• DansaDansa

Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.

Hur tänker ni kring kommande terrorattacker?

Lever ni efter devisen "Det kommer aldrig hända mig eller mina anhöriga" eller tänker ni som jag, nästa gång kan det vara jag eller någon närstående som dör av terrorn.

• Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.
  • oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-23 07:57:49 följande:

Ja så tror jag också. Nu är det alltså min anhöriga som orsakar terrorattacken? Eller vad? Det blir lite svårt att diskutera om scenariorna ska skifta så.

Hur den anhöriga dör spelar ingen roll sade du ( "hur det än må hända" ). Jag ville bara se om det var så, eller om du kanske har en gräns ändå?
  • Dementoria
    oanonym skrev 2017-08-23 11:33:55 följande:
    Hur den anhöriga dör spelar ingen roll sade du ( "hur det än må hända" ). Jag ville bara se om det var så, eller om du kanske har en gräns ändå?
    Det enda du gör med sådana här inlägg är att få mig att ana att du egentligen är helt ointresserad av att diskutera sakfrågan utan du vill mest jäklas lite. Det förstår du väl själv att man inte kan byta riktning helt på frågorna, i vilket samtal kan du göra det?
  • oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-23 14:18:27 följande:

Det enda du gör med sådana här inlägg är att få mig att ana att du egentligen är helt ointresserad av att diskutera sakfrågan utan du vill mest jäklas lite. Det förstår du väl själv att man inte kan byta riktning helt på frågorna, i vilket samtal kan du göra det?

Ja, jag ville jäklas lite. Men också påpeka att folk faktiskt kan se skillnad på olika sätta att dö, även om förlusten och sorgen naturligtvis är densamma.
  • FDFMGA
    oanonym skrev 2017-08-23 14:26:12 följande:
    Ja, jag ville jäklas lite. Men också påpeka att folk faktiskt kan se skillnad på olika sätta att dö, även om förlusten och sorgen naturligtvis är densamma.
    Folk brukar se skillnad mellan offer och förövare.

Tycker din fråga var osmaklig.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Dementoria
    oanonym skrev 2017-08-23 14:26:12 följande:
    FDFMGA skrev 2017-08-23 14:31:53 följande:

Osmaklig sa Bull.

• oanonym
    FDFMGA skrev 2017-08-23 14:31:53 följande:

Ja, och folk brukar se skillnad på offer och offer, även om förlusten är densamma.

Tänk att jag var "tvungen" att bli osmaklig för att få fram det.
  • FDFMGA
    oanonym skrev 2017-08-23 14:54:44 följande:
    Ja, och folk brukar se skillnad på offer och offer, även om förlusten är densamma.
    Tänk att jag var "tvungen" att bli osmaklig för att få fram det.
    Nej, det fanns flera personer som utifrån dunkla motiv menade att sorgen och saknaden efter ett terroristoffer skulle vara värre än efter någon annan som omkommit plötsligt och oväntat.

Jag kan också vara lite så där osmaklig. För inte så många år sen tog jag regelbundet pendeltåget och hälsade på en nära släkting i min egen ålder. Han hade drabbats av cancer. Det blev en långsam och plågsam död för honom i synnerhet sedan metastaserna i skelettet gjorde sig påminde all hans tid.

Jag skulle mycket hellre sett att han dödats av en terrorist än fått en möta sjukvårdens nonchalans och mycket begränsade resurser i ett Moderatstyrt landsting.
  • oanonym
    FDFMGA skrev 2017-08-23 15:33:26 följande:

Nej, det fanns flera personer som utifrån dunkla motiv menade att sorgen och saknaden efter ett terroristoffer skulle vara värre än efter någon annan som omkommit plötsligt och oväntat.

Jag kan också vara lite så där osmaklig. För inte så många år sen tog jag regelbundet pendeltåget och hälsade på en nära släkting i min egen ålder. Han hade drabbats av cancer. Det blev en långsam och plågsam död för honom i synnerhet sedan metastaserna i skelettet gjorde sig påminde all hans tid.

Jag skulle mycket hellre sett att han dödats av en terrorist än fått en möta sjukvårdens nonchalans och mycket begränsade resurser i ett Moderatstyrt landsting.

Ja, i efterhand är det lätt att välja. Och jag tror nog hellre du skulle välja en snabb död för din släkting, utan terrorn?

Jag kan hålla med om att själva sorgen och saknaden kan vara ungefär lika. Men när det värsta lagt sig så tror jag vissa dödsorsaker känns värre.

Tänk dig en bilolycka utan någons fel, eller en olycka där någon gör ett allvarligt fel (kör för fort, somnar, m.m.) och krockar med din anhörig. I båda fallen är förlusten och sorgen densamma, men jag anser att det ena känns värre på sikt.
  • FDFMGA
    oanonym skrev 2017-08-23 16:39:41 följande:
    Ja, i efterhand är det lätt att välja. Och jag tror nog hellre du skulle välja en snabb död för din släkting, utan terrorn?

Jag kan hålla med om att själva sorgen och saknaden kan vara ungefär lika. Men när det värsta lagt sig så tror jag vissa dödsorsaker känns värre.
    Tänk dig en bilolycka utan någons fel, eller en olycka där någon gör ett allvarligt fel (kör för fort, somnar, m.m.) och krockar med din anhörig. I båda fallen är förlusten och sorgen densamma, men jag anser att det ena känns värre på sikt.
    Nej, jag tror att sorgen och saknaden är densamma efter en tid - möjligen med undantag för om man själv genom vårdslöshet var orsak till en älskads död. Det vet jag inte om jag skulle kunna hantera att leva med.
  • Bobby Clarke
    FDFMGA skrev 2017-08-23 15:33:26 följande:

Så en person lider alltså mindre i ett landsting som styrs av den röd/gröna sörjan?

Intressant scenario faktiskt!
  • FDFMGA
    Bobby Clarke skrev 2017-08-23 17:50:27 följande:
    Så en person lider alltså mindre i ett landsting som styrs av den röd/gröna sörjan?
    Intressant scenario faktiskt!
    Nej då.

Men sjukvården i Stockholm är satt på undantag och många får inte den högklassiga vård de skulle ha fått om de omfattats av privata sjukförsäkringar. Min anhöriga fick inte den vård han borde ha kunnat få, han tillhörde inte samhällets priviligierade.

Ofta skyller man ju brister i sjukvården på invandringen. I Stockholm är det lätt att konstatera att vi har landets bästa skattekraft, korta avstånd men inte desto mindre en sjukvård som är på gränsen till sammanbrott.

i somras ringde jag till min vårdcentral och fick tid en och en halv månad senare (jag får lov att komma ihåg att avbeställa tiden). I stället utnyttjade jag min arbetsgivares sjukförsäkring och fick tid på en privatklinik dagen därpå, samt en ursäkt för att man inte kunde fixa en snabbare tid.

Självklart finns det en tanke med att rasera den allmänna sjukvården - och egenintresset ljuger sällan, så jag snikade mig förbi köerna och bidrog en aning till att försämra den allmänna sjukvården ytterligare.
  • Lord Hans
    tobbe01 skrev 2017-08-21 17:51:01 följande:
    SD kan knappast påverka annat än ytterst marginellt och det i vårt lilla land. Vem tror att lilla SD i lilla Sverige kan göra världen tryggare? Btw så är vi ju med i EU och ingen tror väl på allvar att våran gamle svetsare från Ö-vik har ngt att säga till om på riktigt? Du möjligtvis?
    Du tror det på basen av vad du skrivit i andra trådar.
Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.