varit att maximera familjers frihet. Om det är med skattesänkningar eller genom andra metoder spelar ingen roll för mig. Som sagt jag är inte kräsen och tar all den frihet jag får.

Ja förskolesubventionen skulle ingå i detta teoretiska bidrag. Hur kontrollerar man att dagis sköter sig eller hur kontrollerar man att andra bidrag inte utnyttjas? Använd dessa metoder.
    Vi har fått maximal frihet genom att vi båda jobbar. Min frus mamma uttrycker också vilken frihet hon och hennes man har fått sedan hon började jobba. Så för mig faller resonemanget hemmafru = frihet. Min fru är ju dock amerikanska och vi träffades i USA, och det var där jag också var hemmafru största delen av tiden jag var det. I Svergie var jag bara hemmafru/hemmamamma ca ett år innan det lev ohållbart.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (fd hemmafru) skrev 2018-01-21 21:08:48 följande:

Vi har fått maximal frihet genom att vi båda jobbar. Min frus mamma uttrycker också vilken frihet hon och hennes man har fått sedan hon började jobba. Så för mig faller resonemanget hemmafru = frihet. Min fru är ju dock amerikanska och vi träffades i USA, och det var där jag också var hemmafru största delen av tiden jag var det. I Svergie var jag bara hemmafru/hemmamamma ca ett år innan det lev ohållbart.

Jag har inte sagt att hemmafru=frihet. Jag har sagt att om man får välja att vara hemmafru eller inte innebär mer frihet än om man tvingas till det ena eller det andra. Man kan ju tvingas både av ekonomiska och kulturella skäll.
  • hammarhajen
    lövet2 skrev 2018-01-21 19:58:24 följande:
    Jag har jobbat och jag har varit hemmamamma. Att jobba är klart enklare och slappare än att vara hemma med småbarn. I mina ögon är det i stället slött att skaffa barn och inte ens orka ta hand om dem själv.

Min generalisering är av samma klass som din. Det finns olika jobb som kräver olika mycket. Det finns också hemmafruar utan barn och hemmamammor med 4 småttingar under skolålder. Att vara hemma kan vara lyxigt och slappt, men det kan också kräva långa arbetsdagar, inga raster och alldeles för lite sömn.
  • hammarhajen
    hammarhajen skrev 2018-01-21 21:45:14 följande:
    lövet2 skrev 2018-01-21 19:58:24 följande:
    Jag har jobbat och jag har varit hemmamamma. Att jobba är klart enklare och slappare än att vara hemma med småbarn. I mina ögon är det i stället slött att skaffa barn och inte ens orka ta hand om dem själv.

Min generalisering är av samma klass som din. Det finns olika jobb som kräver olika mycket. Det finns också hemmafruar utan barn och hemmamammor med 4 småttingar under skolålder. Att vara hemma kan vara lyxigt och slappt, men det kan också kräva långa arbetsdagar, inga raster och alldeles för lite sömn.

Man har ju olika styrkor och svagheter och passar för olika saker.

Men om man jämför ditt värsta scenario med 4 småttingar under skolålder, med vad kommuner och andra huvudmän anser vara "arbete" för dagmammor (som väl är det närmast besläktade yrket) så har de fler än 4 barn i sina grupper för att gå runt. Förskollärare är ju också ganska nära, de har absolut fler än 4 barn per skalle.  

Nu pratar vi ju inte att vara hemma med bebis här i tråden, utan om barn till mammor som inte längre är föräldralediga (typ över året).
  • Anonym (My)

Vårt samhälle bygger på att alla bidrar efter förmåga. Det behövs skatteintäkter för att betala för föräldrapenning, barnbidrag, sjukvård, äldrevård, skola, polis, vägar, m.m. Allt sådant som även hemmafruar förväntar sig kunna ta del av, utan att bidra.

• Anonym (Maybe)

Det finns de som blivit hemmafruar efter grundskolan utan någon som helst utbildning eller pengar..vad som hänt senare vid separation är att en del av dem hamnat på härbärgen..

• All makt åt familjerna
    Anonym (My) skrev 2018-01-21 22:30:33 följande:

Vårt samhälle bygger på att alla bidrar efter förmåga. Det behövs skatteintäkter för att betala för föräldrapenning, barnbidrag, sjukvård, äldrevård, skola, polis, vägar, m.m. Allt sådant som även hemmafruar förväntar sig kunna ta del av, utan att bidra.

Jag menar dock att hemmafruar bidrar till samhället även om de inte betalar inkomstskatt(de betalar en massa andra skatter på konsumtion t.ex.). Varför skulle hushållsarbete eller ta hand om barnen vara sämre än annat arbete. Samhället är större än staten. Det skulle inte bli mindre hushållsarbete om man förbjöd hemmafruar någon måste ändå göra det. Låt människor bestämma över sina egna liv!
  • lövet2
    hammarhajen skrev 2018-01-21 22:12:09 följande:

Man har ju olika styrkor och svagheter och passar för olika saker.

Men om man jämför ditt värsta scenario med 4 småttingar under skolålder, med vad kommuner och andra huvudmän anser vara "arbete" för dagmammor (som väl är det närmast besläktade yrket) så har de fler än 4 barn i sina grupper för att gå runt. Förskollärare är ju också ganska nära, de har absolut fler än 4 barn per skalle.  

Nu pratar vi ju inte att vara hemma med bebis här i tråden, utan om barn till mammor som inte längre är föräldralediga (typ över året).
    Jag har jobbat även på dagis. Ett extremt lättsamt jobb. Det enda man gör är att ta hand om ungarna, och sedan kan man gå i från på rast och t o m sitta ner när man äter. Som hemmamamma tar man hand om ungarna samtidigt som man lagar mat, står i telefonkö, hänger tvätt,  diskar, städar, handlar, bakar och äter i farten. Plus alla de där årstidsbundna sysslorna som att skotta snö och klippa gräs, förstås. Raster existerar inte, utan det är bara att köra på utan avbrott.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Maybe) skrev 2018-01-21 22:41:02 följande:

Det finns de som blivit hemmafruar efter grundskolan utan någon som helst utbildning eller pengar..vad som hänt senare vid separation är att en del av dem hamnat på härbärgen..

Det har inget med de hemmafruar som valt sin sysselsättning frivilligt. Det finns en massa människor som är missnöjda med sin sysselsättning. Men ja det är ett problem om folk tvingas.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!