• DansaDansa

Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.

Hur tänker ni kring kommande terrorattacker?

Lever ni efter devisen "Det kommer aldrig hända mig eller mina anhöriga" eller tänker ni som jag, nästa gång kan det vara jag eller någon närstående som dör av terrorn.

• Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.
  • Deceree1
    man och nöjd skrev 2017-08-18 22:35:51 följande:

Igår var det terror i Barcelona. Idag i Åbo. Ökningstakten av dessa mord är fruktansvärd.

Om terrormorden fortsätter öka till den grad att vi har ett terrorattentat i Stockolm varje månad så kommer du att begränsa livet för dig själv och dina barn.

Själv har jag redan börjat begränsa mig och det gäller väldigt många.

Det finns de som tror terroristerna vill att vi ska begränsa oss. Det vill de inte alls. De vill tvinga oss att leva på deras villkor.

Undrar om inte jag läste nånstans att förövaren i Barcelona hade sagt(skrivit) på sin facebooksida : döda alla syndare (dvs vi ) och bana väg för muslimerna. Och det vanliga förstås Alla akhbar... jo, dom kommer att hålla på tills hela Europa är deras och Sverige blir det första muslimska landet i Europa. Det är iaf vad jag tror....
  • Nimzay
    Deceree1 skrev 2017-08-19 11:39:04 följande:
    Undrar om inte jag läste nånstans att förövaren i Barcelona hade sagt(skrivit) på sin facebooksida : döda alla syndare (dvs vi ) och bana väg för muslimerna. Och det vanliga förstås Alla akhbar... jo, dom kommer att hålla på tills hela Europa är deras och Sverige blir det första muslimska landet i Europa. Det är iaf vad jag tror....
    I princip vad jag också tror...  Gråter
  • Dementoria
    FDFMGA skrev 2017-08-19 10:58:26 följande:

inte desto mindre innebär skriverierna att risken för personer med klen verklighetsförankring ska begränsa sina liv av rädsla för att drabbas av terrorism antar orimliga proportioner.

Förra året mördades drygt 100 personer i Europa i terroristattentat. Det bor över 700 miljoner människor i Europa, vilket innebar att risken att bli dödad var en på sju miljoner.

• oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-19 11:44:26 följande:
    Håller du med om att alla 700 miljoner löper lika stor risk att utsättas för terrorbrott?

Kan man jämföra någon som bor i London och är ute mycket med någon i en liten by i Sverige som ligger hemma och knappt går ut?
  • Dementoria
    oanonym skrev 2017-08-19 11:51:12 följande:
    Håller du med om att alla 700 miljoner löper lika stor risk att utsättas för terrorbrott?

Kan man jämföra någon som bor i London och är ute mycket med någon i en liten by i Sverige som ligger hemma och knappt går ut?
    Personen i skogen har säkert större risk att få ett träd över sig och dö av det. Hens anhöriga kommer sörja lika mkt som anhöriga till ett terroroffer. 

Alltså, kan ni inte bara starta en tråd och diskutera det ni egentligen vill, hur farliga och hemska muslimer och islam är. Det blir ju bara larvigt att springa runt det riktiga ämnet såhär.
  • oanonym
    Dementoria skrev 2017-08-19 11:55:20 följande:

Personen i skogen har säkert större risk att få ett träd över sig och dö av det. Hens anhöriga kommer sörja lika mkt som anhöriga till ett terroroffer. 

Alltså, kan ni inte bara starta en tråd och diskutera det ni egentligen vill, hur farliga och hemska muslimer och islam är. Det blir ju bara larvigt att springa runt det riktiga ämnet såhär.

