Nimzay skrev 2017-08-19 13:32:57 följande:
Nej, inte om du sa exakt så på ett vänligt sätt, då skulle jag inte tycka att du förminskade. :)
Men om du däremot sa rent ut till personen; att denne har klen verklighetsförankring och kanske även rent av gjorde dig lustig över det, då skulle jag antagligen tycka att du förminskade personens rädsla...
och om du dessutom inte velat förstå, att personen kanske egentligen faktiskt vetat mycket väl, att hur liten risk det var att dö i en flygolycka, men ändå hade väldigt svårt att skaka av sig rädslan för att flyga, då hade jag dessutom tyckt att du var väldigt oförstående...
Du får göra skillnad på ett samtal i verkligheten och diskussion på ett nätforum.
På nätet är det ofta så att högerpopulister och/eller rasister försöker exploatera rädsla, till exempel rädslan för att drabbas av terrorism.
Jag såg att det finns en annan tråd här på FL där det pågår en diskussion om vilket land man ska fly till och där någon tutade om att Sverige kommer att bli det första muslimska landet i Europa.
Alltså galenskap dras ofta till galenskap. Sverige kommer aldrig att bli ett muslimskt land, men den sortens paranoia är vanlig på nätet.