• All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

• Svar på tråden Hata Hemmafru hat!
  • hammarhajen
    lövet2 skrev 2018-01-21 22:44:11 följande:
    Jag har jobbat även på dagis. Ett extremt lättsamt jobb. Det enda man gör är att ta hand om ungarna, och sedan kan man gå i från på rast och t o m sitta ner när man äter. Som hemmamamma tar man hand om ungarna samtidigt som man lagar mat, står i telefonkö, hänger tvätt,  diskar, städar, handlar, bakar och äter i farten. Plus alla de där årstidsbundna sysslorna som att skotta snö och klippa gräs, förstås. Raster existerar inte, utan det är bara att köra på utan avbrott.
    OK, då tycker vi olika.

Måste ändå påpeka att jag lyckas laga mat, stå i telefonkö, skotta snö och allt annat du räknar upp PLUS yrkesarbeta. I mitt hem försvinner inte de sysslorna bara för att jag jobbar. Men ditt hus kanske fungerar annorlunda? Vem fixar sånt hos dig nu när du jobbar? 

På förskola kan man ha personal som lagar mat, krattar och städar, det har du rätt i, men en dagmamma förväntas fixa sådant själv. Plus en del pappersarbete plus kommunikation med vårdnadshavare. Ändå har de fler än 4 barn för att få fulla grupper.
  • Mammalundgren
    lövet2 skrev 2018-01-21 22:44:11 följande:

Jag har jobbat även på dagis. Ett extremt lättsamt jobb. Det enda man gör är att ta hand om ungarna, och sedan kan man gå i från på rast och t o m sitta ner när man äter. Som hemmamamma tar man hand om ungarna samtidigt som man lagar mat, står i telefonkö, hänger tvätt,  diskar, städar, handlar, bakar och äter i farten. Plus alla de där årstidsbundna sysslorna som att skotta snö och klippa gräs, förstås. Raster existerar inte, utan det är bara att köra på utan avbrott.

Antar att du jobbat några strötimmar som outbildad.. Hoppas att du var det iallafall, annars missskötte du ditt jobb ordentligt.En riktig förskolepedagog hör en hel del annat. Planering, iuper, EVK, dokumentering, föräldrakontakt osv osv. Mycket av det förbereds och görs på rasten.

Det är underligt att de flesta andra familjer klarar av dina sysslor+jobb och samtidigt har tid till fritidsintressen. Fast ni kanske inte hade råd med diskmaskin, tvättmaskin osv på bara en lön?
  • Nimzay
    Anonym (Hemmamamma) skrev 2018-01-20 23:50:10 följande:

Hej hej! Har inte läst igenom alla kommentarer utan bara de sista förutom trådstart.

Jag är hemma på "heltid" med våra barn. För att vi tror att de får en bättre start i livet utan förskolan de första tre åren som minst. Finns rätt mycket forskning på det, och att hitta i psykologin, som talar för det.

Under min tid hemma har jag dock även studerat till och från.

Vad som fanns förut var ju vårdnadsbidraget (i vissa kommuner. Jag bor i en sossekommun så här fanns det tyvärr aldrig). Det hjälpte till att skydda föräldrars SGI till barnen var tre år. Och gav även en låg ersättning på tror det var 3000 /månaden för att ta hand om sitt eget barn till tre års ålder. Så det har funnits en ersättning som har fungerat och inte heller varit särskilt dyr, men bra för oss som väljer att va hemma längre. Och bra för de barn som har behov av en lugnare och tryggare uppväxt...

Anonym (Hemmamamma) skrev 2018-01-21 00:03:24 följande:

Just det. Ska tillägga att i vår familj har pappan i huset tagit ut i princip all föräldrapenning. Jag har tagit mina låsta dagar. (Och visst är jag medveten om pensionssystemet som visserligen riskerar va ur funktion när jag blir pensionär, och att vi behöver kompensera ekonomiskt att jag inte haft inkomst på samma sätt...) Men iaf, här i huset har pappan varit mycket närvarande och engagerad (även om jag varit hemma på heltid). Just nu jobbar han deltid och lär fortsätta så ganska länge.

Vi har även varit hemma med barnen 10 + 2 +1 månad tillsammans på heltid... Väldigt nyttigt och uppbyggligt för familjerelationerna och parrelationen. För de som har möjlighet att göra nåt liknande är det ett hett tips....

• Anonym (Helena)

Anonym (Va?) skrev 2018-01-22 00:25:15 följande:[/quote-nick]Att aldrig betala skatt men sen gnälla på andra, bättre behövande som behöver bidrag tycker jag är märkligt..?

Lika så att låta förvånad över att man inte har så mycket att röra sig med. Som att det bara råkat bli så.

Sen har jag två fastrar som jobbat hårt hela livet. Den ena är jurist och har jobbat i finansbranschen bland annat. Båda är gifta med varsin man som gillar att jobba, och dessutom tjänar helt okej. De har nu vid 55+ års ålder valt att gå i tidig pension så att säga.

De spelar golf, reser och sysslar med lite ideellt arbete och tränar och rör sig. Lever livet.. Applåd åt dom säger jag![/quote]

Fastrarna skippar tio år i slutet av sitt arbetsliv för att spela golf. En annan kvinna skippar tio år i början eller mitten av sitt arbetsliv för att ta hand om barn. Vad är skillnaden? Fastrarna tjänade bra när de jobbade, är det skillnaden och var går gränsen? Ska man räkna familjens sammanlagda skatteinbetalningar eller bara kvinnans?

