• DansaDansa

Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.

Hur tänker ni kring kommande terrorattacker?

Lever ni efter devisen "Det kommer aldrig hända mig eller mina anhöriga" eller tänker ni som jag, nästa gång kan det vara jag eller någon närstående som dör av terrorn.

• Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.
  • Octavia

Vi bor nära Drottninggatan och har alltså varit väldigt nära två terrorattentat i Sverige de senaste sju åren.

Jag är rasande över att politikerna totalt struntar i att ordna gränskontroller, kräva ID av de som söker asyl eller stävja de hatpredikanter som finns eller bjuds in till svenska moskéer. Om jag hanterade problem på mitt jobb lika nonchalant skulle jag få sparken. Och då handlar det inte ens om liv och död utan om att kunder får vänta för länge eller får fel leverans.

• Nimzay
    Lord Hans skrev 2017-08-20 12:15:28 följande:
    Det finns andra alternativ också.
    Jag tycker mest synd om såna som dig som är livrädd för att gå ut genom dörren för att du kan drabbas av något som du ändå inte kan påverka. Man kan också få en fallande kruka i huvudet och dö, en här i trakten satte maten i halsen och dog.
    Bara för att man tänker "nästa gång kan det vara jag eller någon närstående som dör av terrorn" behöver det ju inte betyda att man går så långt med det att man inte vågar gå utanför dörren.
    Lord Hans skrev 2017-08-20 13:09:28 följande:
    Världen är en farlig plats, bäst att du inte går ut alls. Lås dörren och dra täcket över huvudet.
    Och jag tycker mest synd om, eller nej jag tycker inte synd om jag känner förakt för - er som uppenbarligen verkar tänka så pass kort, att det där med att vara rädd är något främmande för er. 
  • Lord Hans
    Nimzay skrev 2017-08-20 15:30:40 följande:
    Och jag tycker mest synd om, eller nej jag tycker inte synd om jag känner förakt för - er som uppenbarligen verkar tänka så pass kort, att det där med att vara rädd är något främmande för er. 
    Om du känner förakt får såna som inte fungerar som dig så är det nästan lite terroristvarning på dig.
  • Nimzay
    Lord Hans skrev 2017-08-20 16:12:08 följande:
    Om du känner förakt får såna som inte fungerar som dig så är det nästan lite terroristvarning på dig.
    Okej, då får jag väl vara lite av en terrorist då, om jag är det för att jag faktiskt försöker känna förståelse för människors känslor och/eller för att jag har svårt för människor som verkar ha näst intill noll förståelse för människor som inte fungerar som dem, som inte alls förstår när människor har känslor som de inte kan styra över och hantera. ;) Känns faktiskt lite som om du talade rätt emot dig själv där...
  • gammelget

Det är större risk att jag blir dödad av en knarkare, fyllo, psyksjuk eller rånare (Som mycket väl kan vara muslim, men det är inte ett terrordåd för det) än en terrorist.

Så ännu mindre än vad jag kan vara rädd för att vemsomhelst närsomhelst skulle knivhugga mig på öppen gata, kan jag vara rädd för att en terrorist skulle göra det.

• Lord Hans
    Nimzay skrev 2017-08-20 16:17:27 följande:
    Okej, då får jag väl vara lite av en terrorist då, om jag är det för att jag faktiskt försöker känna förståelse för människors känslor och/eller för att jag har svårt för människor som verkar ha näst intill noll förståelse för människor som inte fungerar som dem, som inte alls förstår när människor har känslor som de inte kan styra över och hantera. ;) Känns faktiskt lite som om du talade rätt emot dig själv där...
    Ja, terrorister agerar alltid efter sina känslor, det är det som får dom att utföra dessa vansinnesdåd. Terrorister är förövrigt också människor som "har känslor som de inte kan styra över och hantera"
  • oanonym
    Lord Hans skrev 2017-08-20 17:35:35 följande:

Ja, terrorister agerar alltid efter sina känslor, det är det som får dom att utföra dessa vansinnesdåd. Terrorister är förövrigt också människor som "har känslor som de inte kan styra över och hantera"

Har du något som styrker detta?
  • Nimzay
    Lord Hans skrev 2017-08-20 17:35:35 följande:
    Har inte pratat om att alltid agera efter sina känslor och särskilt inte om att skada människor av att agera efter sina känslor så som terrorister gör. Tycker för övrigt det är på gränsen till skrämmande så som du resonerar och jämför.
Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.