Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Hata Hemmafru hat!

Anonym (Förr) skrev 2018-01-20 17:15:18 följande:
    Vill bara påpeka att hemmafruar är en parentes i historien. Det fanns främst på 50/60-talet i den form som vi menar idag. Innan det jobbade de flesta kvinnor stenhårt i lantbruket. De mjölkade, tog hand om djur, skördade osv. Hemarbetet var dessutom mycket mer krävande. Det ystades ost, kärnades smör, tvättades för hand, vävdes tyger, bars in ved och vatten osv. Barn togs oftast om hand av mor/farföräldrar eller äldre syskon. Utöver det hade många arbete av olika slag som utfördes i hemmet, det var vanligt att "hemmafruar" jobbade med att montera ihop saker som sedan levererades vidare, sy kläder eller serverade mat i hemmet till ungkarlar. Så hemmafrun som "bara" tar hand om barn och lagar mat, tvättar och städar med moderna hjälpmedel är något som egentligen aldrig existerat förr i tiden.

Ja, min farmor som bara jobbade hemma, hade dessa sysslor: sköta om fyra barn och hem, sköta om kaniner, höns och hund, sköta om byns telefonväxel, sy kläder åt grannar, laga ?lunchlådor? åt skogsarbetare, plocka bär, fiska, sylta, safta, och naturligtvis bära ved och vatten etc. inklusive att slakta och flå kaniner när det behövdes. Det var därför hemmafruarna på 50talet kallades lyxhustru. Själv skulle jag gärna ha varit hemmafru några år när sonen var liten, men jag behövde försörja familjen (förutom att jag gjorde det mesta i hemmet och med sonen).
Svar på tråden Hata Hemmafru hat!