• DansaDansa

Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.

Hur tänker ni kring kommande terrorattacker?

Lever ni efter devisen "Det kommer aldrig hända mig eller mina anhöriga" eller tänker ni som jag, nästa gång kan det vara jag eller någon närstående som dör av terrorn.

• Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.
  • FDFMGA
    Nimzay skrev 2017-08-19 12:27:32 följande:
    Jag menade inte att du förminskade för att du satte in risken i sammanhang, utan jag menade att jag tyckte det verkade lite som om du förminskade den rädsla som vissa människor kanske känner utan att de kan styra över det.
    Kanske, kanske inte.

Om jag samtalade med en person som inte vågar åka utomlands av rädsla för att flyga. Skulle du tycka att jag förminskar om jag berättar för den flygrädda att risken att dö i en olycka vid en enskild flygning är cirka en på fem miljoner, d v s lite drygt en på två miljoner tur och retur?

Det är jävligt obehagligt med terrorism, men som jag skrev tidigare så är det inte risken att drabbas som skrämmer mig - utan hatet och fanatismen.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-19 12:01:27 följande:

Nej om vi ska diskutera kring trådstarten så är det väl precis vad ämnet är? 

Ja, fast du verkade syfta på ett annat ämne?
  • K Markatta

Från finska polisens presskonferens:

www.svd.se/vittnen-en-dod-vid-skottlossning-i-abo

Nu beskrivs gårdagens händelseförlopp. Gärningsmannen verkar ha valt sina offer slumpmässigt och attackerat dem medan han sprang.

Enligt polisen verkar det vara så att mannen attackerade främst kvinnor och att de två männen som skadades har skadats när de försökte hjälpa kvinnorna.

Polisen bekräftar att mannen haft en aktiv asylprocess, men kommenterar inte om han fått ett negativt besked. Mannen kom till Finland under 2016.

• oanonym
    FDFMGA skrev 2017-08-19 12:14:53 följande:

Jag tycker inte att jag förminskar när jag sätter in risken i ett sammanhang.

Den genomsnittliga risken för en svensk att dödas i ett terroristattentat om man utgår från statistiken för hela Europa var alltså en på sju miljoner förra året.

Hälften av oss svenskar är kvinnor. Om det endast inträffade en våldtäkt per år i Sverige skulle risken förra året för en kvinna att bli våldtagen ha varit betydligt högre än så.

Det som skrämmer mig med terrorismen är det besinningslösa hatet, inte risken att drabbas. Det är så mycket större risk att jag kör ihjäl mig, råkar falla överbord när jag är ute med båten och drunknar eller att jag sätter maten i halsen och kvävs.

Varför delar du upp befolkningen kvinnor/män när du talar om statistik och våldtäkt?
  • Nimzay
    FDFMGA skrev 2017-08-19 13:03:54 följande:
    Om jag samtalade med en person som inte vågar åka utomlands av rädsla för att flyga. Skulle du tycka att jag förminskar om jag berättar för den flygrädda att risken att dö i en olycka vid en enskild flygning är cirka en på fem miljoner, d v s lite drygt en på två miljoner tur och retur?
    Nej, inte om du sa exakt så på ett vänligt sätt, då skulle jag inte tycka att du förminskade.  :)
    Men om du däremot sa rent ut till personen; att denne har klen verklighetsförankring och kanske även rent av gjorde dig lustig över det, då skulle jag antagligen tycka att du förminskade personens rädsla...
    och om du dessutom inte velat förstå, att personen kanske egentligen faktiskt vetat mycket väl, att hur liten risk det var att dö i en flygolycka, men ändå hade väldigt svårt att skaka av sig rädslan för att flyga, då hade jag dessutom tyckt att du var väldigt oförstående...
  • FDFMGA
    oanonym skrev 2017-08-19 13:30:58 följande:
    Varför delar du upp befolkningen kvinnor/män när du talar om statistik och våldtäkt?
    Därför att jag tror att det är betydligt mindre vanligt att män blir våldtagna och att få män begränsar sig av rädsla för att bli våldtagna.

Men föralldel, utifrån terroristattentatstatistiken. Om riken för en svensk att bli våldtagen, man som kvinna, vore likvärdig med risken att dö i ett terroristattentat skulle cirka 1,3 personer ha blivit våldtagna förra året.
  • FDFMGA
    Nimzay skrev 2017-08-19 13:32:57 följande:
    Nej, inte om du sa exakt så på ett vänligt sätt, då skulle jag inte tycka att du förminskade.  :)
    Men om du däremot sa rent ut till personen; att denne har klen verklighetsförankring och kanske även rent av gjorde dig lustig över det, då skulle jag antagligen tycka att du förminskade personens rädsla...
    och om du dessutom inte velat förstå, att personen kanske egentligen faktiskt vetat mycket väl, att hur liten risk det var att dö i en flygolycka, men ändå hade väldigt svårt att skaka av sig rädslan för att flyga, då hade jag dessutom tyckt att du var väldigt oförstående...
    Du får göra skillnad på ett samtal i verkligheten och diskussion på ett nätforum.

På nätet är det ofta så att högerpopulister och/eller rasister försöker exploatera rädsla,  till exempel rädslan för att drabbas av terrorism.

Jag såg att det finns en annan tråd här på FL där det pågår en diskussion om vilket land man ska fly till och där någon tutade om att Sverige kommer att bli det första muslimska landet i Europa.

Alltså galenskap dras ofta till galenskap. Sverige kommer aldrig att bli ett muslimskt land, men den sortens paranoia är vanlig på nätet.
  • Nimzay

FDFMGA skrev 2017-08-19 13:46:39 följande:
    Du får göra skillnad på ett samtal i verkligheten och diskussion på ett nätforum.

På nätet är det ofta så att högerpopulister och/eller rasister försöker exploatera rädsla,  till exempel rädslan för att drabbas av terrorism.
    Det är klart att det är viss skillnad på ett samtal i verkligheten och en diskussion på ett nätforum. Men det betyder samtidigt inte, att personer som känner stark ofrivillig rädsla i verkligheten, inte läser diskussionen på nätforumet. Dock på egen risk såklart. Men man kan ändå försöka undvika att få det att verka som om man näst intill klankar ner på folks rädslor. Av respekt.
  • Nimzay
    FDFMGA skrev 2017-08-19 13:46:39 följande:
    Jag såg att det finns en annan tråd här på FL där det pågår en diskussion om vilket land man ska fly till och där någon tutade om att Sverige kommer att bli det första muslimska landet i Europa.

Alltså galenskap dras ofta till galenskap. Sverige kommer aldrig att bli ett muslimskt land, men den sortens paranoia är vanlig på nätet.
    Ja man kan ju verkligen undra vem som har klen verklighetsförankring egentligen, kanske den som började prata om det trots allt...
  • oanonym
    FDFMGA skrev 2017-08-19 13:39:22 följande:

Därför att jag tror att det är betydligt mindre vanligt att män blir våldtagna och att få män begränsar sig av rädsla för att bli våldtagna.

Men föralldel, utifrån terroristattentatstatistiken. Om riken för en svensk att bli våldtagen, man som kvinna, vore likvärdig med risken att dö i ett terroristattentat skulle cirka 1,3 personer ha blivit våldtagna förra året.

Ungefär som jag tror att det mycket ovanligare att vissa grupper är i riskzon för terrorbrott?
Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.