Inlägg från: Vinterankan |Visa alla inlägg
  • Vinterankan

Hata Hemmafru hat!

En av de främsta anledningarna till att jag vänder mig emot hemmafrubiten är att det ofta verkar kombineras med en frånvarande pappa som jobbar väldigt mycket.

• Vinterankan
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 21:34:55 följande:

Ja om du utnyttjar en dagis plats för en viss kostnad. Varför skulle då inte en familj som inte utnyttjar den platsen kunna få dom pengarna om dom skötte om sitt barn själva. Med kontroller och regler mot utnyttjande och fusk så klart. Just nu beror ju det på att vissa tycker det ena är bättre än det andra.

För att en person som utnyttjar dagisplatsen förhoppningsvis gör något som bidrar till samhället under tiden. Arbetar och betalar skatt eller pluggar alternativt söker arbete för att bli en framtida skattebetalare. Om du är hemmafru så gör du ett val att hamna längre och längre från arbetsmarknaden och kommer med stor sannolikhet inte bidra genom att betala skatt till de gemensamma samhällsfunktionerna. Kortsiktigt blir det en vinst för samhället i och med att den skatt de flesta betalar är lägre än subventionerna, men på lång sikt är det en samhällsekonomisk förlust med hemmafruar.
  • Vinterankan
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 18:50:27 följande:

För det första är det inte sant att det skulle göra pappan mer frånvarande. För det andra finns det gott om familjer där båda föräldrarna jobbar och är mycket frånvarande. För det tredje verkar detta problemet med frånvarande pappa plötsligt försvinna när man talar om kvinnors rätt att ska barn med sig själva genom insemination. Antalet barn födda "utan" pappor är mycket större än antalet frånvarande pappor när mamman är hemma.

Självklart inte alltid, bara vad mina helt ovetenskapliga iakttagelser säger. Och det finns familjer där båda är relativt frånvarande vilket inte har med saken att göra. Mitt påstående utgår från det faktum att man blir hemmafru för barnens skull men tar bort pappan som en aktiv förälder i det valet. På samma sätt har inte helt frånvarande pappor med saken att göra.

Jag känner inte någon familj där mamman inte jobbar alls men några där mamman arbetar deltid och i samtliga dessa familjer med då en mer närvarande mamma så är pappan istället mer frånvarande än i de flesta familjer i min närhet där båda arbetar heltid. Valet att mamman går ner i tid har till stor del styrts av att pappan ska kunna satsa på karriären utan att vara låst av dagislämning och hämtning.

Sedan finns det också någon familj där båda gått ned i tid och är extra närvarande.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!