Är det bara att inte gnälla som räknas? Jag arbetar men fattar ju att både de två år jag var hemma extra med barn OCH de två år extra jag planerar att gå tidigt i pension, påverkar min pension.

• lövet2
    hammarhajen skrev 2018-01-22 05:27:27 följande:
    OK, då tycker vi olika.

Måste ändå påpeka att jag lyckas laga mat, stå i telefonkö, skotta snö och allt annat du räknar upp PLUS yrkesarbeta. I mitt hem försvinner inte de sysslorna bara för att jag jobbar. Men ditt hus kanske fungerar annorlunda? Vem fixar sånt hos dig nu när du jobbar?
    Tja, det blir ju ingen disk när ingen är hemma om dagarna. Ingen matlagning heller i stort sett. Ingen drar fram grejor, så städningen nu är nästan löjligt enkel. När ingen är hemma, så blir det liksom inget hushållsarbete. En diskmaskin varannan dag nu, jämfört med 3 maskiner om dagen plus en handdisk förut - ja, du förstår kanske?
  • All makt åt familjerna
    Anonym (hemmafru) skrev 2018-01-22 00:58:00 följande:

Inga förutsättningar ignoreras. Du anser att familjer med barn i förskoleåldern som inte nyttjar förskoleplats, ska få lika mycket pengar utan någon som helst mer motprestation än idag.

Medborgarlön alltså.  För vissa.

Fokusera på skattesänkningar istället. Det blir inte lika många tankevurpor.

Mot prestation är ju att man tar hand om sina barn. Precis som förskolan gör. Kontroller kommer genomföras precis som på en förskola.
  • lövet2
    Mammalundgren skrev 2018-01-22 06:05:59 följande:
    Antar att du jobbat några strötimmar som outbildad.. Hoppas att du var det iallafall, annars missskötte du ditt jobb ordentligt.En riktig förskolepedagog hör en hel del annat. Planering, iuper, EVK, dokumentering, föräldrakontakt osv osv. Mycket av det förbereds och görs på rasten.
    Jo, förskollärarna gör allt det där. Under tiden finns det outbildad personal som tar hand om barnen. Antingen tar man hand om barnen, eller så gör man något annat. Bara en sak i taget. Enkelt och lättsamt, som sagt var.
  • Anonym (Minoo)
    lövet2 skrev 2018-01-22 08:56:34 följande:

Jo, förskollärarna gör allt det där. Under tiden finns det outbildad personal som tar hand om barnen. Antingen tar man hand om barnen, eller så gör man något annat. Bara en sak i taget. Enkelt och lättsamt, som sagt var.

Men, om du skall jämföra din situation med personer som arbetar inom barnomsorgen så är det ju närmast dagmammorna skall jämföra dig med. De har ingen annan som skottar snö, lagar mat, diskar, städar osv. De har ingen som byter av dem så att de får raster och de tar hand om fler än fyra barn.
  • Anonym (Förr)
    Anonym (Helena) skrev 2018-01-22 06:59:05 följande:

Anonym (Va?) skrev 2018-01-22 00:25:15 följande:[/quote-nick]Att aldrig betala skatt men sen gnälla på andra, bättre behövande som behöver bidrag tycker jag är märkligt..?

Lika så att låta förvånad över att man inte har så mycket att röra sig med. Som att det bara råkat bli så.

Sen har jag två fastrar som jobbat hårt hela livet. Den ena är jurist och har jobbat i finansbranschen bland annat. Båda är gifta med varsin man som gillar att jobba, och dessutom tjänar helt okej. De har nu vid 55+ års ålder valt att gå i tidig pension så att säga.

De spelar golf, reser och sysslar med lite ideellt arbete och tränar och rör sig. Lever livet.. Applåd åt dom säger jag!

Fastrarna skippar tio år i slutet av sitt arbetsliv för att spela golf. En annan kvinna skippar tio år i början eller mitten av sitt arbetsliv för att ta hand om barn. Vad är skillnaden? Fastrarna tjänade bra när de jobbade, är det skillnaden och var går gränsen? Ska man räkna familjens sammanlagda skatteinbetalningar eller bara kvinnans?

Är det bara att inte gnälla som räknas? Jag arbetar men fattar ju att både de två år jag var hemma extra med barn OCH de två år extra jag planerar att gå tidigt i pension, påverkar min pension.[/quote]

Det är i princip ingen skillnad OM den som skippar åren i mitten av arbetslivet kommer in på arbetsmarknaden igen och då tjänar så bra att de får ihop till en bra pension. Fastrarna här tar ju sitt beslut med vetskapen om vad de kommer ha att leva på efter pensionen. Och problemet som nämndes i inlägget du svarade på var att en del kvinnor som tagit ledigt under delar av arbetslivet inte förstått hur det påverkar pensionen och sen blir förvånade över hur det blev. Jag är helt för att ta ledigt från arbetet för att uppfylla andra mål och drömmar oavsett om det är att vara hemma länge med barn, resa, spela golf eller måla tavlor. Men jag tycker inte att vi andra ska vara med och sponsra det, utan individen får själv ta konsekvenserna av de valen.
  • Anonym (Maybe)

Att enbart vara hemmafru kan nog ses som att jobba i skyddad verkstad..typ samhall..där huvudansvaret vilar på maken för att han har inkomsten..att maken vill ha det så ?? :)

Svar på tråden Hata Hemmafru hat!