• All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

• Svar på tråden Hata Hemmafru hat!
  • hammarhajen
    lövet2 skrev 2018-01-22 08:53:59 följande:
    Tja, det blir ju ingen disk när ingen är hemma om dagarna. Ingen matlagning heller i stort sett. Ingen drar fram grejor, så städningen nu är nästan löjligt enkel. När ingen är hemma, så blir det liksom inget hushållsarbete. En diskmaskin varannan dag nu, jämfört med 3 maskiner om dagen plus en handdisk förut - ja, du förstår kanske?
    Faktiskt inte.

Vi äter frukost och middag hemma, nog blir det disk. På helger frukost, lunch och middag. Inte blir det så stor skillnad i disk som 3 (!) diskmaskiner om dagen på helger och 1/2 på vardagar inte. Mer disk ja, men en lunch plus ett mellis ger en maskin på sin absoluta höjd. 

Så fort en yrkesarbetande kommer hem med barnen drar de fram saker, precis som om de varit hemma hela dagen. Middagen grisar ner köksgolvet och damm och smulor är framme på ett par dagar. Låter mer som att du jämför livet som småbarnsförälder hemma med livet med stora alt. utflugna barn och yrkesarbete.
  • Anonym (Helena)

sextiotalist skrev 2018-01-22 11:57:38 följande:[/quote-nick]Skattesystem?

Mig veterligen är det ett fåtal som betalar över 30% på sin inkomst (dvs ett lägre skattetryck än under hemmafrueran).

[/quote]

Skojar du? Är inte du civilingenjör, du måste ha massor av kollegor som betalar mer än 30%.

• Anonym (Förr)
    Anonym (Helena) skrev 2018-01-22 19:50:04 följande:

sextiotalist skrev 2018-01-22 11:57:38 följande:[/quote-nick]Skattesystem?

Mig veterligen är det ett fåtal som betalar över 30% på sin inkomst (dvs ett lägre skattetryck än under hemmafrueran).

Skojar du? Är inte du civilingenjör, du måste ha massor av kollegor som betalar mer än 30%.[/quote]

Men ens egen bekantskapskrets är ju oftast inte representativ för befolkningen. Enligt min skattetabell (32) behöver man ligga på ca 46500 kr för att betala 30% skatt efter jobbskatteavdrag. 2012 hittade jag siffror att det var 8% som tjänade över 40 000 kr, så det borde vara något sådant som ligger över 46 500 kr nu. Alltså ändå en ganska liten andel av befolkningen.
  • sextiotalist
    Anonym (Förr) skrev 2018-01-22 20:08:52 följande:

Skojar du? Är inte du civilingenjör, du måste ha massor av kollegor som betalar mer än 30%.

Men ens egen bekantskapskrets är ju oftast inte representativ för befolkningen. Enligt min skattetabell (32) behöver man ligga på ca 46500 kr för att betala 30% skatt efter jobbskatteavdrag. 2012 hittade jag siffror att det var 8% som tjänade över 40 000 kr, så det borde vara något sådant som ligger över 46 500 kr nu. Alltså ändå en ganska liten andel av befolkningen.[/quote]

Kom fram till samma resultat, jag arbetar dessutom i en låglönebransch.
  • All makt åt familjerna
    sextiotalist skrev 2018-01-22 14:20:41 följande:
    Som vanligt får man väl förklara skillnaden mellan olika skatter. Inkomstskatten, dvs den skatten du betalar på din deklarerade inkomst är betydligt lägre än på 70-talet t.ex Men sedan finns det arbetsgivaravgiften, det är skatt som arbetsgivaren betalar (och ingår självklart i det totala skattetrycket).
    Men fortfarande så betalar privatpersoner, rent generellt, lägre inkomstskatt än vad man gjorde (innan avdrag) under 70-talet.
    Däremot var avdragen mer generösa, så de som hade lån, kunde minska sin skatt rejält. Men de som inte hade några lån, hade inte samma möjlighet

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pomperipossa_i_Monismanien
    Jag kan inte förstå varför du skulle argumentera emot att det var lättare att leva på en inkomst på 50/60 eller tidigare vilket är det jag försökte säga tidigare. Jag har ingen tid att skriva någon uppsats men plagiera går fort(jag gör annat än att skriva på FL). 

