Inlägg från: Nimzay |Visa alla inlägg
  • Nimzay

Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.

Blir rädd, så jävla rädd. Orkar fan inte. D':

DansaDansa skrev 2017-08-18 22:45:15 följande:
    Så trött på folkslag som kommer hit och bara förstör.

Håller med.  :'(
  • Nimzay
    FDFMGA skrev 2017-08-19 10:58:26 följande:

inte desto mindre innebär skriverierna att risken för personer med klen verklighetsförankring ska begränsa sina liv av rädsla för att drabbas av terrorism antar orimliga proportioner.

Förra året mördades drygt 100 personer i Europa i terroristattentat. Det bor över 700 miljoner människor i Europa, vilket innebar att risken att bli dödad var en på sju miljoner.

Bara en notering: det här med att känna rädsla behöver ju inte innebära att man jobbar för att begränsa sitt liv för att man är rädd, utan det kan ju snarare vara så att man försöker leva helt som vanligt, men ändå känner en växande skräck inom sig som nästan äter upp en inifrån, och att man då efter hand känner sig mer och mer begränsad av att känna denna skräck, utan att göra några direkta försök att begränsa sig. Ledsen om jag la mig i och började babbla om nåt annat än det du menade, men ville bara ge en annan bild av hur det kan vara att känna sig orolig och rädd.

Och behöver egentligen det där med att känna rädsla bero på klen verklighetsuppfattning? Kan väl lika gärna bero på att man är medveten om vad som sker i omvärlden?

Liksom bara för att ett visst antal människor mördades i Europa förra året, behöver det väl inte automatiskt betyda att exakt lika många kommer mördas detta året, utan det skulle väl lika gärna kunna vara fler detta året, sen ännu fler nästa år, och sen fler och fler för varje år...Det kan man ju inte veta nu, och just den känslan av oro, över att inte veta, tror jag att känns skrämmande för många människor. Det bör inte förminskas.
  • Nimzay
    Deceree1 skrev 2017-08-19 11:39:04 följande:
    Undrar om inte jag läste nånstans att förövaren i Barcelona hade sagt(skrivit) på sin facebooksida : döda alla syndare (dvs vi ) och bana väg för muslimerna. Och det vanliga förstås Alla akhbar... jo, dom kommer att hålla på tills hela Europa är deras och Sverige blir det första muslimska landet i Europa. Det är iaf vad jag tror....
    I princip vad jag också tror...  Gråter
  • Nimzay
    FDFMGA skrev 2017-08-19 12:14:53 följande:
    oanonym skrev 2017-08-19 11:35:04 följande:
    Så kan man inte räkna, då vissa platser är i större riskzon för att drabbas av terrorism. Det är större risk att vara i en storstad, t.ex. Av se 700 miljonerna du räknar med så måste du även ta upp deras vanor. Vissa kanske knappt går utanför dörren. Så en på sju miljoner stämmer inte rent "verklighetsmässigt".
    Jag tycker inte att jag förminskar när jag sätter in risken i ett sammanhang.

Jag menade inte att du förminskade för att du satte in risken i sammanhang, utan jag menade att jag tyckte det verkade lite som om du förminskade den rädsla som vissa människor kanske känner utan att de kan styra över det.
  • Nimzay
    FDFMGA skrev 2017-08-19 13:03:54 följande:
    Om jag samtalade med en person som inte vågar åka utomlands av rädsla för att flyga. Skulle du tycka att jag förminskar om jag berättar för den flygrädda att risken att dö i en olycka vid en enskild flygning är cirka en på fem miljoner, d v s lite drygt en på två miljoner tur och retur?
    Nej, inte om du sa exakt så på ett vänligt sätt, då skulle jag inte tycka att du förminskade.  :)
    Men om du däremot sa rent ut till personen; att denne har klen verklighetsförankring och kanske även rent av gjorde dig lustig över det, då skulle jag antagligen tycka att du förminskade personens rädsla...
    och om du dessutom inte velat förstå, att personen kanske egentligen faktiskt vetat mycket väl, att hur liten risk det var att dö i en flygolycka, men ändå hade väldigt svårt att skaka av sig rädslan för att flyga, då hade jag dessutom tyckt att du var väldigt oförstående...
  • Nimzay

FDFMGA skrev 2017-08-19 13:46:39 följande:
    Du får göra skillnad på ett samtal i verkligheten och diskussion på ett nätforum.

