Inlägg från: Anonym (K) |Visa alla inlägg
  • Anonym (K)

Hata Hemmafru hat!

All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 12:59:15 följande:

Jag har aldrig hört en tidigare hemmafru klaga på sin pension eller ekonomiska situation. Däremot så hör jag ständigt folk som klagar på att hemmafruar klagar. Kalla mig cynisk men tror ärligt talat att det är ett sätt att utrycka sitt missnöje med hemmafruar utan att framstå som en bitter och avundsjuk människa.

Hdu inte hört de kvinnliga fattigpensionärernas klagan? Menar du allvar?? De som ylar att staten har straffat dem för att de tagit hand om barn och familj. Du måste ha extremt selektiv varseblivning.
  • Anonym (K)
    Nimzay skrev 2018-01-20 17:08:55 följande:

Men herregud är det ändå inte en lite annan sak? Kvinnor som var unga under en annan tid, alla av dem kanske inte förstod så mycket om hur det skulle se ut nu i dagens samhälle, hur fördelningen skulle vara osv..? Hur kan du bara tala så nedlåtande om dem, förstår inte det riktigt... Alltså ja denna tråden bevisar ju verkligen hur mycket skit man kan kasta på kvinnor som till skillnad från att vara kränkta över att vara kvinnor istället försökt göra sin plikt som kvinnor på ett ansvarsfullt sätt. Herregud säger jag bara...

Det finns inget nedlåtande i mitt inlägg. Du lväljer själv att läsa in det. Jag reagerade på att TS menar att det inte finns några hemmafruar som klagar på sin ekonomi. Herregud ...

De kvinnor som gick i pension förra året är födda 1952 (om de går i pension vid 65). Sambeskattningen togs bort linan dessa ens gått ur lågstadiet.

De äldre däremot pensionärerna är av en annan tid.

Att göra sin plikt som kvinna betyder att vara hemmafru hela livet får stå för dig.
  • Anonym (K)
    Nimzay skrev 2018-01-20 17:52:59 följande:

Var väl mest ordet yla jag tyckte kunde låta en aning nedlåtande. Och du skrev inte heller att du specifikt menade de som gick i pension förra året, och inte de äldre pensionärerna. Du vet inte vem som läser det du skriver och tar illa vid sig. Tänk på det nästa gång.

Men du fattar väl vad en pensionär är? Det kan vara allt mella 55 -95 år. Att du väljer att reagera i affekt struntar jag fullständigt i. Det är ett fritt diskussionsforum, ingen small talk inlindat i bomull. Tånk på det.
  • Anonym (K)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 20:05:50 följande:

Ja men inte alla! Det finns hemmafruar som lever på sina förmögenheter och egentligen aldrig skulle behöva fråga samhället om något.

Hur menar du? Vill de inte ha tillgång till sjukvård? Vill de ha inte vägar att åka på? Vill de inte ha en riksdag eller regering? Eller att brandkåren kommer när huset brinner?
  • Anonym (K)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-01-20 20:21:51 följande:

På vilket sätt menar du att folk inte får bestämma själva?

I din t ts skriver du inte bara om förakt utan också om att det inte är en slump att det är svårt att vara hemmafru i Sverige idag och om en familje och frihetsfientlig stat. Det är mer den delen jag spunnit vidare på. Kan du förklara närmare på vilket sätt du menar att Sverige är famile och frihetsfientligt?

Bra fråga, jag förstår inte heller.

Om vi vänder på det, hur borde det vara då TS?
  • Anonym (K)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-20 20:33:57 följande:

Alltså det här är ju ett sidospår men det är ju knappast lättare att leva på en inkomst i Sverige tillskillnad från andra länder. Detta är ju för att samhället ger möljgheten för båda föräldrarna att förvärvs arbeta. Det har ju sina fördelar men jag menar att det också begränsar vissa familjers möjligheter att leva sitt liv på ett sätt. Kanske borde systemet vara mer accepterande mot människor som aviker från normen?

Accepterande = sambeskattning av familjen? Bidrag till de som inte använder förskolan?

Hur menar du att staten begränsat? Annat än att den inte betalar ut ovanstående bidrag.

Jag säger inte att någotdera är rätt eller fel. Vill bara förstå vad du menar.
  • Anonym (K)

Lite OT men: Kollektivtrafiken åtminstone i Sthlm är högt subventionerad via skattsedeln. 50% av kostnaderna för Sthlms lokaltrafik täcks av skattemedel. Resten av biljettintäkter. Ca 10% av landstingsskatten går till lokaltrafik. Alla tjänar på en väl fungerande kollektivtrafik. Om de 890.000 resor som görs varje dag skulle ta bil eller cykel blir det kaos. För alla, även för de som tycker att de inte har lust att bidra då de inte åker kollektivt.

Vad gäller förskola, familjers ?frihet? kokar ner till ekonomi. Att säga att andra värden ska stå över ekonomi blir bara flummigt när det till slut alltid hamnar i en budget hos kommunen eller på riksnivå. Vår finansminister står i TV och säger att FLER måste arbeta MER. Sittande regering kommer inte subventionera hemmafruar.

Om staten skulle skulle låta småbarnsföräldrar få välja, ha barnen på förskola eller hemma med bidrag upp till skiolålder, vilka effekter får det? Det går inte att lyfta bort att det är politik det handlar om. Hur ska välfärden finansieras och hur ska den se ut. Det enda parti som ens pratar om family values är KD och de riskerar att åka ur riksdagen.

Jag säger inte att småbarnsfamiljer inte ska ges större ekonomisk frihet, för det kan jag tycka. Men frågan är komplex och gruppen som strider för är i sammanhanget liten och inte tillräckligt kraftfull. Pensionärerna är mer lönsamma att blidga vid årets val.

Detta hindrar ju dock inte att frågan inte kan diskuteras :)

Och det är tråkigt att så många, i bägge läger, har så mycket fördomar.

• Anonym (K)
    All makt åt familjerna skrev 2018-01-21 10:53:09 följande:

Poängen är att familjer och inte staten borde få välja hur de vill leva sina liv. Det kanske låter som ett slöseri med pengar men det är isåfall knappast det enda slöseriet med pengar i Sverige.

Att subventionera förskolor eller hemmafruar är verkligen att lägga sig i. Att minska skatten radikalt ger människor frihet? Är det så du menar?

Att peka på andra bristfälligheter är en klassisk men dålig retorik. Alla invånare har synpunkter på hur skattemedel används. Jag tycker kulturen borde få klara sig själv utan bidrag men det finns det andra som inte håller med om. Ett läge där alla är nöjda inträffar aldrig.
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!