Inlägg från: DEADBEEF |Visa alla inlägg
  • DEADBEEF

Hata Hemmafru hat!

Anonym (My) skrev 2018-01-21 22:30:33 följande:

Vårt samhälle bygger på att alla bidrar efter förmåga. Det behövs skatteintäkter för att betala för föräldrapenning, barnbidrag, sjukvård, äldrevård, skola, polis, vägar, m.m. Allt sådant som även hemmafruar förväntar sig kunna ta del av, utan att bidra.

Näe, vårt samhälle bygger på nåt helt annat.

Det handlar om maximalt hälften som verkligen bidrar. Samhället bygger på att de  som saknar kapacitet håller sig borta från viktiga sysslor.
  • DEADBEEF
    Freijah skrev 2018-01-22 23:35:26 följande:
    På vilket sätt är det mer jämnställt att tvinga någon att jobba som hellre vill vara hemma med sina barn?
    Och om någon hellre vill vara hemma och forska?

Eller vara hemma och kolla på tv?
  • DEADBEEF
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-22 23:57:13 följande:
    Du sa: 
    "Inga förutsättningar ignoreras. Du anser att familjer med barn i förskoleåldern som inte nyttjar förskoleplats, ska få lika mycket pengar utan någon som helst mer motprestation än idag.
    Medborgarlön alltså.  För vissa. Fokusera på skattesänkningar istället. Det blir inte lika många tankevurpor."

Jag sa:
    "Mot prestation är ju att man tar hand om sina barn. Precis som förskolan gör. Kontroller kommer genomföras precis som på en förskola."
    Du sa:
    "Ska du svara, svara på det jag skrev. Nyckelord: mer. Kan även använda ökad eller ytterligare i samma sammanhang."

Vad menar du att jag ska svara på? om du menar dem administrativa kostanderna för ett sådant bidrag så tror jag att de är försumbara. Men jag vet inte. Det var aldrig ett riktig förslag utan ett exempel på ett förslag som alternativ till det systemet vi har idag. Ett exempel jag gav när någon frågade om jag kunde ge ett exempel.
    Hur ska du kunna jobba och betala skatt om du är hemma och tar hand om barnen?
  • DEADBEEF
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-23 00:03:48 följande:
    Jag tycker inte att skattebetalare är parasiter. Det här inlägget är ett svar till några i en annan tråd här på familjeliv som sa att hemmafruar vara parasiter. Jag försökte bara peka ut det hyckleri med att anklaga andra för att leva på någons annans inkomst när man själv också gör det(bidrag). För många får ut mer än de betalar in. Men läs hela tråden om du vill hänga med i diskussionen. 
    Har jobbat heltid i 25 år. Det är bara löjligt att kalla mig parasit för att jag tagit emot lite smulor i form av barnbidrag och några månaders föräldrapenning.
  • DEADBEEF
    Anonym (Helena) skrev 2018-01-23 11:10:14 följande:

Nu kostar en fskplats samhället betydligt mer än de flesta betalar i skatt, så med förskolebarn är det en samhällsekonomisk vinst med hemmaföräldrar. Sen när barnen ändå är i skolan då blir det en förlust.

Jag skulle aldrig vilja vara hemmafru utan barn eller med stora barn, men jag skulle inte vilja lämna en 1åring på fsk eller arbeta heltid båda föräldrar med små eller halvstora barn heller. Men vi bor, arbetar, pendlar alla så olika så vad som är bäst är säkert olika för olika familjer.

En förskoleplats kostar väl c:a 120000 om året.

En anställd som tjänar 30000/månad betalar väl c:a 100000 perår i inkomstskatt. Men dessutom betalas ytterligare 100000 per år i arb.avgift för den anställde-

I detta fall tjänar alltså staten 200000-120000 = 80000 per år på denne arbetare som nyttjar förskoleplats.

I priset för förskoleplatsen inkluderas den skatt och arb.avgift som betalas för personalen. D.v.s staten får kanske 50% återbäring på kostnaden för förskoleplatsen. Eller den reella kostnaden är kanske 60000 per år.

• DEADBEEF
    Anonym (Helena) skrev 2018-01-23 19:09:38 följande:
    Men arbetsgivaravgiften på fsk betalas ju av kommunen, antingen direkt på en kommunal fsk eller indirekt via barnomsorgspengen på en privat fsk. När kommunen betalar till staten är det inte en samhällsekonomisk vinst, det är bara ett kretslopp.
    Arbetsgivaravgiften på fsk bokförs som en kostnad, men är ett nollsummespel eftersom kommun betalar till stat. Två delar av samma system. Så jag håller med om att det är ett kretslopp. Men varför är det då medräknat i kostnaden för en fsk-plats?

Svar på tråden Hata Hemmafru hat!