• All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

• Svar på tråden Hata Hemmafru hat!
  • Anonym (Stackars ungar)
    Anonym (mamma) skrev 2018-01-20 16:31:21 följande:

Jag är hemma med mina barn och de och jag älskar det. Vilken trygghet att få vara med sin mamma eller pappa.

Mina barn får vara med mamma OCH pappa. Tänk vilken lyx om barnen får två närvarande föräldrar och samtidigt inte riskerar att få leva med en ensamstående mamma på bidrag.

Varför är det ok att välja bort den ena föräldern? Varför är det ok att offra barnens kvinnosyn och ekonomiska trygghet för att få EN förälder 24/7?
  • Anonym (K)
    Nimzay skrev 2018-01-20 17:08:55 följande:

Men herregud är det ändå inte en lite annan sak? Kvinnor som var unga under en annan tid, alla av dem kanske inte förstod så mycket om hur det skulle se ut nu i dagens samhälle, hur fördelningen skulle vara osv..? Hur kan du bara tala så nedlåtande om dem, förstår inte det riktigt... Alltså ja denna tråden bevisar ju verkligen hur mycket skit man kan kasta på kvinnor som till skillnad från att vara kränkta över att vara kvinnor istället försökt göra sin plikt som kvinnor på ett ansvarsfullt sätt. Herregud säger jag bara...

Det finns inget nedlåtande i mitt inlägg. Du lväljer själv att läsa in det. Jag reagerade på att TS menar att det inte finns några hemmafruar som klagar på sin ekonomi. Herregud ...

De kvinnor som gick i pension förra året är födda 1952 (om de går i pension vid 65). Sambeskattningen togs bort linan dessa ens gått ur lågstadiet.

De äldre däremot pensionärerna är av en annan tid.

Att göra sin plikt som kvinna betyder att vara hemmafru hela livet får stå för dig.
  • All makt åt familjerna
    Jonathan123 skrev 2018-01-20 17:07:26 följande:

Det finns ett social tryck på att arbeta och göra "rätt" för sig som gör att de flesta inte vågar gå hemma för att de är rädda för att bli exkluderade. Dom som klagar på hemmafruar upplever jag att är lite avundsjuka. Dom skulle egentligen vilja vara det själva men vågar inte riktigt.

Ja precis vad jag känner. Hur kan man vara så upprörd över hur andra lever sina liv!
  • Nimzay
    Anonym (K) skrev 2018-01-20 17:48:36 följande:
    Det finns inget nedlåtande i mitt inlägg. Du lväljer själv att läsa in det. Jag reagerade på att TS menar att det inte finns några hemmafruar som klagar på sin ekonomi. Herregud ...

De kvinnor som gick i pension förra året är födda 1952 (om de går i pension vid 65). Sambeskattningen togs bort linan dessa ens gått ur lågstadiet.

De äldre däremot pensionärerna är av en annan tid.

Att göra sin plikt som kvinna betyder att vara hemmafru hela livet får stå för dig.
    Var väl mest ordet yla jag tyckte kunde låta en aning nedlåtande. Och du skrev inte heller att du specifikt menade de som gick i pension förra året, och inte de äldre pensionärerna. Du vet inte vem som läser det du skriver och tar illa vid sig. Tänk på det nästa gång.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Stackars ungar) skrev 2018-01-20 17:37:14 följande:

Mina barn får vara med mamma OCH pappa. Tänk vilken lyx om barnen får två närvarande föräldrar och samtidigt inte riskerar att få leva med en ensamstående mamma på bidrag.

Varför är det ok att välja bort den ena föräldern? Varför är det ok att offra barnens kvinnosyn och ekonomiska trygghet för att få EN förälder 24/7?

Varför bryr du dig över hur andra lever sitt liv?
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Förr) skrev 2018-01-20 17:15:18 följande:

Vill bara påpeka att hemmafruar är en parentes i historien. Det fanns främst på 50/60-talet i den form som vi menar idag. Innan det jobbade de flesta kvinnor stenhårt i lantbruket. De mjölkade, tog hand om djur, skördade osv. Hemarbetet var dessutom mycket mer krävande. Det ystades ost, kärnades smör, tvättades för hand, vävdes tyger, bars in ved och vatten osv. Barn togs oftast om hand av mor/farföräldrar eller äldre syskon. Utöver det hade många arbete av olika slag som utfördes i hemmet, det var vanligt att "hemmafruar" jobbade med att montera ihop saker som sedan levererades vidare, sy kläder eller serverade mat i hemmet till ungkarlar. Så hemmafrun som "bara" tar hand om barn och lagar mat, tvättar och städar med moderna hjälpmedel är något som egentligen aldrig existerat förr i tiden.

Det är helt sant men det är knappast som att dom hade något val. Jag vet varför det skulle vara ett argument mot något. Kvinnor var inte friare då för att dom var tvungna att förvärvsarbeta.
  • Anonym (K)
    Nimzay skrev 2018-01-20 17:52:59 följande:

Var väl mest ordet yla jag tyckte kunde låta en aning nedlåtande. Och du skrev inte heller att du specifikt menade de som gick i pension förra året, och inte de äldre pensionärerna. Du vet inte vem som läser det du skriver och tar illa vid sig. Tänk på det nästa gång.

Men du fattar väl vad en pensionär är? Det kan vara allt mella 55 -95 år. Att du väljer att reagera i affekt struntar jag fullständigt i. Det är ett fritt diskussionsforum, ingen small talk inlindat i bomull. Tånk på det.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (MS) skrev 2018-01-20 17:15:13 följande:

Kanske mångas problem med det är just främst ekonomiska frågor, då är det väl inte så märkligt att diskussionen drar dit. Du ville ju utreda varför, ekonomi kanske är ett svar på varför, även om det är svaret du vill höra.

Så du menar att folk föraktar hemmafruar för att dom ses som en ekonomisk börda?
  • Nimzay
    Anonym (K) skrev 2018-01-20 17:57:31 följande:
    Men du fattar väl vad en pensionär är? Det kan vara allt mella 55 -95 år. Att du väljer att reagera i affekt struntar jag fullständigt i. Det är ett fritt diskussionsforum, ingen small talk inlindat i bomull. Tånk på det.
    Just det pensionärer sa du, inte specifikt vilka pensionärer, alltså kunde det lika gärna vara ALLA pensionärer du pratade om. Ordet pensionärs betydelse säger ju liksom inte mycket om vilka pensionärer du pratar om...? Och på ett fritt forum är det även fritt att säga emot, om man tycker att någon skriver taskigt och nedlåtande - även om det är okej enligt forumets regler att skriva i princip hur som helst, det är ju liksom det som är grejen, någon skriver och någon säger ifrån. Plus att ibland förstår man inte riktigt hur någon menar, kanske för att den inte tänkt på att förklara det tillräckligt noga. Ingenting konstigt med det.
  • Anonym (Pappa)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 17:58:56 följande:

Så du menar att folk föraktar hemmafruar för att dom ses som en ekonomisk börda?

Det handlar inte om förakt. Många inlägg i tråden har försökt visa dig på att varför många människor tycker hemmafruar tillhör det förgångna. Läs vad vi faktiskt skriver.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!