• All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

• Svar på tråden Hata Hemmafru hat!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Kalle) skrev 2018-01-21 17:28:55 följande:

Menar du att kulturarbetare inte betalar skatt?

Nej jag säger bara att det finns vissa kulturarbetare som får bidrag för det dem sysslar med. Vissa skulle säga att det arbete hemmafruar gör inte bidrar till samhället eftersom det kanske inte är så tydligt exakt vad de producerar. Sen började några i tråden ifrågasätta var för hemmafruar skulle få ta del av välfärden för att dem inte betalar skatt(vilket de gör bara inte inkomstskatt). Då skrev jag att det finns kulturarbetare som får bidrag för sitt arbete. Jag menade att precis som än hemmafru så är en kulturarbetare(som arbetar för statligtbidrag) inte skatte positiv. Även fast kulturarbetaren betalar skatt. Detta gäller alla som jobbar inom staten men jag tyckte att det var ett tydligare exempel. Min slutsats var att det inte bara gick att mäta värdet på en persons arbete genom hur mycket skatt man betalar( vilket skulle kunna göras på ett mindre omständigt sätt).
  • All makt åt familjerna
    Anonym (hemmafru) skrev 2018-01-21 17:45:57 följande:

[quote=78389287][quote-nick]All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 17:18:15 följande:[/quote-nick]Fast anledningen till att man skulle få pengar är ju inte att man inte använder sin förskoleplats utan för att det är en av alternativen som erbjuds. Ja och jag menar att det förslaget skulle kunna gynna samhället i form av utökad frihet. Däremot håller jag med dig att man måste titta på konsekvenserna så att man t.ex. inte begränsar någon annans frihet. En bit in i tråden så fick jag frågan på vilken typ av förslag jag menade skulle kunna öka friheten, då tog jag det exemplet vilket ledde till den här långa och ganska repetetiva diskussionen.[/quot

Du menar alltså att pengarna skulle omformuleras till något slags barnpeng oändligt mycket större än både barnbidrag och föräldraförsäkring, även motsvarande subventionen för en förskoleplats, som skulle tillfalla varje barn oavsett?

Från en sådan idé är tanken verkligen inte lång till medborgarlön., då det ju är det barnfamiljer erhåller med ett sådant upplägg.

Nej inte oändligt mycket större, inte ett öre mer än någon annan kan utnyttja. Jag tycker nog att det är visst att det är skillnad mot medborgarlön för här ställer man ett typ av motkrav att man måste ta hand om sina barn. Som sagt det här är någons slags kompromiss för att behålla en del av familjers frihet. För utan dessa högaskatter skulle många fler kunna leva på en inkomst.
  • hammarhajen
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 13:16:20 följande:
    Det är en myt att hemmafruar skulle lata sig!
    Är väl kommentarer som den här som gör att en del har svårt för hemmafruar. 

Att vara hemma och bara ta hand om barn och hem, det är vad yrkesarbetande gör på sin SEMESTER eller HELG. De fem veckor om året som är till för återhämtning och vila, då är yrkesarbetande hemma med barn, dammsugning, matlagning och biltvätt.

Man får gärna vara hemmafru, men då ska man inte klaga över ekonomiska aspekter om man senare blir lämnad. Och för att få respekt som hemmafru får man nog börja med att respektera de som jobbar. Erkänn att hemmafru-livet är ett ganska slappt liv och att ni på många sätt har en lyxtillvaro, stå för det och betala kalaset själv utan att klaga. Då kommer nog kommentarerna minska  
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-21 17:48:16 följande:

Den sista meningen förstår jag helt, det är ett vanligt argument vars logik jag hänger med i även om min personliga åsikt är en annan.

Det första stycket föratår jag inte. Vilket syfte anser du det gör det nödvändigt att använda skattemedel till både barnomsorg, föräldraförsäkring och "hemmförälderbidrag"? Friihet tror jag både du och jag är för, jag anser att nuvarande system ger bäst frihet, så lite mer konkret svar än att "familjers frihet ska maximeras" tack. Varför behövs skattemedel till dessa verksamheter - och vad ska det leda till ur ett samhällsperspektiv?

Jag tycker att antingen ska alla sorters familjer subventioneras eller ska inga.

