• All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

• Svar på tråden Hata Hemmafru hat!
  • KillBill
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 20:05:50 följande:

Ja men inte alla! Det finns hemmafruar som lever på sina förmögenheter och egentligen aldrig skulle behöva fråga samhället om något.

Vi har inte förmögenhetsskatt i Sverige och lever man bara på sin förmögenhet så bidrar man inte till välfärde genom att betala löneskatt..
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 18:37:31 följande:

Det är precis det jag menar därför borde folk få välja själva men återigen det är en politisk fråga. När jag skapade den här tråden hade jag ett annat syfte, att belysa det hemmafru förakt som finns i Sverige.

På vilket sätt menar du att folk inte får bestämma själva?

I din t ts skriver du inte bara om förakt utan också om att det inte är en slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige idag och om en familje och frihetsfientlig stat. Det är mer den delen jag spunnit vidare på. Kan du förklara närmare på vilket sätt du menar att Sverige är famile och frihetsfientligt?
  • Anonym (K)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 20:05:50 följande:

Ja men inte alla! Det finns hemmafruar som lever på sina förmögenheter och egentligen aldrig skulle behöva fråga samhället om något.

Hur menar du? Vill de inte ha tillgång till sjukvård? Vill de ha inte vägar att åka på? Vill de inte ha en riksdag eller regering? Eller att brandkåren kommer när huset brinner?
  • Anonym (Minoo)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 20:10:59 följande:

Det är absolut möjligt. Ifall partnern utför mindre hushållsarbete så kan den jobba mer utan att minska sin tid med barnen. Spenderar du mer tid med barnen om du tvättar än om du t.ex. Jobbar hemma?

Jag spenderar mer tid med barnen om jag tvättar, eftersom jag dels involverar dem i hushållsarbetet och dels kan prata med dem även om de bara vill vara bredvid mig när jag sorterar/hänger tvätt. Jobbar jag hemma behöver jag koncentrera mig på arbetet på ett helt annat sätt, jag kan inte sätta upp arbetstid om jag inte presterar något under den tiden. Därför undrar jag hur mannen skulle kunna arbeta MER (alltså mer än sin heltid) utan att det påverkar hans möjlighet att vara en närvarande förälder.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (MS) skrev 2018-01-20 20:10:32 följande:

Det är irrelevant för det jag tog upp, som enbart habdlade om utnyttjande av vs. bidrangde till vår välfärdssystem. Att du tar allt hemmaarbete så din man kan jobba hårde är inte ett sätt du bidrar. Dels hade det vart mer betydelsefullt om du själv jobbade än det lilla extra din man kan jobba för att du är hemma, men det handlar ändå inte om ditt bidragande. Anställer ni en städerska så kan dessutom din man jobba mer fastän du jobbar och ni även bidrar extra genom att anställa en person, MEN det är fortfarande inte städerskan som bidrar indirekt genom att din man kan jobba mer pga att hemmet är färdigskött, precis som du inte är den som bidrar för att du sköter städningen. Du bidrar till ert förhållande, absolut - inget snack om saken. Men du bidrar inte till välfärdssystemet

Okej om man separera välfärdsystemet från samhället i övrigt kan jag hålla med dig. Men min poäng är att det inte är ett rimligt sätt att förklara vad som är bra eller dåligt i ett samhälle. Samhället är större än staten.
  • Anonym (K)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-20 20:21:51 följande:

På vilket sätt menar du att folk inte får bestämma själva?

I din t ts skriver du inte bara om förakt utan också om att det inte är en slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige idag och om en familje och frihetsfientlig stat. Det är mer den delen jag spunnit vidare på. Kan du förklara närmare på vilket sätt du menar att Sverige är famile och frihetsfientligt?

Bra fråga, jag förstår inte heller.

Om vi vänder på det, hur borde det vara då TS?
  • All makt åt familjerna
    Anonym (K) skrev 2018-01-20 20:25:24 följande:

Bra fråga, jag förstår inte heller.

Om vi vänder på det, hur borde det vara då TS?

Alltså det här är ju ett sidospår men det är ju knappast lättare att leva på en inkomst i Sverige tillskillnad från andra länder. Detta är ju för att samhället ger möljgheten för båda föräldrarna att förvärvs arbeta. Det har ju sina fördelar men jag menar att det också begränsar vissa familjers möjligheter att leva sitt liv på ett sätt. Kanske borde systemet vara mer accepterande mot människor som aviker från normen?
  • Anonym (J)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 13:18:23 följande:

Försökte bara visa det hycklande när folk säger att dom lever på andras pengar medans dom själva också gör det. Ni får leva precis som ni vill. Frihet för alla eftersom alla är olika!

Det var ett väldigt dåligt exempel på "hycklande".

Barnbidrag och föräldrapenning är något som alla får!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (K) skrev 2018-01-20 20:22:51 följande:

Hur menar du? Vill de inte ha tillgång till sjukvård? Vill de ha inte vägar att åka på? Vill de inte ha en riksdag eller regering? Eller att brandkåren kommer när huset brinner?

Jag menar bara att precis som det finns rika poeter så finns det rika hemmafruar. Båda dessa grupper hade klarat sig utan en stor välfärdsstat. Men det är inte majoritet av någon av dom här grupperna. Anledning till att jag jämförde hemmafruar och poeter var att jag försökte visa att det finns andra värden än rent ekonomiska. Men snälla läs hela tråden (om du inte har gjort det) så behöver jag inte förklara eller upprepa mig.

Ps. Nej jag förespråkar inte att avskaffa staten.
  • Anonym (K)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 20:33:57 följande:

Alltså det här är ju ett sidospår men det är ju knappast lättare att leva på en inkomst i Sverige tillskillnad från andra länder. Detta är ju för att samhället ger möljgheten för båda föräldrarna att förvärvs arbeta. Det har ju sina fördelar men jag menar att det också begränsar vissa familjers möjligheter att leva sitt liv på ett sätt. Kanske borde systemet vara mer accepterande mot människor som aviker från normen?

Accepterande = sambeskattning av familjen? Bidrag till de som inte använder förskolan?

Hur menar du att staten begränsat? Annat än att den inte betalar ut ovanstående bidrag.

Jag säger inte att någotdera är rätt eller fel. Vill bara förstå vad du menar.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!