Arbetsgivaravgifter betalas i Sverige från arbetsgivare till staten, beräknad som en procentuell avgift på den totala lönesumman för de anställda. Arbetsgivaravgifternas olika delar utgörs av specificerade avgifter till olika delar av socialförsäkringssystemet, och betalas som ett totalbelopp till Skatteverket.

Att Sverige har högre skatter än jämförbara länder är ett faktum som upprepats ofta. Historiskt har det emellertid inte varit så. Under de så kallade rekordåren på 1950- och 1960-talen hade Sverige fortfarande ett skattetryck som var lägre än genomsnittet för OECD-länderna. Först i början av 1970-talet blev skattenivån signifikant högre än i jämförbara länder. I och med expansionen av den offentliga sektorn i början på 1970-talet ökade skattetrycket. Ökningen skedde främst genom att arbetsgivaravgiften höjdes kraftigt.

Vissa anser att arbetsgivaravgifterna helt är att betrakta som en skatt eftersom de är obligatoriska, inkomsterna redovisas under rubriken "indirekta skatter" i statsbudgeten och kopplingarna till socialförsäkringarna är svaga. Till exempel ålderspensionsavgiften till allmänna pensionssystemet där den anställde bara får 
    tillgodoräkna sig inbetalning för löndedelen upp till 7,5 basbelopp trots att arbetsgivaren betalar 10,21% på hela lönen.

Hur mycket det kostar ha någon anställd i Sverige beror både på hur hög lönen är och hur mycket arbetsgivaren betalar utöver det i sociala avgifter
    Sociala avgifter: Består främst utav arbetsgivarens obligatoriska kollektiva avgifter såsom sjukförsäkringsavgift, allmän pensionsavgift, arbetsmarknadsavgift samt föräldraförsäkringsavgift. De sociala avgifterna kan delas in i två kategorier: den lagstadgade arbetsgivaravgiften och de avtalade sociala avgifterna.

Socialförsäkringarna i Sverige (av Ann-Charlotte Ståhlberg Ståhlberg (2008), s. 28-29): 
    Även om det är arbetsgivaren som administrerar inbetalningen innebär inte det att det är arbetsgivaren som bär kostnaden för den; detta avgörs av anpassningarna i ekonomin. Under svenska förhållanden vältras kostnaden för avgiften främst över på löntagarna i form av uteblivet löneutrymme. Om man betraktar arbetsgivaravgiften som en del av arbetskraftskostnaderna gör det ingen reell skillnad om det är arbetstagaren eller arbetsgivaren som administrerar inbetalningen

År            (1)      (2)         (3)     (4)         (5)
    1965       17,2    0,6         6,5    3,3        3,8
    1975       19,6    0,5         4,8    4,7        9,3
    1985       18,9    1,1         5,7    6,3        12,8
    1995       17,9    1,3         4,0    8,8        13,6
    2005       18,2    1,4         3,8    8,5        14,7
    2015       15,5    1,1         3,3    9,1        14,3

(1) 
    Skatter på inkomster och vinster(%)
    (2) 
    Skatt på egendom, etc.(%)
    (3) 
    Punktskatter, tullar, etc.(%)
    (4) 
    Moms(%)
    (5) Arbetsgivaravgift(%)

År       totaltskattetryck(%)
    1900   7,6
    1910   8,3
    1920   12,0
    1930   11,4
    1940   15,1
    1950   18,6  <-- här hände något 
    1960   27,1  <-- här hände något 
    1970   36,2  <-- här hände något 
    1980   46,3  <-- här hände något 
    1990   50,4
    2000   49,0
    2010   43,2
    2016   44,1

Källor: Wikipedia, Ekonomifakta (kolla själva om ni tror något inte stämmer)
  • Freijah
    SofieJ skrev 2018-01-20 11:25:54 följande:

Jag hatar inte hemmafruar, men tycker det är ett steg i fel riktning när det kommer till jämställdhet. Tänker inte hylla de som väljer att "satsa på" familjen. Det är få förunnat.