Jag skrev ut anledningarna till varför vi har olika bidrag till familjer tidigare i tråden. Men här kommer de igen förkortat

Barnbidrag: utjämna ekonomiska skillnader mellan barnfamiljer och andra hushåll.

Förskola: Ge föräldrar MÖJLIGTHET att arbeta + pedagogiska

Föräldraförsäkring: Ge föräldrar MÖJLIGHET att ta hand om sina barn efter födseln för att sedan jobba.

Ja har inga färdiga förslag. Men ja jag tror att föräldern fick dem pengarna som annars skulle gå till förskolan är ett alternativ. Det skulle öka friheten. Alternativt så skulle man kunna avskaffa hela system och sänka skatterna.
  • All makt åt familjerna
    hammarhajen skrev 2018-01-21 18:07:20 följande:

Är väl kommentarer som den här som gör att en del har svårt för hemmafruar. 

Att vara hemma och bara ta hand om barn och hem, det är vad yrkesarbetande gör på sin SEMESTER eller HELG. De fem veckor om året som är till för återhämtning och vila, då är yrkesarbetande hemma med barn, dammsugning, matlagning och biltvätt.

Man får gärna vara hemmafru, men då ska man inte klaga över ekonomiska aspekter om man senare blir lämnad. Och för att få respekt som hemmafru får man nog börja med att respektera de som jobbar. Erkänn att hemmafru-livet är ett ganska slappt liv och att ni på många sätt har en lyxtillvaro, stå för det och betala kalaset själv utan att klaga. Då kommer nog kommentarerna minska  

Nej! Jag håller inte med. Det är inte nödvändigtvist mer slappt än något annat.
  • Anonym (Sliter hund)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 18:10:14 följande:
    Jag tycker att antingen ska alla sorters familjer subventioneras eller ska inga.

Jag skrev ut anledningarna till varför vi har olika bidrag till familjer tidigare i tråden. Men här kommer de igen förkortat

Barnbidrag: utjämna ekonomiska skillnader mellan barnfamiljer och andra hushåll.

Förskola: Ge föräldrar MÖJLIGTHET att arbeta + pedagogiska

Föräldraförsäkring: Ge föräldrar MÖJLIGHET att ta hand om sina barn efter födseln för att sedan jobba.

Ja har inga färdiga förslag. Men ja jag tror att föräldern fick dem pengarna som annars skulle gå till förskolan är ett alternativ. Det skulle öka friheten. Alternativt så skulle man kunna avskaffa hela system och sänka skatterna.
    Och jag har inte lust att låta mina skattepengar finansiera en latmask som vill vara hemmafru.
    Tycker också att om man skaffar barn så ska man försörja dem, barnbidraget borde behovsprövas.

Ge pengarna som skulle gått till förskolan? Herrminje, tur att du inte bestämmer!!!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Sliter hund) skrev 2018-01-21 18:15:28 följande:

Och jag har inte lust att låta mina skattepengar finansiera en latmask som vill vara hemmafru.

Tycker också att om man skaffar barn så ska man försörja dem, barnbidraget borde behovsprövas.

Ge pengarna som skulle gått till förskolan? Herrminje, tur att du inte bestämmer!!!

Men avskaffa alla bidrag då var ska alla andra bidra åt er när ni inte kan vara "solidariska" tillbaka?
  • Anonym (Minoo)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 17:26:24 följande:

Jag kan inte minnas att jag sa att mannen skulle kompensera det jobb hon skulle ha gjort i samhället utan att han skulle kunna jobba hårdare. Det som kompenserar är ju allt arbete kvinnan gör! Vad menar du inte vill vara med sina barn? Är det då inte ett problem att män som donerar sperma inte vill vara med sina barn? Ja jag vet vad jämställdhet innebär för mig. För mig handlar det om lika rättigheter/möjligheter men inte (nödvändigtvis) samma utfall. Inget av mina förslag utesluter att kvinnan och mannen byter roller.

I i lägg #49 besvarade du anonym (ms) som påtalade att den som jobbar bidrar mer till samhällsekonomin och därmed till den gemensamma infrastrukturen osv. Då skrev du att hemmafruar bidrar definitivt till samhället även om det inte direkt syns i BNP. Om ena partnern utför hemarbetet så betyder det att den andre kan arbeta mer och hårdare utan att slita ut sig.

