• All makt åt familjerna

Hata Hemmafru hat!

Ni som tycker hemmafruar är parasiter är fruktansvärt verklighets frånvända. Själva har ni utnyttjat föräldraförsäkring, subventionerade förskola, Barnbidrag osv. Om det är någon som isåfall är parasiter (vilket är ett vidrigt och avhumaniserade begrepp) så är det ni som utnyttjar resten av samhället för erat sätt att leva. Hemmafruar lever i en frivillig förening och har inte tvingat någon att betala för dem. Om ni nu verkligen är så extremt oroade över hemmafruars ekonomiska situation skulle ni ju kunna engagera er politiskt för att förbättra den. Det finns gott om exempel på lagar i andra länder som skyddar hemmafruar ifall det blir en skilsmässa. Annars kan ni ju låta folk ta ansvar för sig själva.

Dessutom är det oförståeligt hur ni kan tycka att erat yrke är så extremt mycket viktigare än nån vars sysselsättning är att vara hemmafru. I bästa fall bidrar ni ändå bara med en droppe i havet till mänsklighetens utveckling. Fråga er själva: Om ni var ekonomisktoberoende hade ni då fortsatt med era så extremt intressanta jobb? är man verkligen så mycket friare för att man jobbar för företag/staten istället för sin familj?

Familjen/byn var länge det enda socialaskyddsnätet folk hade. Sen kom statindividualismen och krossade den tidigare strukturen. Men fortfarande måste alla göra likadant, hur skulle det se ut om någon avek från den nuvarande ideologin? Det är ingen slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige. Idag omfördelas den ekonomiska makten alltmer från familjerna till staten. Så istället för att döma hemmafruar hylla deras tysta protest mot en alltmer familje- och frihets-fientlig stat. Skydda allas frihet innan eran står på spel.

• Svar på tråden Hata Hemmafru hat!
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Pappa) skrev 2018-01-20 18:08:04 följande:

Det handlar inte om förakt. Många inlägg i tråden har försökt visa dig på att varför många människor tycker hemmafruar tillhör det förgångna. Läs vad vi faktiskt skriver.

Med all respekt att tycka någons drömmar tillhör det förgångna är lite föraktfullt. Men det var framförallt inte det jag mena. Det var några i tråden som skrev att folk som ville vara hemmafruar var ointelligenta, fast i stenåldern, lata eller en börda för samhället. Byt ut hemmafruar mot vilken grupp som helst så inser du det föraktfulla. Inte såg jag dig försvara hemmafruar mot dessa människor. Jag säger inte att du håller med dom men du verkar uppenbarligen inte bry dig tillräckligt för att säga emot dom. Därför förstår jag inte varför du tycker det är så viktigt att argumentera emot någon som tycker att man inte ska förakta/klaga på människor som förljer sina drömmar.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Stackars ungar) skrev 2018-01-20 17:37:14 följande:
    Mina barn får vara med mamma OCH pappa. Tänk vilken lyx om barnen får två närvarande föräldrar och samtidigt inte riskerar att få leva med en ensamstående mamma på bidrag.

Varför är det ok att välja bort den ena föräldern? Varför är det ok att offra barnens kvinnosyn och ekonomiska trygghet för att få EN förälder 24/7?
    Är ni hemma med barnen båda två på heltid? Vem försörjer er? 

Vad menar du med och samtidigt inte riskerar att få leva med en ensamstående mamma på bidrag.?
    Det finns ingen risk att jag blir ensamstående eller leva på bidrag. Om min man dör har vi försäkring.

Varför är det ok att välja bort den ena föräldern?  
    Någon måste ju dra in pengarna?

Varför är det ok att offra barnens kvinnosyn och ekonomiska trygghet för att få EN förälder 24/7?
    Mina barn får en väldigt sund människosyn, de märker att deras föräldrar vill vara med dem. Varför tror du vi offrar ekonomisk trygghet? Vi har det bra ekonomiskt

• Anonym (Hanna)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 14:29:00 följande:

Självklart krävs det en begränsing i ett samhälle av allas frihet. Polis måste finansieras, äganderätten accepteras osv. Det är en ideologisk fråga hur mycket människors frihet ska begränsas. Men jag försöker bara tydliggöra att folk som vill bestäma över andra familjer absolut vill överföra sina ideal på andra. Enligt mig så har sådan mikrokontroll av familjer alltid lett till mer lidande vare sig det har varit i Saudi eller Sovjet. Därför menar jag att oavsett vad man har för ideologi borde man respektera folks vilja att styra över sina egna liv. Sen hur mycket staten ska gå in och omfördela pengar kan man diskutera.

Ok. Jag har inte sagt att jag vill bestämma över andra familjer eller att staten ska ha mikrokontroll över familjen, så jag förstår inte vad detta inlägg har med vad jag skrivit att göra. Jag vill gärna ha ett samhälle där det finns gemensamma resurser som bland annat används till att underlätta för män och kvinnor att kombinera familjeliv med arbetsliv. Jag anser att tex subevntionerad barnomsorg skapar mer frihet snatare än att den skulle begränsa friheten. Att de gemensamma resurserna används för att underlätta detta innebär ju inte att mäniskor som vill leva på ett annat sätt kontrolleras eller tvingas in i ett levmadssätt. Men påverkas gör man ju förstås av det samhälle man lever i, oavsett hur det ser ut och oavsett vad de gemensamma resurserna används till. Man påverkas ju lika ,ycket av ett samhälle som inte har subventionerad barnomsorg.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-20 18:23:35 följande:

Man påverkas ju lika ,ycket av ett samhälle som inte har subventionerad barnomsorg.

