• DansaDansa

Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.

Hur tänker ni kring kommande terrorattacker?

Lever ni efter devisen "Det kommer aldrig hända mig eller mina anhöriga" eller tänker ni som jag, nästa gång kan det vara jag eller någon närstående som dör av terrorn.

• Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.
  • MsBöna

Och oavsett hur mycket media pratar om att "vi är inte rädda" så är folk jäkligt rädda och det syns inte minst när något händer. Som t ex när det började ryka i något tåg i Stockholm och folk sprang för sina liv eftersom alla tänkte på det värsta - en ny terrorattack. Folk är mer på helspänn överlag och man märker även att polis och liknande är det också. På söder när en person körde med en bil och krockade in i andra så blev det stort polispådrag. Helikoptrar. Insatsstyrkan, ambulanser etc. Så självklart påverkas folket av detta, åtminstone de i storstäder och folk är mer rädda och vaksamma.

• FDFMGA
    MsBöna skrev 2017-08-22 14:38:17 följande:
    Det handlar ju inte bara om de som dör. Ta t ex Spanien år 2004 där 200 dog och 2000 skadades. Lägg till sedan alla med kopplingar till dessa personer som.påverkas av detta. För att inte tala om alla som befann sig i området. Såg döda kroppar etc och får leva med ptsd livet ut. I Stockholm dog 5 st och många fler skadades. Men hur många tror du påverkades av dådet? Som satt instängda i affärer och vad rädda för sina liv, som gömde sig, inte fick tag i familj släktingar m.m.

Jag vet inte hur det ser ut för dig men blir det skottlossning på t centralen och ett tåg sprängs, då vill jag helst vara så långt som möjligt från Stockholm. Även om jag har så tur att jag inte blir skjuten eller uppsprängd är det inte en situation jag vill befinna mig i. Skräcken av att vara mitt i en terrorattack och inte veta ifall det kommer komma ett gäng med automatvapen och skjuta ner folk likt Bataclan i Frankrike. Tror en majoritet i Stockholm och många utanför upplevde en stor skräck, satt och ringa och försökte få tag i anhöriga.

Den skräcken pratas det lite om. Även om alla de tusentals och åter tusentals som på olika sätt påverkas av attacken. Vare sig man sitter instängd på ett kontor, eller ser döda kroppar överallt, eller inte får tag i anhöriga m.m.

Så sluta jämför detta som att det vore likadant som att dö i en arbetsolycka. Du vet lika mycket som jag att det är två helt skilda ting och det är rent ut sagt vidrigt hur du förminskar folk som varit med i terrorattacker. Det är uppenbart att du saknar erfarenhet och har slutat mista någon som.står dig nära eller befinna dig i det kaoset och med den skräcken. Prata inte om saker du inte vet något om. Det är jävligt stor skillnad på en tragisk arbetsolycka än med personer som springer och medvetet skjuter/kör på personer etc.
    Nej, jag anser inte att det är fel att jämföra risker - och självklart har även personer som dör i olyckshändelser anhöriga och vänner som påverkas, i precis samma utsträckning som de som mördas av terrorister.

Jag jobbar för övrigt i närheten av Drottninggatan, slutade tidigt den fredagen och gick hem vid 15:00. Så jag upplevde det som inträffade på nära håll.

Hade jag varit i Barcelona så hade jag gärna stämt in med de tusentals forbollssupporters som ropade "Vi är inte rädda!.

www.svt.se/nyheter/utrikes/barcelonas-svar-pa-terrorn-vi-ar-inte-radda
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • MsBöna
    FDFMGA skrev 2017-08-22 15:38:07 följande:

Nej, jag anser inte att det är fel att jämföra risker - och självklart har även personer som dör i olyckshändelser anhöriga och vänner som påverkas, i precis samma utsträckning som de som mördas av terrorister.

Jag jobbar för övrigt i närheten av Drottninggatan, slutade tidigt den fredagen och gick hem vid 15:00. Så jag upplevde det som inträffade på nära håll.

Hade jag varit i Barcelona så hade jag gärna stämt in med de tusentals forbollssupporters som ropade "Vi är inte rädda!.

www.svt.se/nyheter/utrikes/barcelonas-svar-pa-terrorn-vi-ar-inte-radda

Men kära nån, sluta bara. Du vet mycket väl som jag att det är skillnad på de som dör i terrorattacker än vanliga olyckor. Det är såklart skillnad på att veta att en anhörig blev jagad till döds som för dem i bataclan eller på Drottninggatan där han sicksacka för att köra ihjäl. En olycka är en olycka. Sluta håll på.
  • FDFMGA
    MsBöna skrev 2017-08-22 23:29:25 följande:
    Men kära nån, sluta bara. Du vet mycket väl som jag att det är skillnad på de som dör i terrorattacker än vanliga olyckor. Det är såklart skillnad på att veta att en anhörig blev jagad till döds som för dem i bataclan eller på Drottninggatan där han sicksacka för att köra ihjäl. En olycka är en olycka. Sluta håll på.
    Nej, det vet jag inte.