Vem springer runt ämnet? Att påstå att "det är farligt att leva" eller "risken är bara en på 7 miljoner" är väl de som inte vill prata om ämnet?
  • Dementoria
    oanonym skrev 2017-08-19 12:00:22 följande:
    Vem springer runt ämnet? Att påstå att "det är farligt att leva" eller "risken är bara en på 7 miljoner" är väl de som inte vill prata om ämnet?
    Nej om vi ska diskutera kring trådstarten så är det väl precis vad ämnet är? 
  • FDFMGA
    Nimzay skrev 2017-08-19 11:24:48 följande:
    Bara en notering: det här med att känna rädsla behöver ju inte innebära att man jobbar för att begränsa sitt liv för att man är rädd, utan det kan ju snarare vara så att man försöker leva helt som vanligt, men ändå känner en växande skräck inom sig som nästan äter upp en inifrån, och att man då efter hand känner sig mer och mer begränsad av att känna denna skräck, utan att göra några direkta försök att begränsa sig. Ledsen om jag la mig i och började babbla om nåt annat än det du menade, men ville bara ge en annan bild av hur det kan vara att känna sig orolig och rädd.

Och behöver egentligen det där med att känna rädsla bero på klen verklighetsuppfattning? Kan väl lika gärna bero på att man är medveten om vad som sker i omvärlden?

Liksom bara för att ett visst antal människor mördades i Europa förra året, behöver det väl inte automatiskt betyda att exakt lika många kommer mördas detta året, utan det skulle väl lika gärna kunna vara fler detta året, sen ännu fler nästa år, och sen fler och fler för varje år...Det kan man ju inte veta nu, och just den känslan av oro, över att inte veta, tror jag att känns skrämmande för många människor. Det bör inte förminskas.
    oanonym skrev 2017-08-19 11:35:04 följande:
    Så kan man inte räkna, då vissa platser är i större riskzon för att drabbas av terrorism. Det är större risk att vara i en storstad, t.ex. Av se 700 miljonerna du räknar med så måste du även ta upp deras vanor. Vissa kanske knappt går utanför dörren. Så en på sju miljoner stämmer inte rent "verklighetsmässigt".
    Jag tycker inte att jag förminskar när jag sätter in risken i ett sammanhang.

Den genomsnittliga risken för en svensk att dödas i ett terroristattentat om man utgår från statistiken för hela Europa var alltså en på sju miljoner förra året.

Hälften av oss svenskar är kvinnor. Om det endast inträffade en våldtäkt per år i Sverige skulle risken förra året för en kvinna att bli våldtagen ha varit betydligt högre än så.

Det som skrämmer mig med terrorismen är det besinningslösa hatet, inte risken att drabbas. Det är så mycket större risk att jag kör ihjäl mig, råkar falla överbord när jag är ute med båten och drunknar eller att jag sätter maten i halsen och kvävs.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • fimpen99
    FDFMGA skrev 2017-08-19 10:58:26 följande:

inte desto mindre innebär skriverierna att risken för personer med klen verklighetsförankring ska begränsa sina liv av rädsla för att drabbas av terrorism antar orimliga proportioner.

Förra året mördades drygt 100 personer i Europa i terroristattentat. Det bor över 700 miljoner människor i Europa, vilket innebar att risken att bli dödad var en på sju miljoner.

Lever man i en förnekelse så tänker man så här,det enda som kan få dessa personer att vakna är att dom själv eller någon anhörig blir drabbad, kanske dom vaknar då.
  • Nimzay
    FDFMGA skrev 2017-08-19 12:14:53 följande:
    oanonym skrev 2017-08-19 11:35:04 följande:
    Så kan man inte räkna, då vissa platser är i större riskzon för att drabbas av terrorism. Det är större risk att vara i en storstad, t.ex. Av se 700 miljonerna du räknar med så måste du även ta upp deras vanor. Vissa kanske knappt går utanför dörren. Så en på sju miljoner stämmer inte rent "verklighetsmässigt".
    Jag tycker inte att jag förminskar när jag sätter in risken i ett sammanhang.

Jag menade inte att du förminskade för att du satte in risken i sammanhang, utan jag menade att jag tyckte det verkade lite som om du förminskade den rädsla som vissa människor kanske känner utan att de kan styra över det.
Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.