Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

Hata Hemmafru hat!

All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 13:16:20 följande:
    Det är en myt att hemmafruar skulle lata sig!
    Är väl kommentarer som den här som gör att en del har svårt för hemmafruar. 

Att vara hemma och bara ta hand om barn och hem, det är vad yrkesarbetande gör på sin SEMESTER eller HELG. De fem veckor om året som är till för återhämtning och vila, då är yrkesarbetande hemma med barn, dammsugning, matlagning och biltvätt.

Man får gärna vara hemmafru, men då ska man inte klaga över ekonomiska aspekter om man senare blir lämnad. Och för att få respekt som hemmafru får man nog börja med att respektera de som jobbar. Erkänn att hemmafru-livet är ett ganska slappt liv och att ni på många sätt har en lyxtillvaro, stå för det och betala kalaset själv utan att klaga. Då kommer nog kommentarerna minska  
  • hammarhajen
    lövet2 skrev 2018-01-21 19:58:24 följande:
    Jag har jobbat och jag har varit hemmamamma. Att jobba är klart enklare och slappare än att vara hemma med småbarn. I mina ögon är det i stället slött att skaffa barn och inte ens orka ta hand om dem själv.

Min generalisering är av samma klass som din. Det finns olika jobb som kräver olika mycket. Det finns också hemmafruar utan barn och hemmamammor med 4 småttingar under skolålder. Att vara hemma kan vara lyxigt och slappt, men det kan också kräva långa arbetsdagar, inga raster och alldeles för lite sömn.
  • hammarhajen
    hammarhajen skrev 2018-01-21 21:45:14 följande:
    lövet2 skrev 2018-01-21 19:58:24 följande:
    Jag har jobbat och jag har varit hemmamamma. Att jobba är klart enklare och slappare än att vara hemma med småbarn. I mina ögon är det i stället slött att skaffa barn och inte ens orka ta hand om dem själv.

Min generalisering är av samma klass som din. Det finns olika jobb som kräver olika mycket. Det finns också hemmafruar utan barn och hemmamammor med 4 småttingar under skolålder. Att vara hemma kan vara lyxigt och slappt, men det kan också kräva långa arbetsdagar, inga raster och alldeles för lite sömn.

Man har ju olika styrkor och svagheter och passar för olika saker.

Men om man jämför ditt värsta scenario med 4 småttingar under skolålder, med vad kommuner och andra huvudmän anser vara "arbete" för dagmammor (som väl är det närmast besläktade yrket) så har de fler än 4 barn i sina grupper för att gå runt. Förskollärare är ju också ganska nära, de har absolut fler än 4 barn per skalle.  

Nu pratar vi ju inte att vara hemma med bebis här i tråden, utan om barn till mammor som inte längre är föräldralediga (typ över året).
  • hammarhajen
    lövet2 skrev 2018-01-21 22:44:11 följande:
    Jag har jobbat även på dagis. Ett extremt lättsamt jobb. Det enda man gör är att ta hand om ungarna, och sedan kan man gå i från på rast och t o m sitta ner när man äter. Som hemmamamma tar man hand om ungarna samtidigt som man lagar mat, står i telefonkö, hänger tvätt,  diskar, städar, handlar, bakar och äter i farten. Plus alla de där årstidsbundna sysslorna som att skotta snö och klippa gräs, förstås. Raster existerar inte, utan det är bara att köra på utan avbrott.
    OK, då tycker vi olika.

Måste ändå påpeka att jag lyckas laga mat, stå i telefonkö, skotta snö och allt annat du räknar upp PLUS yrkesarbeta. I mitt hem försvinner inte de sysslorna bara för att jag jobbar. Men ditt hus kanske fungerar annorlunda? Vem fixar sånt hos dig nu när du jobbar? 

På förskola kan man ha personal som lagar mat, krattar och städar, det har du rätt i, men en dagmamma förväntas fixa sådant själv. Plus en del pappersarbete plus kommunikation med vårdnadshavare. Ändå har de fler än 4 barn för att få fulla grupper.
  • hammarhajen
    lövet2 skrev 2018-01-22 08:53:59 följande:
    Tja, det blir ju ingen disk när ingen är hemma om dagarna. Ingen matlagning heller i stort sett. Ingen drar fram grejor, så städningen nu är nästan löjligt enkel. När ingen är hemma, så blir det liksom inget hushållsarbete. En diskmaskin varannan dag nu, jämfört med 3 maskiner om dagen plus en handdisk förut - ja, du förstår kanske?
    Faktiskt inte.

Vi äter frukost och middag hemma, nog blir det disk. På helger frukost, lunch och middag. Inte blir det så stor skillnad i disk som 3 (!) diskmaskiner om dagen på helger och 1/2 på vardagar inte. Mer disk ja, men en lunch plus ett mellis ger en maskin på sin absoluta höjd. 

Så fort en yrkesarbetande kommer hem med barnen drar de fram saker, precis som om de varit hemma hela dagen. Middagen grisar ner köksgolvet och damm och smulor är framme på ett par dagar. Låter mer som att du jämför livet som småbarnsförälder hemma med livet med stora alt. utflugna barn och yrkesarbete.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!