På vilket sätt är det mer jämnställt att tvinga någon att jobba som hellre vill vara hemma med sina barn?
  • DEADBEEF
    Freijah skrev 2018-01-22 23:35:26 följande:
    På vilket sätt är det mer jämnställt att tvinga någon att jobba som hellre vill vara hemma med sina barn?
    Och om någon hellre vill vara hemma och forska?

Eller vara hemma och kolla på tv?
  • All makt åt familjerna
    Anonym (hemmafru) skrev 2018-01-22 14:32:14 följande:
    Ska du svara, svara på det jag skrev.

Nyckelord: mer. Kan även använda ökad eller ytterligare i samma sammanhang.
    Du sa: 
    "Inga förutsättningar ignoreras. Du anser att familjer med barn i förskoleåldern som inte nyttjar förskoleplats, ska få lika mycket pengar utan någon som helst mer motprestation än idag.
    Medborgarlön alltså.  För vissa. Fokusera på skattesänkningar istället. Det blir inte lika många tankevurpor."

Jag sa:
    "Mot prestation är ju att man tar hand om sina barn. Precis som förskolan gör. Kontroller kommer genomföras precis som på en förskola."
    Du sa:
    "Ska du svara, svara på det jag skrev. Nyckelord: mer. Kan även använda ökad eller ytterligare i samma sammanhang."

Vad menar du att jag ska svara på? om du menar dem administrativa kostanderna för ett sådant bidrag så tror jag att de är försumbara. Men jag vet inte. Det var aldrig ett riktig förslag utan ett exempel på ett förslag som alternativ till det systemet vi har idag. Ett exempel jag gav när någon frågade om jag kunde ge ett exempel.
  • DEADBEEF
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-22 23:57:13 följande:
    Du sa: 
    "Inga förutsättningar ignoreras. Du anser att familjer med barn i förskoleåldern som inte nyttjar förskoleplats, ska få lika mycket pengar utan någon som helst mer motprestation än idag.
    Medborgarlön alltså.  För vissa. Fokusera på skattesänkningar istället. Det blir inte lika många tankevurpor."

Jag sa:
    "Mot prestation är ju att man tar hand om sina barn. Precis som förskolan gör. Kontroller kommer genomföras precis som på en förskola."
    Du sa:
    "Ska du svara, svara på det jag skrev. Nyckelord: mer. Kan även använda ökad eller ytterligare i samma sammanhang."

Vad menar du att jag ska svara på? om du menar dem administrativa kostanderna för ett sådant bidrag så tror jag att de är försumbara. Men jag vet inte. Det var aldrig ett riktig förslag utan ett exempel på ett förslag som alternativ till det systemet vi har idag. Ett exempel jag gav när någon frågade om jag kunde ge ett exempel.
    Hur ska du kunna jobba och betala skatt om du är hemma och tar hand om barnen?
  • All makt åt familjerna
    Anonym (J) skrev 2018-01-22 17:42:51 följande:

TS: visst, de som arbetar får också barnbidrag och föräldrapenning!

Men de bidrar med att betala skatt också.

Hur kan du få det till att det är skattebetalarna som är "parasiter"?

Jag tycker inte att skattebetalare är parasiter. Det här inlägget är ett svar till några i en annan tråd här på familjeliv som sa att hemmafruar vara parasiter. Jag försökte bara peka ut det hyckleri med att anklaga andra för att leva på någons annans inkomst när man själv också gör det(bidrag). För många får ut mer än de betalar in. Men läs hela tråden om du vill hänga med i diskussionen. 
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!