Om han bara jobbar mer och hårdare inom sin arbetstid bidrar han ju inte mer till BNP och då skulle anonym (ms) ha rätt i att familjer där båda yrkesarbetare inte i lika hög grad parasiterar (för att använda ditt begrepp från TS) på samhället som familjer där en är hemmafru.

Skillnaden är att män som donerar sperma inte är ute efter att bli barnets förälder, dealen är att de hålls fria från ansvar för barnet och tex aldrig kan bli underhållsskyldiga för barnen (så länge vi talar om insemination gjord inom sjukvården), men också att de aldrig kan komma och kräva umgängesrätt eftersom de juridiskt sett inte blir fäder. En förälder som väljer att jobba mer och hårdare för att partnern skall vara hemma väljer alltså på samma gång att vara mindre med sina barn, alltså vill hen inte vara med barnen lika mycket som partnern vill.

Så, att kvinnor blir bortsorterade i urvalsprocessen för ett jobb är alltså OK för dig? De hade samma möjlighet att söka jobbet men utfallet blev olika eftersom arbetsgivaren ser kvinnor som mindre säkra att anställa.
  • Anonym (Sliter hund)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 18:17:23 följande:
    Men avskaffa alla bidrag då var ska alla andra bidra åt er när ni inte kan vara "solidariska" tillbaka?
    Vilka "er"?
    Jag mottar inget bidrag. Inte av något slag.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Minoo) skrev 2018-01-21 18:45:55 följande:

I i lägg #49 besvarade du anonym (ms) som påtalade att den som jobbar bidrar mer till samhällsekonomin och därmed till den gemensamma infrastrukturen osv. Då skrev du att hemmafruar bidrar definitivt till samhället även om det inte direkt syns i BNP. Om ena partnern utför hemarbetet så betyder det att den andre kan arbeta mer och hårdare utan att slita ut sig.

Om han bara jobbar mer och hårdare inom sin arbetstid bidrar han ju inte mer till BNP och då skulle anonym (ms) ha rätt i att familjer där båda yrkesarbetare inte i lika hög grad parasiterar (för att använda ditt begrepp från TS) på samhället som familjer där en är hemmafru.

Skillnaden är att män som donerar sperma inte är ute efter att bli barnets förälder, dealen är att de hålls fria från ansvar för barnet och tex aldrig kan bli underhållsskyldiga för barnen (så länge vi talar om insemination gjord inom sjukvården), men också att de aldrig kan komma och kräva umgängesrätt eftersom de juridiskt sett inte blir fäder. En förälder som väljer att jobba mer och hårdare för att partnern skall vara hemma väljer alltså på samma gång att vara mindre med sina barn, alltså vill hen inte vara med barnen lika mycket som partnern vill.

Så, att kvinnor blir bortsorterade i urvalsprocessen för ett jobb är alltså OK för dig? De hade samma möjlighet att söka jobbet men utfallet blev olika eftersom arbetsgivaren ser kvinnor som mindre säkra att anställa.

Jag har hela tiden sagt att allt att allt ekonomiskt värde eller annat av värde inte mäts i BNP. Allt hemarbete har ett värde oavsett även fast det inte dyker upp i BNP. Det är väl ingen som tycker att hemmafruar är de som gör minst nytta i ett samhälle? Sen gör ju alla olika nytta i ett samhälle( om det nu är en tävling).

Så att sätta ett barn tillvärlden utan att vilja vara med det alls är bättre än att endast var lite mindre med barnet än partnern? Det här är ett påhittat problem för att kunna klaga på hemmafruar eller personer som inte delar föräldraförsäkring exakt. Det har funnit frånvarande fäder i alla typer av familjer. Bara för att familjen har en inkomst tagar innebär det inte att mindre rid skulle spenderas med barnen. Det finns familjer där båda jobbar jätte mycket och aldrig spenderar tid med barnen. Hur ofta ifrågasetts då att båda föräldrarna arbetar pga dessa familjer.

Nej jag vill inte att kvinnor ska bli bortsorterades det är motsatsen till lika möjligheter.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!