Jag tycker det är vämjeligt att som du försöka förminska sorgen hos föräldrar till ett barn som drunknat eller omkommit i en trafikolycka.

Försök bara inte komma lismande med din tröst till föräldrar eller andra anhöriga som drabbats av döden.
  • Muttergubben
    FDFMGA skrev 2017-08-22 23:50:11 följande:
    Nej, det vet jag inte.

Jag tycker det är vämjeligt att som du försöka förminska sorgen hos föräldrar till ett barn som drunknat eller omkommit i en trafikolycka.

Försök bara inte komma lismande med din tröst till föräldrar eller andra anhöriga som drabbats av döden.
    Är övertygad om att de flesta förstår skillnaden mellan att förlora en anhörig i en olycka och ett terrorattentat. Givetvis tragiskt i båda fallen. Skillnaden är dock att en olycka är just en olycka och inget planerat. Ett terrordåd är mord, en planerad handling och säkerligen svårare för de flesta drabbade att förlika sig med.
  • Dementoria
    Muttergubben skrev 2017-08-23 05:13:52 följande:
    Är övertygad om att de flesta förstår skillnaden mellan att förlora en anhörig i en olycka och ett terrorattentat. Givetvis tragiskt i båda fallen. Skillnaden är dock att en olycka är just en olycka och inget planerat. Ett terrordåd är mord, en planerad handling och säkerligen svårare för de flesta drabbade att förlika sig med.
    Jag håller med FDFMGA, att förlora ett barn/en kär anhörig är det värsta som kan hända på vilket sätt det än må hända. Resultatet är detsamma, barnet/den anhöriga är borta för alltid.
  • oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-23 07:35:32 följande:

Jag håller med FDFMGA, att förlora ett barn/en kär anhörig är det värsta som kan hända på vilket sätt det än må hända. Resultatet är detsamma, barnet/den anhöriga är borta för alltid.

Så om en nära anhörig till dig går in på ett dagis och spränger sig själv och massa barm, då är det lika hemskt som ett naturligt dödsfall? Resultatet är ju detsamma ....
  • Kasperina

Är en muslimsk terrorattack värre än en galning som går lös på förbipasserande med machete? Eller en nynazist som kör rakt in i ett demonstrationståg för mänskliga rättigheter?
    Är en IS-bomb värre att dödas av än en IRA-bomb eller RAF-bomb?

Om man för ett ögonblick släpper religionen och konstaterar att vi har ett hårdnande samhällsklimat där det finns fler och fler galningar som tar till terrorism av olika anledning, så har vi större möjlighet att hantera frågan på rätt sätt än om man hänger ut en hel religion för något några få individer gör.

• FDFMGA
    Dementoria skrev 2017-08-23 07:35:32 följande:
    Självklart kan man inte jämföra sorgen, smärtan och saknaden hos dem som förlorat en anhörig eller vilken död som är värst att dö.

Men om man ändå försöker så tror jag att det skulle vara allra svårast att uthärda tanken att man själv hade ett direkt ansvar för det inträffade, t ex struntat att ta med flytvästar vid en båttur som slutat i en katastrof.
  • Dementoria
    FDFMGA skrev 2017-08-23 07:44:01 följande:
    Självklart kan man inte jämföra sorgen, smärtan och saknaden hos dem som förlorat en anhörig eller vilken död som är värst att dö.

Men om man ändå försöker så tror jag att det skulle vara allra svårast att uthärda tanken att man själv hade ett direkt ansvar för det inträffade, t ex struntat att ta med flytvästar vid en båttur som slutat i en katastrof.
    Ja så tror jag också. 
    oanonym skrev 2017-08-23 07:42:10 följande:
    Så om en nära anhörig till dig går in på ett dagis och spränger sig själv och massa barm, då är det lika hemskt som ett naturligt dödsfall? Resultatet är ju detsamma ....
    Nu är det alltså min anhöriga som orsakar terrorattacken? Eller vad? Det blir lite svårt att diskutera om scenariorna ska skifta så.
Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.