På nätet är det ofta så att högerpopulister och/eller rasister försöker exploatera rädsla,  till exempel rädslan för att drabbas av terrorism.
    Det är klart att det är viss skillnad på ett samtal i verkligheten och en diskussion på ett nätforum. Men det betyder samtidigt inte, att personer som känner stark ofrivillig rädsla i verkligheten, inte läser diskussionen på nätforumet. Dock på egen risk såklart. Men man kan ändå försöka undvika att få det att verka som om man näst intill klankar ner på folks rädslor. Av respekt.
  • Nimzay
    FDFMGA skrev 2017-08-19 13:46:39 följande:
    Jag såg att det finns en annan tråd här på FL där det pågår en diskussion om vilket land man ska fly till och där någon tutade om att Sverige kommer att bli det första muslimska landet i Europa.

Alltså galenskap dras ofta till galenskap. Sverige kommer aldrig att bli ett muslimskt land, men den sortens paranoia är vanlig på nätet.
    Ja man kan ju verkligen undra vem som har klen verklighetsförankring egentligen, kanske den som började prata om det trots allt...
  • Nimzay
    FDFMGA skrev 2017-08-19 14:27:07 följande:
    Jo, verkligen.

Det finns en mängd människor i Europa som flytt från omständigheter som skulle få klentrattarna att skrika av skräck. Inte desto mindre jämställer klentrattarna ofta IS-offer med IS-terrorister och börjar svamla om planer på muslimskt världsherravälde, sharialagar i Sverige och andra vanföreställningar.

Så visst, det här är ofta personer med en synnerligen klent utvecklad verklighetesuppfattning och man gör dem ingen tjänst genom att trigga upp dem ännu mer.

Därför kan det vara på sin plats med lite verklighetsstatistik
    Eller är det just den som pratar om klent utvecklad verklighetsuppfattning och vanföreställningar som har den klenast utvecklade verklighetsuppfattningen här, och som har vad som här är närmast vanföreställningar, man kan ju aldrig veta puss...
  • Nimzay
    Bobby Clarke skrev 2017-08-19 15:07:13 följande:
    Kan du visa mig den tråden där det står att "Sverige kommer att bli det första muslimska landet i Europa"

Hittar inte tråden!
    Anledningen till att du inte hittar det kanske är att det tagits bort. För Familjeliv ääälskar att ta bort saker. Skrikandes

Fast har för mig det att stod någonstans i denna tråden bland annat faktiskt, innan i alla fall...
  • Nimzay
    Bobby Clarke skrev 2017-08-19 15:07:13 följande:
    Kan du visa mig den tråden där det står att "Sverige kommer att bli det första muslimska landet i Europa"

Hittar inte tråden!
    I inlägg 63 i denna tråden står det typ så.
  • Nimzay
    Lord Hans skrev 2017-08-20 12:15:28 följande:
    Det finns andra alternativ också.
    Jag tycker mest synd om såna som dig som är livrädd för att gå ut genom dörren för att du kan drabbas av något som du ändå inte kan påverka. Man kan också få en fallande kruka i huvudet och dö, en här i trakten satte maten i halsen och dog.
    Bara för att man tänker "nästa gång kan det vara jag eller någon närstående som dör av terrorn" behöver det ju inte betyda att man går så långt med det att man inte vågar gå utanför dörren.
    Lord Hans skrev 2017-08-20 13:09:28 följande:
    Världen är en farlig plats, bäst att du inte går ut alls. Lås dörren och dra täcket över huvudet.
    Och jag tycker mest synd om, eller nej jag tycker inte synd om jag känner förakt för - er som uppenbarligen verkar tänka så pass kort, att det där med att vara rädd är något främmande för er. 
  • Nimzay
    Lord Hans skrev 2017-08-20 16:12:08 följande:
    Om du känner förakt får såna som inte fungerar som dig så är det nästan lite terroristvarning på dig.
    Okej, då får jag väl vara lite av en terrorist då, om jag är det för att jag faktiskt försöker känna förståelse för människors känslor och/eller för att jag har svårt för människor som verkar ha näst intill noll förståelse för människor som inte fungerar som dem, som inte alls förstår när människor har känslor som de inte kan styra över och hantera. ;) Känns faktiskt lite som om du talade rätt emot dig själv där...
  • Nimzay
    Lord Hans skrev 2017-08-20 17:35:35 följande:
    Ja, terrorister agerar alltid efter sina känslor, det är det som får dom att utföra dessa vansinnesdåd. Terrorister är förövrigt också människor som "har känslor som de inte kan styra över och hantera"
    Har inte pratat om att alltid agera efter sina känslor och särskilt inte om att skada människor av att agera efter sina känslor så som terrorister gör. Tycker för övrigt det är på gränsen till skrämmande så som du resonerar och jämför.
Svar på tråden Ny muslimsk terrorattack. Nästa gång kan det vara du eller jag.