Det är precis det jag menar därför borde folk få välja själva men återigen det är en politisk fråga. När jag skapade den här tråden hade jag ett annat syfte, att belysa det hemmafru förakt som finns i Sverige.
  • Vinterankan

En av de främsta anledningarna till att jag vänder mig emot hemmafrubiten är att det ofta verkar kombineras med en frånvarande pappa som jobbar väldigt mycket.

• All makt åt familjerna
    Vinterankan skrev 2018-01-20 18:39:40 följande:

En av de främsta anledningarna till att jag vänder mig emot hemmafrubiten är att det ofta verkar kombineras med en frånvarande pappa som jobbar väldigt mycket.

För det första är det inte sant att det skulle göra pappan mer frånvarande. För det andra finns det gott om familjer där båda föräldrarna jobbar och är mycket frånvarande. För det tredje verkar detta problemet med frånvarande pappa plötsligt försvinna när man talar om kvinnors rätt att ska barn med sig själva genom insemination. Antalet barn födda "utan" pappor är mycket större än antalet frånvarande pappor när mamman är hemma.
  • All makt åt familjerna
    Vinterankan skrev 2018-01-20 18:39:40 följande:

För det första är det inte sant att det skulle göra pappan mer frånvarande. För det andra finns det gott om familjer där båda föräldrarna jobbar och är mycket frånvarande. För det tredje verkar detta problemet med frånvarande pappa plötsligt försvinna när man talar om kvinnors rätt att ska barn med sig själva genom insemination. Antalet barn födda "utan" pappor är mycket större än antalet frånvarande pappor när mamman är hemma.
  • Anonym (Förr)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 17:57:29 följande:

Det är helt sant men det är knappast som att dom hade något val. Jag vet varför det skulle vara ett argument mot något. Kvinnor var inte friare då för att dom var tvungna att förvärvsarbeta.

Mitt svar vände sig mest till de som säger att hemmafruar är något gammalt som hör till 1800-talet. Rent allmänt har jag inget emot hemmafruar, bara de har försörjning säkrat även om de blir lämnade eller maken dör. Det är svårt att komma in på arbetsmarknaden igen när man varit ifrån den länge. Jag personligen skulle också känna att det vore slöseri med min kompetens. Kanske inte under småbarnsåren, men när barnen blivit tonåringar kan min intelligens användas till bättre saker än att passa upp på dem. Risken är ju då att jag efter typ 15 år borta från arbetsmarknaden är fullkomligt ointressant och får gå hemma helt ofrivilligt. Skulle nog bli rejält bitter av det.
  • All makt åt familjerna
    Anonym (Förr) skrev 2018-01-20 18:52:59 följande:

Mitt svar vände sig mest till de som säger att hemmafruar är något gammalt som hör till 1800-talet. Rent allmänt har jag inget emot hemmafruar, bara de har försörjning säkrat även om de blir lämnade eller maken dör. Det är svårt att komma in på arbetsmarknaden igen när man varit ifrån den länge. Jag personligen skulle också känna att det vore slöseri med min kompetens. Kanske inte under småbarnsåren, men när barnen blivit tonåringar kan min intelligens användas till bättre saker än att passa upp på dem. Risken är ju då att jag efter typ 15 år borta från arbetsmarknaden är fullkomligt ointressant och får gå hemma helt ofrivilligt. Skulle nog bli rejält bitter av det.

Alltså:

Jag har inte något emot hemmafruar men...

Jag är inte rasist men...

Skulle du säga så om någon annan sysselsättning? Jag har inget emot förskollärare men min inteligens kan användas till bättre saker. Jag har inget emot sopgubbar men det är inte tillräckligt utmanande efter 15 år skulle jag vara uttråkande och bitter. Du kan absolut tycka att vara hemmafru är det tråkigaste och absolut meningslösa som finns. Men måste du alltid säga det någon nämner ordet hemmafru eller gör du alltid. Det är ju isåfall visserligen ärligt men behövs det sägas? Säger du att maten är äcklig ifall du blir bjuden på mat?
  • Anonym (MS)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 17:58:56 följande:
    Så du menar att folk föraktar hemmafruar för att dom ses som en ekonomisk börda?

Föraktar är kanske inte ordet jag skulle använda, men sure. Tror absolut ekonomiska frågor är en stor del i det. Att man inte bidrar till den gemensamma kassan så att säga. I ett land som USA möter du mindre motstånd till hemmafruar, de har heller inte något vidare välfärdssystem att hurra över där folk bidrar till gemensamt. Detta med att "jag gör vad jag vill med mitt liv" och "varför ska man bry sig i vad andra gör med sina liv", det enkla svaret är att om/när det påverkar mig så kommer jag bry mig. Att du specifikt som invid väljer att vara hemmafru påverkar inte mig så att det är kännbart, därav kommer jag aldrig bemöta en individ som valt att vara hemmafru med en negativ inställning per automatik. Men, fenomenet hemmafruar påverkar mitt liv, då det innebär någon som utnyttjar de tjänster och förmånder som erbjuds och kan bidra till dessa tjänster och förmåners finansiering men väljer att inte göra det.

Och många av de sterotypiska egenskaper som tillskrivs hemmafruar bottnar i detta också tror jag, att man inte är med och bidrar till den gemensamma kassan. 

Svar på tråden Hata Hemmafru hat!