• DansaDansa

Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.

Hur tänker ni kring kommande terrorattacker?

Lever ni efter devisen "Det kommer aldrig hända mig eller mina anhöriga" eller tänker ni som jag, nästa gång kan det vara jag eller någon närstående som dör av terrorn.

• Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.
  • FDFMGA
    Nimzay skrev 2017-08-19 13:58:26 följande:
    Ja man kan ju verkligen undra vem som har klen verklighetsförankring egentligen, kanske den som började prata om det trots allt...
    Jo, verkligen.

Det finns en mängd människor i Europa som flytt från omständigheter som skulle få klentrattarna att skrika av skräck. Inte desto mindre jämställer klentrattarna ofta IS-offer med IS-terrorister och börjar svamla om planer på muslimskt världsherravälde, sharialagar i Sverige och andra vanföreställningar.

Så visst, det här är ofta personer med en synnerligen klent utvecklad verklighetesuppfattning och man gör dem ingen tjänst genom att trigga upp dem ännu mer.

Därför kan det vara på sin plats med lite verklighetsstatistik
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    oanonym skrev 2017-08-19 14:12:44 följande:
    Ungefär som jag tror att det mycket ovanligare att vissa grupper är i riskzon för terrorbrott?
    Såklart. Bor man och jobbar i centrala Stockholm är nog risken som störst.

Kanske så hög som en på miljonen.
  • Nimzay
    FDFMGA skrev 2017-08-19 14:27:07 följande:
    Jo, verkligen.

Det finns en mängd människor i Europa som flytt från omständigheter som skulle få klentrattarna att skrika av skräck. Inte desto mindre jämställer klentrattarna ofta IS-offer med IS-terrorister och börjar svamla om planer på muslimskt världsherravälde, sharialagar i Sverige och andra vanföreställningar.

Så visst, det här är ofta personer med en synnerligen klent utvecklad verklighetesuppfattning och man gör dem ingen tjänst genom att trigga upp dem ännu mer.

Därför kan det vara på sin plats med lite verklighetsstatistik
    Eller är det just den som pratar om klent utvecklad verklighetsuppfattning och vanföreställningar som har den klenast utvecklade verklighetsuppfattningen här, och som har vad som här är närmast vanföreställningar, man kan ju aldrig veta puss...
  • oanonym
    FDFMGA skrev 2017-08-19 14:30:29 följande:

Såklart. Bor man och jobbar i centrala Stockholm är nog risken som störst.

Kanske så hög som en på miljonen.

Bor det en miljon i centrala Stockholm? Det står ca 330 000 på wiki, men jag vet inte?

Dock blir det fler om man räknar med de som jobbar där.
  • FDFMGA
    oanonym skrev 2017-08-19 14:33:52 följande:
    Bor det en miljon i centrala Stockholm? Det står ca 330 000 på wiki, men jag vet inte?
    Dock blir det fler om man räknar med de som jobbar där.
    Ta hela Stockholm för enkelhetens skull.

Den som verkligen ville riskera livet i centala Stockhom kunde ha tagit jobb i bygget av Citybanan. Sex personer dog i arbetet med en järnväg på fem kilometer mellan Tomteboda och Södra station.
  • FDFMGA
    Nimzay skrev 2017-08-19 14:32:15 följande:
    Eller är det just den som pratar om klent utvecklad verklighetsuppfattning och vanföreställningar som har den klenast utvecklade verklighetsuppfattningen här, och som har vad som här är närmast vanföreställningar, man kan ju aldrig veta puss...
    Ja, just därför är det konsturktivt att sätta risken i relation till något annat, gärna något vardagligt.

Inte sällan leder detta till våldsamma protester när domedagsprofeterna får sin vision ifrågasatt - den om att det behövs en stark ledare som kan se till att faran från Mellanöstern försvinner.

Det är ju ärligt talat större risk att sätta maten i halsen och kvävas till döds än att bli dödad i ett terroristattentat.
  • oanonym
    FDFMGA skrev 2017-08-19 14:42:36 följande:

Ta hela Stockholm för enkelhetens skull.

Den som verkligen ville riskera livet i centala Stockhom kunde ha tagit jobb i bygget av Citybanan. Sex personer dog i arbetet med en järnväg på fem kilometer mellan Tomteboda och Södra station.

Ja, det finns risker med vissa jobb, tyvärr.
  • oanonym
    FDFMGA skrev 2017-08-19 14:47:59 följande:

Ja, just därför är det konsturktivt att sätta risken i relation till något annat, gärna något vardagligt.

Inte sällan leder detta till våldsamma protester när domedagsprofeterna får sin vision ifrågasatt - den om att det behövs en stark ledare som kan se till att faran från Mellanöstern försvinner.

Det är ju ärligt talat större risk att sätta maten i halsen och kvävas till döds än att bli dödad i ett terroristattentat.

Då lägger staten pengar på helt fel ställen. Risken för terrorbrott är ganska liten, men kostar hemskt mycket. Eller är det något mer än bara dödsfallen som spelar in, kanske?

Statistik säger bara hur stor risk det är att bli direkt drabbad.
  • absalon

Terrorism måste vi tyvärr alltid räkna med. Vårt öppna samhälle är sårbart - men likväl väldigt svårt att besegra för allsköns politiska och religiösa rörelser med totalitär inriktning.Cool

• Bobby Clarke
    FDFMGA skrev 2017-08-19 13:46:39 följande:

Du får göra skillnad på ett samtal i verkligheten och diskussion på ett nätforum.

På nätet är det ofta så att högerpopulister och/eller rasister försöker exploatera rädsla,  till exempel rädslan för att drabbas av terrorism.

Jag såg att det finns en annan tråd här på FL där det pågår en diskussion om vilket land man ska fly till och där någon tutade om att Sverige kommer att bli det första muslimska landet i Europa.

Alltså galenskap dras ofta till galenskap. Sverige kommer aldrig att bli ett muslimskt land, men den sortens paranoia är vanlig på nätet.

Kan du visa mig den tråden där det står att "Sverige kommer att bli det första muslimska landet i Europa"

Hittar inte tråden!
Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.