• All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

• Svar på tråden Hata Hemmafru hat!
  • Anonym (mamma)

Jag är hemma med mina barn och de och jag älskar det. Vilken trygghet att få vara med sin mamma eller pappa.

• All makt åt familjerna
    Anonym (Kalle) skrev 2018-01-20 16:26:32 följande:

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

Den handlar om ekonomi för att du själv diskuterar ekonomi.

Jag tänker inte säga emot menar bara att det inte var mitt mål eller syfte med den här tråden. Tanken var att utreda varför vissa verkar ha så stora problem med att andra försöker leva sina liv som dom själva vill. Jag vet inte om ni märkt men den här tråden innehåller precis det förakt mot hemmafruar som jag ville belysa. Men inte får dom något mothugg från några av er.
  • Nimzay
    Anonym (mamma) skrev 2018-01-20 16:31:21 följande:

Jag är hemma med mina barn och de och jag älskar det. Vilken trygghet att få vara med sin mamma eller pappa.

Hjärta
  • Anonym (Maybe)

Borde inte tråden istället handla om fördelar och nackdelar att vara hemmafru eller hemmaman ?

• Anonym (K)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 12:59:15 följande:

Jag har aldrig hört en tidigare hemmafru klaga på sin pension eller ekonomiska situation. Däremot så hör jag ständigt folk som klagar på att hemmafruar klagar. Kalla mig cynisk men tror ärligt talat att det är ett sätt att utrycka sitt missnöje med hemmafruar utan att framstå som en bitter och avundsjuk människa.

Hdu inte hört de kvinnliga fattigpensionärernas klagan? Menar du allvar?? De som ylar att staten har straffat dem för att de tagit hand om barn och familj. Du måste ha extremt selektiv varseblivning.
  • Jonathan123

Det finns ett social tryck på att arbeta och göra "rätt" för sig som gör att de flesta inte vågar gå hemma för att de är rädda för att bli exkluderade. Dom som klagar på hemmafruar upplever jag att är lite avundsjuka. Dom skulle egentligen vilja vara det själva men vågar inte riktigt.

• Nimzay
    Anonym (K) skrev 2018-01-20 17:01:19 följande:
    Hdu inte hört de kvinnliga fattigpensionärernas klagan? Menar du allvar?? De som ylar att staten har straffat dem för att de tagit hand om barn och familj. Du måste ha extremt selektiv varseblivning.
    Men herregud är det ändå inte en lite annan sak? Kvinnor som var unga under en annan tid, alla av dem kanske inte förstod så mycket om hur det skulle se ut nu i dagens samhälle, hur fördelningen skulle vara osv..? Hur kan du bara tala så nedlåtande om dem, förstår inte det riktigt... Alltså ja denna tråden bevisar ju verkligen hur mycket skit man kan kasta på kvinnor som till skillnad från att vara kränkta över att vara kvinnor istället försökt göra sin plikt som kvinnor på ett ansvarsfullt sätt. Herregud säger jag bara...
  • Anonym (MS)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 15:01:53 följande:

Hemmafruar bidrar definitivt till samhället även om det inte direkt syns i BNP. Om ena partnern utför hemarbetet så betyder det att den andre kan arbeta mer och hårdare utan att slita ut sig. En hemmafru utför en massa arbete som annars också hade behövts göra. Som en förskollärares arbete t.ex. Men du kanske tycker att dom inte heller bidrar till samhället. Sen kan man fråga sig om det ända målet med en människas liv är att bidra till BNP då skulle man ju kunna fråga sig hur mycket vissa kulturarbetare har bidraget. Även fast en poet inte bidrar direkt till samhällsekonomin kanske det finns ett högre syfte. Det kan man ju diskutera men dom får bidrag och stöd av resten av samhället. Poängen är när man börjar jämföra hur mycket olika personer bidrar till samhället så är det ju inte endast hemmafruar man ska diskutera isfåfall.

Nu var det ju specifikt detta med välfärdssystemet jag diskuterade. Du skrev att "vi" var mer parasiter på systemet då vi utnyttjar diverse tjänster och förmåner. Du utnyttjar dessa tjänster precis lika mycket, men du bidrar inte till finansiering av detta system vilket vi andra gör. Det betyder inte att du bidrar till samhället i övrigt, det vet jag inget om - förnodligen är du mer en belastning i det stora hela, som alla vi andra. Men gällande just det första du tog upp i din ts, att vara parasit. Och att det går att prata om andra grupper också är väl helt irrelevant, tråden handlar ju specifikt om hemmafruar. Faktum är att du som hemmafry utnyttjar vårt välfärdssystem lika mycket (typ), men inte bidrar till det själv i den utsträckning de flesta andra av oss gör.

Vad tusan förskolelärare har med det att göra vet jag inte. Handlade ju inte om arbetesuppgifter detta, utan utnyttjande av välfärdssystemet vs. bidragande till välfärdssystemet. En förskollärare är så vitt jag vet någon som betalar skatt på lönen för sitt arbete.
  • Anonym (MS)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 16:46:46 följande:

Jag tänker inte säga emot menar bara att det inte var mitt mål eller syfte med den här tråden. Tanken var att utreda varför vissa verkar ha så stora problem med att andra försöker leva sina liv som dom själva vill. Jag vet inte om ni märkt men den här tråden innehåller precis det förakt mot hemmafruar som jag ville belysa. Men inte får dom något mothugg från några av er.

Kanske mångas problem med det är just främst ekonomiska frågor, då är det väl inte så märkligt att diskussionen drar dit. Du ville ju utreda varför, ekonomi kanske är ett svar på varför, även om det är svaret du vill höra.
  • Anonym (Förr)

Vill bara påpeka att hemmafruar är en parentes i historien. Det fanns främst på 50/60-talet i den form som vi menar idag. Innan det jobbade de flesta kvinnor stenhårt i lantbruket. De mjölkade, tog hand om djur, skördade osv. Hemarbetet var dessutom mycket mer krävande. Det ystades ost, kärnades smör, tvättades för hand, vävdes tyger, bars in ved och vatten osv. Barn togs oftast om hand av mor/farföräldrar eller äldre syskon. Utöver det hade många arbete av olika slag som utfördes i hemmet, det var vanligt att "hemmafruar" jobbade med att montera ihop saker som sedan levererades vidare, sy kläder eller serverade mat i hemmet till ungkarlar. Så hemmafrun som "bara" tar hand om barn och lagar mat, tvättar och städar med moderna hjälpmedel är något som egentligen aldrig existerat förr i tiden.

Svar på tråden Hata Hemmafru hat!